Layanan Konseling Kelompok Dengan Teknik Diskusi Kelompok Untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri
DOI:
https://doi.org/10.59059/tabsyir.v5i2.1081Keywords:
Self-Confidence, Group Counseling Services, Group Discussion TechniquesAbstract
Education is a conscious and planned effort to create a learning atmosphere and learning process so that students actively develop their potential to have religious spiritual strength, self-control, personality, intelligence, noble morals, and the skills needed by themselves, society, nation and state.improving the quality in the implementation of education by improving the curriculum, facilities and infrastructure that support education and improving the learning process, one of which is by improving learning methods.There are various kinds of learning methods themselves, namely the discussion method. The discussion method is a process of activities carried out consciously by students to achieve goals carried out in groups or from the results of learning activities in groups with fellow students.The group discussion method has several benefits when implemented in educational institutions, one of which is increasing children's self-confidence, with the aim of growing and developing children's self-confidence, especially children's self-confidence in socializing. So that children can unleash their potential to the maximum and have the possibility to do better if supported by adequate training and facilities through the discussion method.
References
Yondariwati, (2013). PENGGUNAAN LAYANAN KONSELING KELOMPOK UNTUK MENINGKATKAN RASA PERCAYA DIRI DALAM BELAJAR PADA SISWA KELAS XI MAN I KRUI PESISIR TENGAH LAMPUNG BARAT.
Julianto,F.P(2019) PENTINGNYA KEPERCAYAAN DIRI DAN MOTIVASI SOSIAL DALAM KEAKTIFAN MENGIKUTI PROSES KEGIATAN BELAJAR.
Saadatun, S. N. EFEKTIFITAS LAYANAN KONSELING KELOMPOK DENGAN TEKNIK DISKUSI KELOMPOK TERHADAP PENINGKATAN PERCAYAAN DIRI SISWA SMA AL FALAH.(Skripsi,InstitutAgamaIslamKudus).
Mulyani, U, Hanim, w. & Setiyowati, E. (2016). PENTINGNYAKEPERCAYAAN DIRI DAN MOTIVASI SOSIAL DALAM KEAKTIFAN MENGIKUTI PROSES KEGIATA N BELAJAR.
Nur,F.S.N.(2016). LAYANAN KONSELING KELOMPOK DALAM MENINGKATKAN RASA PERCAYA DIRI SISWA SMK NEGERI 1 DEPOK SLEMAN.
Irmayanto,R.(2020) Teknik Bimbingan dan Konseling.77-79
Ana,F.D.(2017).KonselingKelompokUntukMeningkatkanKepercayaanDiriSiswaTunanetraDi Man Sleman. ( Skripsi, Universitas Islam Negri Kalijaga).
Safitri, E. D. N., Hendriana, H., & Siddik, R. R. (2022). LAYANAN BIMBINGAN KELOMPOK DENGAN TEKNIK DISKUSI DALAM MENINGKATKAN KEPERCAYAAN DIRI SISWA SMA
KELASXIPADAMASAPANDEMICOVID-19.FOKUS(KajianBimbingan&Konseling dalam Pendidikan), 5(1), 9-18.
Hidayati, N. W., & Nofari, H. (2015). Meningkatkan Percaya Diri Melalui Layanan Bimbingan Kelompok dengan Teknik Diskusi Kelompok. Jurnal Penelitian Tindakan Bimbingan & Konseling, 1(3).
Sayondari, P. N., Antari, N. N. M., & Dantes, N. (2014). Penerapan Bimbingan Kelompok dengan Teknik Diskusi Kelompok untuk Meningkatkan Rasa Percaya Diri Siswa Kelas VIII E SMP Negeri 3Singaraja Tahun Pelajaran 2013/2014. Jurnal Ilmiah Bimbingan Konseling Undiksha, 2(1).
Latifah,L.(2013).Metode Diskusi Kelompok Berbasis Inquiri untuk Meningkatkan Hasi lBelajar Fisika Di SMA. Jurnal Ilmiah Guru Caraka Olah Pikir Edukatif, (1).
Sari, D. (2019).EFEKTIFITAS LAYANAN KONSELING KELOMPOK DEGAN TEKNIK DISKUSI UNTUK MENINGKATKAN KOMUNIKASI INTERPERSONAL PESERTA DIDIK KELAS VII A SMP PELITA CABANG EMPAT LAMPUNG UTARA TAHUN PELAJARAN 2018/2019(Doctoral dissertation,UINRadenIntanLampung).