Peningkatan Berpikir Kritis melalui Salin Tempel pada Majalah Dinding Kreatif Siswa SDN Gebang 3 Surakarta

Authors

  • Ani Rakhmawati Universitas Sebelas Maret
  • Muhammad Syafiiq Kurniawan Universitas Sebelas Maret
  • Rindang Anggun Istiqomah Universitas Sebelas Maret

DOI:

https://doi.org/10.59059/jpmis.v3i1.1120

Keywords:

wall magazine, creativity, skill

Abstract

The making of wall magazines aims to understand how effective wall magazines (wall magazines) are in increasing the literacy of elementary school students. Wall magazine as one of the media raises students' motivation in literacy and creativity. The role of the teacher and students is needed in increasing interest in reading and creativity. Making wall magazines with student creations and displaying them makes students like to read or make a work of poetry or rhymes that are posted on the bulletin. The research results of wall magazines (mading) have a very important role both in the formation of students at SDN Gebang 3 Surakarta. Several aspects that can be formed are aspects of knowledge, aspects of skills, talents and interests. Wall magazine is one of the communication media that is posted on the wall because it contains important information about the school. The main functions of magazines are informative, communicative, recreational and creative

References

Aufa, M. (2018). Pku Bagi Mi Muhammadiyah Meduro Melalui Majalah Dinding Mengasah Kreativitas Menulis Dan Gemar Membaca Siswa. Warta LPM, 21(2), 130-135.

Dewi, A. M. S. (2013). Majalah Dinding sebagai Implementasi Kemampuan Menulis Cerpen Siswa yang Mengikuti Ektrakurikuler Jurnalistik di SMP N 4 Singaraja. Jurnal Jurusan Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 1(1), 1-15.

Fahrudin, F., Hariadi, A., & Suprapti, S. (2023). Peranan Mading dalam Peningkatan Kreativitas Siswa di SMP Negeri 3 Tugu Trenggalek. Media Pengabdian Kepada Masyarakat (MPKM), 2(01), 17-22.

Hakim, Lukman. 2018. Pelatihan Karya Tulis dan Majalah Dinding bagi Siswa Madrasah Tsanawiyah Al-Madaniyah Jempong Ampenan Mataram. Jurnal Tranformasi, 14 (2), 2018.

Hasanah, M., Nirmawati, N., Dewi, N. P. P. A. T., & Marhaeni, N. H. (2023). Peningkatan Literasi Siswa Melalui Pelatihan Pembuatan Majalah Dinding Sebagai Media Komunikasi di SD Negeri Gungan. Room of Civil Society Development, 2(2), 161-169

Irma, Cintya Nurika. 2019. Implementasi Literasi Baca Tulis Melalui Majalah Dinding sebagai Aktualisasi Pendidikan Karakter di Sekolah Dasar. Konferensi Nasional Bahasa dan Sastra V5. 1.

Nasil, Rahmat. Mading Sekolah Pendekatan Praktik. Penerbit Lakeisha Anggota IKAPI.

Ni’mah, S., Ulimaz, A., & Lestari, N. C. (2018). Penerapan Bahan Ajar Berbasis Inkuiri Terbimbing Terhadap Pemahaman Konsep Biologi Siswa Smp Di Banjarmasin Barat. Jurnal Biotek, 6(2), 120–130. https://doi.org/10.24252/jb.v6i2.6313

Pratama, E. D., Mahardika, D. A., & Andreas, R. (2022). Peningkatan Literasi dan Kreativitas Siswa Melalui Kegiatan Mading di SDN 2 Binade. Jurnal ilmiah kampus mengajar, 93-102.

Qosim, N. (2022). Tumbuhkan Kreativitas Melalui Majalah Dinding. Mata Benua, 1(02), 12-20.

Santoso, H. (2011). Majalah dinding sebagai media untuk meningkatkan kemampuan menulis dan budaya baca siswa. Universitas Negeri Malang. 1(03), 77-81.

Sudarwani, M. M., Eni, S. P., & Simatupang, S. (2022). Lomba Kreativitas Membuat Majalah Dinding Untuk Siswa Sekolah Menengah Atas Dengan Tema Sustainable Living By Design (Creativity Contest for Making Wall Magazines for High School Students with the Theme Sustainable Living By Design). Jurnal Comunita Servizio, 4(1), 795-802.

Sudarwani, M. M., Eni, S. P., Widati, G., & Simatupang, S. (2021). Peningkatkan Kepedulian Generasi Muda Terhadap Lingkungan Hidup Melalui Lomba Kreativitas Membuat Majalah Dinding. Jurnal Comunita Servizio, 3(2), 576-586.

Sumarto, Lestari, A. S., Panggabean, A. S., Sari, C. N., Daniel, Siahaan, A., Farell, E., Bahri, I., Hermayeni, J. S., Lioni, Simanjuntak, V. B., Jaizna, M. N., & Mulana, W. (2023). Peningkatan Kemampuan Literasi, Kreativitas Dan Pengetahuan Siswa Sdn 005 Makmur Melalui Lomba Mading Bertema Hut-Ri 77. Journal Of Rural And Urban Community Empowerment, 4(2), 98– 102.

Yasa, A. D., & Chrisyarani, D. D. (2020). Membudayakan Keterampilan Menulis pada Mading Kelas untuk Melatih Kreativitas Siswa. Dinamisia: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(2), 242-249.

Downloads

Published

2024-03-14

How to Cite

Ani Rakhmawati, Muhammad Syafiiq Kurniawan, & Rindang Anggun Istiqomah. (2024). Peningkatan Berpikir Kritis melalui Salin Tempel pada Majalah Dinding Kreatif Siswa SDN Gebang 3 Surakarta. Jurnal Pengabdian Masyarakat Indonesia Sejahtera, 3(1), 23–29. https://doi.org/10.59059/jpmis.v3i1.1120