Dinamika Dakwah dalam Membangun Karakter Anak di LPKA Kelas I Medan

Authors

  • Ainul Mardiyah Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Ananda Maulidza Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Ihdina Syafa Muhayya Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Muhammad Fadillah Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.59059/tabsyir.v6i2.2134

Keywords:

Children's Da'wah, Children's Character, Dynamics of Da'wah

Abstract

Children's da'wah at LPKA Class I Medan has an important role in building children's character with noble morals. Through creative and innovative preaching dynamics, children are taught religious values ​​that can be applied in everyday life. This research aims to analyze the dynamics of da'wah in building children's character in LPKA Class I Medan. This research uses a qualitative method with a descriptive approach. Data was collected through observation and interviews. The research results show that the dynamics of da'wah in LPKA Class I Medan is carried out using various methods, such as lectures, group discussions, educational games, and simulations. The preaching material taught includes the definition and types of uncleanliness, sources and examples of uncleanness, laws and procedures for purification, the role of cleanliness in faith, and application in daily life. Da'wah at LPKA Class I Medan has a significant influence on the formation of children's character. Religious values ​​conveyed through da'wah help children develop good personalities and noble morals. By implementing appropriate and consistent strategies, it is hoped that LPKA Class I Medan can become an effective educational institution in building the character of children who have noble character and faith in Allah SWT.

References

Ainiyah, N. (2013). Pembentukan karakter melalui pendidikan agama Islam. Al-Ulum, 13(1), 25-38.

Anwar, M. J., & Salam, M. A. (2015). Membumikan pendidikan karakter: Implementasi pendidikan berbobot nilai dan moral. Jakarta: CV. Suri Tatu’uw.

Arfa, N., Nur, S., & Monita, Y. (2019). Pola pembinaan terhadap narapidana seumur hidup dalam kebijakan implementasinya. Jurnal Sains Sosio Humaniora, 3(2), 250-260.

Echols, J. M., & Shadily, H. (2005). Kamus Inggris Indonesia. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Fardian, R. T., & Santoso, M. B. (2020). Pemenuhan hak anak yang berhadapan (berkonflik) dengan hukum di lembaga pembinaan khusus anak (LPKA) Kelas II Bandung. Jurnal Kolaborasi Resolusi Konflik, 2(1), 7.

Fauzy, M. T. A., Qoni’ah, N. W., & Ikom, M. (2023). Dampak media elektronik terhadap kehidupan anak dan remaja. Jurnal Media Akademik (JMA), 1(1).

Hidayatullah, M. F., & Rohmadi, M. (2010). Pendidikan karakter: Membangun peradaban bangsa. Yuma Pustaka.

Kamaludin, I. (2021). Efektivitas pembinaan narapidana terorisme dalam upaya deradikalisasi di lembaga pemasyarakatan. Al-Adl: Jurnal Hukum, 12(2), 373-400.

Mubarok, R. (2022). Kepemimpinan dan optimalisasi fungsi lembaga pendidikan Islam non formal. El-Buhuth: Borneo Journal of Islamic Studies, 79-90.

Munir, A. (2010). Pendidikan karakter: Membangun karakter anak sejak dari rumah. Yogyakarta: Pedagogia.

Pimay, A., & Savitri, F. M. (2021). Dinamika dakwah Islam di era modern. Jurnal Ilmu Dakwah, 41(1), 43-55.

Simanjuntak, A. J. (2013). Perlindungan hukum terhadap anak yang menjalani pidana penjara di lembaga pemasyarakatan anak Klas IIB Pontianak. Jurnal Nestor Magister Hukum, 2(3), 10540.

Srianturi, I., Syamsuddin, R., & Jamil, J. (2021). Tinjauan hukum Islam terhadap hak-hak narapidana perempuan. Qadauna: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Hukum Keluarga Islam, 3(1), 17-28.

Winarti, W., Amirudin, A., & Sitika, A. J. (2021). Aplikasi metode sentra pada proses pembelajaran pendidikan agama Islam dalam membentuk karakter anak usia dini. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran Guru Sekolah Dasar (JPPGuseda), 4(3), 218-225.

Yusuf, M. (2024). Al-Hikmah dalam Al-Quran. Kumpulan Artikel Pendidikan Anak Bangsa (Kapasa): Jurnal Pendidikan, Sosial dan Humaniora, 4(1), 1-13.

Zubaedi. (2011). Desain pendidikan karakter: Konsepsi dan aplikasinya dalam lembaga pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Downloads

Published

2025-02-04

How to Cite

Ainul Mardiyah, Ananda Maulidza, Ihdina Syafa Muhayya, & Muhammad Fadillah. (2025). Dinamika Dakwah dalam Membangun Karakter Anak di LPKA Kelas I Medan. Tabsyir: Jurnal Dakwah Dan Sosial Humaniora, 6(2), 80–95. https://doi.org/10.59059/tabsyir.v6i2.2134