Tantangan Dakwah Muhammadiyah di Era Digital

Authors

  • Muh Farhan Ali Universitas Muhammadiyah Surakarta
  • Muh. Nur Rochim Maksum Universitas Muhammadiyah Surakarta

DOI:

https://doi.org/10.59059/tabsyir.v5i3.1513

Keywords:

Da’wah, Digital, Muhammadiyah

Abstract

Islamic da'wah in the era of digital technology has undergone a major transformation with the presence of social media platforms such as Twitter, Instagram, and Facebook. Muhammadiyah, as one of the largest Islamic organizations in Indonesia, seeks to optimize digital media to spread Wasathiyah Islamic values more widely and quickly. The main challenge in digital da'wah is to ensure that the information conveyed remains accurate and does not cause misinformation. Haedar Nashir, Chairman of Muhammadiyah, emphasized the importance of combining fiqh on social media with public ethics, as well as involving the younger generation in digital da'wah to ensure that the message of da'wah remains relevant and acceptable to various levels of society. With an innovative and responsive strategy, Muhammadiyah da'wah is expected to be able to answer the challenges of the times while maintaining Islamic principles in facing the era of disruption.

References

Abas, S. (2018). Konsep dan icon gerakan Muhammadiyah. https://api.semanticscholar.org/CorpusID:216780965

Alka, D. K. (2019). Alam digital Muhammadiyah: Dakwah Islam washatiyah berkemajuan. Maarif, 14(2), 85–92. https://doi.org/10.47651/mrf.v14i2.64

Febriyanto, N. W. (2017). Perjuangan politik K.H. Ahmad Dahlan dalam Muhammadiyah di Yogyakarta 1912-1923. https://api.semanticscholar.org/CorpusID:165734855

Hanipudin, S. (2020). Pendidikan Islam berkemajuan dalam pemikiran Haedar Nashir. INSANIA: Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 25(2), 305–320. https://doi.org/10.24090/insania.v25i2.4194

Islahuddin, M., Romelah, R., & Nurhakim, M. (2023). Moderasi Muhammadiyah dalam bingkai dakwah kultural. TAMADDUN. https://api.semanticscholar.org/CorpusID:259909212

Lamuri, A. B., & Laki, R. (2022). Transformasi pendidikan dalam pengembangan sumber daya manusia yang berkarakter di era disrupsi. Guru Tua: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 5(2), 21–30. https://doi.org/10.31970/gurutua.v5i2.122

Marsudi, M. S., & Zayadi, Z. (2021). Gerakan progresif Muhammadiyah dalam pembaharuan pendidikan Islam dan sosial keagamaan di Indonesia. Mawa Izh: Jurnal Dakwah dan Pengembangan Sosial Kemanusiaan, 12(2), 160–179. https://doi.org/10.32923/maw.v12i2.2035

Nasikhin, N., & Raaharjo, R. (2022). Moderasi beragama Nahdlatul Ulama dan Muhammadiyah dalam konsep Islam Nusantara dan Islam berkemajuan. Islamic Review: Jurnal Riset dan Kajian Keislaman. https://api.semanticscholar.org/CorpusID:248465216

Nawir, M., Irdansyah, I., & Lamabawa, D. (2023). Studi literatur: Muhammadiyah dalam tinjauan historis, teologis, dan sosiologis. TAJDID: Jurnal Pemikiran Keislaman dan Kemanusiaan. https://api.semanticscholar.org/CorpusID:264889720

Nur, A., & MG, N. (2024). Strategi dakwah di era digital (studi kasus pada Ma’had Al-Jami’ah UIN Sumatera Utara Medan). Ranah Research: Journal of Multidisciplinary Research and Development, 6(4), 751–757. https://doi.org/10.38035/rrj.v6i4.872

Nurul Latifah, D. (2020). Tantangan dakwah Muhammadiyah di sekarang. Risalah Islam Berkemajuan dalam Dakwah dan Pendidikan.

Oktavia, S., Syafrielia, D. T., Alhabibah, K. N., & Nandini, L. Q. (2023). Inklusi teologi: Antara agama dan teknologi dalam perspektif Naquib Al-Attas. AL-AUFA: Jurnal Pendidikan dan Kajian Keislaman. https://api.semanticscholar.org/CorpusID:259723890

Pujilestari Santi, M. S. (2023). Digitalisasi dakwah: Tantangan dan strategi menginspirasi di era teknologi. El-Mujtama: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(2), 486–493. https://doi.org/10.47467/elmujtama.v4i4.2202

Rambe, A., Nurhakim, M., & Amien, S. (2024). Reformasi pendidikan Muhammadiyah: Pendekatan inovatif dalam menghadapi tantangan era digital. Jurnal Ilmiah Muqoddimah: Jurnal Ilmu Sosial, Politik, dan Humaniora. https://api.semanticscholar.org/CorpusID:270243978

Salsabila, U. H., Ariyanto, A., Wijaya, A. A., Aziz, H. F., & Ma’arif, A. M. S. (2022). Implikasi teknologi terhadap pendidikan Islam di era globalisasi. Wardah. https://api.semanticscholar.org/CorpusID:256321435

Sanur, M., Barlian, B., & T, S. (2022). Analisis peran guru pendidikan kewarganegaraan dalam penanaman nilai karakter pada materi pengaruh kemajuan IPTEK terhadap Negara Kesatuan Republik Indonesia di SMA Negeri 1 Wawonii. Jurnal Wahana Kajian Pendidikan IPS. https://api.semanticscholar.org/CorpusID:260622954

Sugiarto, F. (2020). Wawasan Al-Qur’an tentang metode dakwah dalam Islam (perspektif pemikiran Quraish Shihab, Buya Hamka, dan Sayyid Quthb). https://api.semanticscholar.org/CorpusID:214470924

Togatorop, F., Banjarnahor, D. N., & Saragih, D. Y. (2022). Sosialisasi pengaruh teknologi dalam pendidikan di era globalisasi di Sekolah Dasar (SD) Swasta HKI 3 Pematangsiantar. Jurnal Pengabdian Masyarakat Indonesia. https://api.semanticscholar.org/CorpusID:252958584

Yusnita, H. (2023). Sejarah dakwah Muhammadiyah: Menelusuri pendidikan pembaharuan Islam di Kabupaten Sambas. Jurnal SAMBAS (Studi Agama, Masyarakat, Budaya, Adat, Sejarah): Journal of Religious, Community, Culture, Costume, History Studies. https://api.semanticscholar.org/CorpusID:261202818

Zain, Z. F. S. (2007). Pandangan Muhammadiyah terhadap pluralitas agama. https://api.semanticscholar.org/CorpusID:170449619

Downloads

Published

2024-07-20

How to Cite

Muh Farhan Ali, & Muh. Nur Rochim Maksum. (2024). Tantangan Dakwah Muhammadiyah di Era Digital. Tabsyir: Jurnal Dakwah Dan Sosial Humaniora, 5(3), 230–241. https://doi.org/10.59059/tabsyir.v5i3.1513