Tantangan Dakwah Muhammadiyah di Era Digital
DOI:
https://doi.org/10.59059/tabsyir.v5i3.1513Keywords:
Da’wah, Digital, MuhammadiyahAbstract
Islamic da'wah in the era of digital technology has undergone a major transformation with the presence of social media platforms such as Twitter, Instagram, and Facebook. Muhammadiyah, as one of the largest Islamic organizations in Indonesia, seeks to optimize digital media to spread Wasathiyah Islamic values more widely and quickly. The main challenge in digital da'wah is to ensure that the information conveyed remains accurate and does not cause misinformation. Haedar Nashir, Chairman of Muhammadiyah, emphasized the importance of combining fiqh on social media with public ethics, as well as involving the younger generation in digital da'wah to ensure that the message of da'wah remains relevant and acceptable to various levels of society. With an innovative and responsive strategy, Muhammadiyah da'wah is expected to be able to answer the challenges of the times while maintaining Islamic principles in facing the era of disruption.
References
Abas, S. (2018). Konsep dan icon gerakan Muhammadiyah. https://api.semanticscholar.org/CorpusID:216780965
Alka, D. K. (2019). Alam digital Muhammadiyah: Dakwah Islam washatiyah berkemajuan. Maarif, 14(2), 85–92. https://doi.org/10.47651/mrf.v14i2.64
Febriyanto, N. W. (2017). Perjuangan politik K.H. Ahmad Dahlan dalam Muhammadiyah di Yogyakarta 1912-1923. https://api.semanticscholar.org/CorpusID:165734855
Hanipudin, S. (2020). Pendidikan Islam berkemajuan dalam pemikiran Haedar Nashir. INSANIA: Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 25(2), 305–320. https://doi.org/10.24090/insania.v25i2.4194
Islahuddin, M., Romelah, R., & Nurhakim, M. (2023). Moderasi Muhammadiyah dalam bingkai dakwah kultural. TAMADDUN. https://api.semanticscholar.org/CorpusID:259909212
Lamuri, A. B., & Laki, R. (2022). Transformasi pendidikan dalam pengembangan sumber daya manusia yang berkarakter di era disrupsi. Guru Tua: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 5(2), 21–30. https://doi.org/10.31970/gurutua.v5i2.122
Marsudi, M. S., & Zayadi, Z. (2021). Gerakan progresif Muhammadiyah dalam pembaharuan pendidikan Islam dan sosial keagamaan di Indonesia. Mawa Izh: Jurnal Dakwah dan Pengembangan Sosial Kemanusiaan, 12(2), 160–179. https://doi.org/10.32923/maw.v12i2.2035
Nasikhin, N., & Raaharjo, R. (2022). Moderasi beragama Nahdlatul Ulama dan Muhammadiyah dalam konsep Islam Nusantara dan Islam berkemajuan. Islamic Review: Jurnal Riset dan Kajian Keislaman. https://api.semanticscholar.org/CorpusID:248465216
Nawir, M., Irdansyah, I., & Lamabawa, D. (2023). Studi literatur: Muhammadiyah dalam tinjauan historis, teologis, dan sosiologis. TAJDID: Jurnal Pemikiran Keislaman dan Kemanusiaan. https://api.semanticscholar.org/CorpusID:264889720
Nur, A., & MG, N. (2024). Strategi dakwah di era digital (studi kasus pada Ma’had Al-Jami’ah UIN Sumatera Utara Medan). Ranah Research: Journal of Multidisciplinary Research and Development, 6(4), 751–757. https://doi.org/10.38035/rrj.v6i4.872
Nurul Latifah, D. (2020). Tantangan dakwah Muhammadiyah di sekarang. Risalah Islam Berkemajuan dalam Dakwah dan Pendidikan.
Oktavia, S., Syafrielia, D. T., Alhabibah, K. N., & Nandini, L. Q. (2023). Inklusi teologi: Antara agama dan teknologi dalam perspektif Naquib Al-Attas. AL-AUFA: Jurnal Pendidikan dan Kajian Keislaman. https://api.semanticscholar.org/CorpusID:259723890
Pujilestari Santi, M. S. (2023). Digitalisasi dakwah: Tantangan dan strategi menginspirasi di era teknologi. El-Mujtama: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(2), 486–493. https://doi.org/10.47467/elmujtama.v4i4.2202
Rambe, A., Nurhakim, M., & Amien, S. (2024). Reformasi pendidikan Muhammadiyah: Pendekatan inovatif dalam menghadapi tantangan era digital. Jurnal Ilmiah Muqoddimah: Jurnal Ilmu Sosial, Politik, dan Humaniora. https://api.semanticscholar.org/CorpusID:270243978
Salsabila, U. H., Ariyanto, A., Wijaya, A. A., Aziz, H. F., & Ma’arif, A. M. S. (2022). Implikasi teknologi terhadap pendidikan Islam di era globalisasi. Wardah. https://api.semanticscholar.org/CorpusID:256321435
Sanur, M., Barlian, B., & T, S. (2022). Analisis peran guru pendidikan kewarganegaraan dalam penanaman nilai karakter pada materi pengaruh kemajuan IPTEK terhadap Negara Kesatuan Republik Indonesia di SMA Negeri 1 Wawonii. Jurnal Wahana Kajian Pendidikan IPS. https://api.semanticscholar.org/CorpusID:260622954
Sugiarto, F. (2020). Wawasan Al-Qur’an tentang metode dakwah dalam Islam (perspektif pemikiran Quraish Shihab, Buya Hamka, dan Sayyid Quthb). https://api.semanticscholar.org/CorpusID:214470924
Togatorop, F., Banjarnahor, D. N., & Saragih, D. Y. (2022). Sosialisasi pengaruh teknologi dalam pendidikan di era globalisasi di Sekolah Dasar (SD) Swasta HKI 3 Pematangsiantar. Jurnal Pengabdian Masyarakat Indonesia. https://api.semanticscholar.org/CorpusID:252958584
Yusnita, H. (2023). Sejarah dakwah Muhammadiyah: Menelusuri pendidikan pembaharuan Islam di Kabupaten Sambas. Jurnal SAMBAS (Studi Agama, Masyarakat, Budaya, Adat, Sejarah): Journal of Religious, Community, Culture, Costume, History Studies. https://api.semanticscholar.org/CorpusID:261202818
Zain, Z. F. S. (2007). Pandangan Muhammadiyah terhadap pluralitas agama. https://api.semanticscholar.org/CorpusID:170449619
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Tabsyir: Jurnal Dakwah dan Sosial Humaniora
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.