Strategi Program Acara Dakwah untuk Meningkatkan Eksistensi di Media Televisi

Authors

  • Maharani Amelia Putri Institut Agama Islam Al-Zaytun
  • Muhammad Naufal Rahmatullah Institut Agama Islam Al-Zaytun
  • Najah Fathin Nur Afsharina Institut Agama Islam Al-Zaytun
  • Meity Suryandari Institut Agama Islam Al-Zaytun

DOI:

https://doi.org/10.59059/tabsyir.v4i4.567

Keywords:

Strategy, Existence, Television, Event Programs

Abstract

In today's information and technology era, television media has a very important role in shaping opinions and influencing people's views. The existence of da'wah programs on television media is not only about increasing the number of impressions, but also how these programs can really permeate and have a positive impact on society. Therefore, the strategy of da'wah programs in television media requires special attention and in-depth study. The method in this article uses a literature study, which is a method with data collection by understanding and studying theories from various literature related to the research. From the results of the research, an attractive and quality program strategy is very important to increase the existence of da'wah programs on television media. In addition, cooperation with related parties and promotion through social media can also help increase the number of viewers. In the increasingly fierce competition of television media, da'wah programs must continue to innovate and adapt to technological developments and viewers' needs in order to remain effective in delivering da'wah messages. The effectiveness of da'wah programs on television media can be influenced by various factors. Therefore, several strategies can be used in da'wah programs on television media with a focus on how to improve the existence and effectiveness of da'wah messages.

References

Akbar, S. (2010). Televisi Sebagai Media Dakwah. Skripsi. Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta.

Ammar, A. F. (2017). Efektivitas Dakwah Media Infokus Dalam Meningkatkan Ibadah Jamaah Di Masjid Al-Jihad Dan Masjid Al-Musabbihin Medan. Skripsi. Universitas Islam Negeri Sumatra Utara.

Andries Kango, J. (2020). Efektivitas Dakwah Melalui Program Kuliah Subuh Di Muhammadiyah Kota Gorontalo. Journal Ilmu Dakwah.

Anggraini, D. (2011). Faktor-faktor Efektivitas Program "Sakinah, Mawaddah, Wa Rahmah (Samara)" Dalam Pembinaan Keluarga Islami Di Radio Dakta 107 FM Bekasi. Skripsi. UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.

Anggraini, F. L. (2022). Pentingnya Siaran Dakwah Dalam Strategi Komunikasi Untuk Meningkatkan Eksistensi Televisi Lokal UNIEX TV di Pesawaran Lampung. Skripsi. UIN Raden Intan Lampung.

Badranana. (2017). Strategi Komunikasi Dakwah TVMU Studi Deskriptif Kualitatif Direktur Televisi Muhammadiyah. Skripsi. Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Dr. Jasafat. MA, H. B. (2016). Prospek Media Dakwah Televisi. Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Darussalam: Banda Aceh.

Fitriah, I. (2014). Strategi Kreatif Produser Dalam Mempertahankan Eksistensi Program Dakwah Mamah & AA Ber-aksi Di Stasiun Televisi Indosiar. Skripsi. UIN Syarif Hidayatullah: Jakarta.

Gani, S. (2012). Analisis Efektivitas Dakwah PT. TELKOM Makassar Dalam Pemberdayaan Umat. Disertasi. Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar.

Gunawan, S. A. (2023). Strategi Program Dakwah TVRI Jawa Tengah di Era Disrupsi. Skripsi. Universitas Islam Negeri Kiai Haji Achmad Siddiq Jember.

Indriana, T. (2023). Pentingnya Siaran Dakwah Dalam Strategi Komunikasi Untuk Meningkatkan Eksistensi Televisi Lokal UNIEX TV di Pesawaran Lampung. Skripsi. Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.

Karina, S. (2019). Programming Siaran Dakwah Pada Televisi Kabel. Skripsi. Universitas Islam Negeri Walisongo: Semarang.

Khonjin, M. (2021). Strategi Dakwah TV MUI Melalui Program Siaran. Skripsi. UIN Walisongo: Semarang.

Larsen, J. (2022). Strategi Pengarah Acara Dalam Meningkatkan Kualitas Program Jama'ah Bertanya Ustadz Menjawab Sebagai Siaran Dakwah Interaktif Di Ashiil TV PekanBaru. Skripsi.

Naufal, A. (2018). Strategi Program Nabawi TV Sebagai Media Dakwah. Skripsi. Institut Seni Indonesia: Surakarta.

Ningsih, F. (2018). Efektivitas Siaran Dakwah Dalam Meningkatkan Pengetahuan Keagamaan Masyarakat. Skripsi. IAIN Metro.

Nurfadilah, D. (2019). Efektivitas Program Siaran Mutiara Qalbu Sebagai Media Dakwah Di Radio BKM 100.1 FM OKU Timur Sumatera Selatan. Skripsi. Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.

Nurliana. (2020). Televisi Sebagai Media Dakwah Islam Dalam Kehidupan Masyarakat Indonesia. Jurnal Peurawi.

Sufaldy. (2023). Evaluasi Program Digital dan Pengukuran Dampak dalam Pengembangan Masyarakat Islam. Artikel IAIN Parepare.

Syarifuddin, A. (2018). Prospek Media Dakwah Televisi. Skripsi. Universitas Ar-Raniry.

Yusuf, M. I. (2022). Eksistensi Televisi Lokal di Tengah Era Konvergensi Media Digital. Skripsi. Universitas Islam Negeri Kiai Haji Achmad Siddiq Jember.

Zerico Bimantara, M. F. (2023). Eksistensi Media Lokal Di Era Siaran Digital Pada Tv Kabel Pesona TV. SEMAKOM: SEMINAR NASIONAL MAHASISWA KOMUNIKASI, 1.

Downloads

Published

2023-10-30

How to Cite

Maharani Amelia Putri, Muhammad Naufal Rahmatullah, Najah Fathin Nur Afsharina, & Meity Suryandari. (2023). Strategi Program Acara Dakwah untuk Meningkatkan Eksistensi di Media Televisi. Tabsyir: Jurnal Dakwah Dan Sosial Humaniora, 4(4), 126–134. https://doi.org/10.59059/tabsyir.v4i4.567