Implementasi Program Kampus Mengajar Angkatan 5 Di SMP Miftahul Ulum Surabaya Dalam Meningkatkan Kompetensi Literasi Dan Numerasi Peserta Didik

Authors

  • Chintya Anggun Lestari Universitas 17 Agustus 1945 Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.59059/jpmis.v2i2.169

Keywords:

Teaching Campus, AKM, Literacy, Numeracy

Abstract

The purpose of this study is to determine the implementation of the 5th generation teaching campus program at SMP Miftahul Ulum Surabaya which refers to the David C. Korten implementation model. This research involved the principal, the 5th generation teaching campus program, and grade 8 students of SMP Miftahul Ulum Surabaya who were selected with snowball sampling techniques. Data collection techniques used in the form of observation, interviews, and documentation. The results of this study showed that the implementation of the 5th generation teaching campus program at SMP Miftahul Ulum Surabaya went well and smoothly and showed an increase in literacy and numeracy in grade VIII students.

References

Akib, H., & Tarigan, A. (2008). Artikulasi Konsep Implementasi Kebijakan: Persepktif, Model dan Kriteria Pengukurannya. Jurnal, 1(8), 1-19.

Andikaya, D. M., Dantes, N., & Kertih, I. W. (2021). Pengembangan Instrumen Asesmen Kompetensi Minimum (AKM) Literasi Membaca Level 2 Untuk Siswa Kelas 4 SD. Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan Indonesia, 11(2), 81-92. https://ejournal2.undiksha.ac.id/index.php/jurnal_ep/article/download/622/383/

Fauziah, A., Sobari, E. F. D., & Robandi, B. (2021). Analisis Pemahaman Guru Sekolah Menengah Pertama (SMP) Mengenai Asesmen Kompetensi Minimum (AKM). Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 1550-1558. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i4.608

Jusmirad, M., et al. (2023). Implementasi Literasi dan Numerasi pada Program MBKM dan Dampaknya Terhadap Siswa SMP Datuk Ribandang. Jurnal Pendidikan Indonesia, 4(3), 303-310. http://dx.doi.org/10.36418/japendi.v4i03.1687

Kemendikbud. (2020). AKM dan Implikasinya pada Pembelajaran. In Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Kemendikbud. (2021). Panduan Penguatan Literasi dan Numerasi di Sekolah. In Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Noerbella, Dwi. (2022). Implementasi Program Kampus Mengajar Angkatan 2 dalam Meningkatkan Kompetensi Literasi dan Numerasi Peserta Didik. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(2), 480-489. http://dx.doi.org/10.31949/jcp.v8i2.2087

Silitonga, Eva Angelica., Simanjuntak, M. R., & Sipayung, T. N. (2022). Pelatihan Peningkatan Kemampuan Literasi-Numerasi Siswa Sekolah Dasar Sebagai Implementasi Kegiatan Program Kampus Mengajar Angkatan 3. Madaniya, 3(3), 623-636. https://madaniya.pustaka.my.id/journals/index.php/contents/article/view/255/165

Downloads

Published

2023-06-21

How to Cite

Chintya Anggun Lestari. (2023). Implementasi Program Kampus Mengajar Angkatan 5 Di SMP Miftahul Ulum Surabaya Dalam Meningkatkan Kompetensi Literasi Dan Numerasi Peserta Didik. Jurnal Pengabdian Masyarakat Indonesia Sejahtera, 2(2), 51–60. https://doi.org/10.59059/jpmis.v2i2.169