Konseling Kelompok Dengan Art Therapy Dalam Mengatasi Kejenuhan Warga Binaan Rutan Kelas 1 Surabaya
DOI:
https://doi.org/10.59059/tabsyir.v5i1.805Keywords:
Group Counseling, Art Therapy, BurnoutAbstract
The aim of this research is to overcome the boredom of residents in the Class 1 Detention Center in Surabaya. This research analyzes group counseling that uses art therapy. This research was conducted at the Class 1 Detention Center in Surabaya and used descriptive qualitative research methods. Observations and interviews were used to obtain research data using data analysis techniques, namely descriptive comparative. The subjects in this research were residents of the Surabaya Class 1 Detention Center. The research results showed that group counseling with art therapy was effective in overcoming the boredom of Class 1 Detention Center residents in Surabaya. This service is carried out in four stages, namely initiation, transition, activity and termination. The effectiveness of the service is demonstrated by the enthusiasm of the inmates in participating in the service and making the best use of art in art therapy.
References
Andrianie Santy. 2022. “Teknik Homeroom sebagai Upaya untuk Meningkatkan Keterbukaan Diri Siswa”, Prosiding SEMDIKJAR (Seminar Nasional Pendidikan Dan Pembelajaran), vol 5.
Alwisol. 2005. Psikologi Kepribadian. Malang: Penerbit Universitas Muhammadiyah Malang.
Ambarwati, N. A. (t.t.h). Kejenuhan Belajar dan Cara Mengatasinya. Yogyakarta: Program Pascasarjana Universitas Muhammadiyah Yogyakarta.
American Art Therapy Association. What is Art Therapy? American Art Therapy Association, 1–2, 2013. (online) dikses pada 25 September 2023 dari http://www.arttherapy.org.
Apa itu Stres?. (2022). Retrieved from UNICEF: https://www.unicef.org/indonesia/id/kesehatan-mental/artikel/stres.
Aqib, Z. (2012). Ikhtisar Bimbingan dan Konseling di Sekolah. Bandung: Yrama Widya.
Astarie Nurmaulidya, N. H. (2021). Pengetahuan Konselor dalam Etika Profesional pada Konseling Setting Komunitas. JURNAL EDUKASI: Jurnal Bimbingan Konseling.
Cahyati, E. R. (2012). Stress kerja dengan pemilihan strategi coping. JURNAL KESEHATAN MASYARAKAT.
Darisman, D. R. (2020). Surveii tingkat kejenuhan siswa SMK belajar di rumah pada mata pelajaran produk kreatif dan kewirausahaan selama masa pandemi covid-19. JSE: Journal of Science and Education.
Goliszek, A. (2005). 60 Second Manajemen Stres. Jakarta: PT Buana Ilmu Populer.
Grup Band Narapidana Rutan Surabaya mendapatkan banyak pujian. (2023, Agustus 03). Retrieved from https://jatim.kemenkumham.go.id/berita-upt/28685-grup-band-narapidana-rutan-surabaya-mendapatkan-banyak-pujian.
Hariko, R. (2016). Ilmu Bimbingan dan Konseling, Nilai, dan Kesejahteraan Individu: Studi LIteratur. JURNAL KONSELING DAN PENDIDIKAN.
Hartono, P. (2017). Landasan Konseptual Perencanaan dan Perancangan Bangunan Rutan kelas IIB kabupaten Magelang Jawa Tengah. Yogyakarta: Universitas Atma Jaya Yogyakarta.
Hartono, dan Boy Soedarmadji. 2012. Psikologi Konseling. Jakarta: Prenadamedia Group.
Hawari, D. (1997). Al-Quran Ilmu Kedokteran Jiwa dan kesehatan Jiwa. Yogyakarta: Dhana Bhakti Prisma Yasa.
Kusmawati, A. (2019). Modul Konseling. Jakarta: Universitas Muhammadiyah Jakarta.
Laksono, D. (2022, Oktober 06). 10 cara efektif mengatasi Burnout. Retrieved from https://www.klikdokter.com/psikologi/kesehatan-mental/10-cara-efektif-mengatasi-burnout.
Lubis Namora Lumongga, Hasnida. 2016. Konseling Kelompok. Jakarta: Kencana
Luthfi, M. d. (2017). Bimbingan Konseling berbasis Qurani dalam mengentaskan Problematika Stres. AL-TAZKIAH.
Noviza, Neni, dan Hartika Utami Fitri. 2018. Teknik Umum dan Teknik Khusus dalam Konseling Individual. Palembang: Noerfikri Offset.
Prayitno, dan Erman Amti. 1994. Dasar-Dasar Bimbingan dan Konseling. Jakarta: Rineka Cipta.
Purwanti, S. Z. (2022, November 08). Stress dan Penyebabnya. Retrieved from https://yankes.kemkes.go.id/view_artikel/1777/stress-dan-penyebabnya.
Putri, A. R. (2023, Mei 31). 5 Cara mengatasi Burnout, perbanyak aktifitas Fisik. Retrieved from https://www.orami.co.id/magazine/cara-mengatasi-burnout.
Ristianti Dina Hajja Ristianti dan Fathurrochman Irwan. 2020. Penilaian Konseling Kelompok. Jakarta: Deepublish
Vitasari, I. (2016). Kejenuhan (Burnout) belajar ditinjau dari tingkat kesepian dan kontrol diri pada siswa kelas XI SMAN 9 Yogyakarta. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.