Optimalisasi Pemasaran Produk Melalui Pemanfaatan Aplikasi Canva Sebagai Media Branding Dan Pendampingan Media Sosial Instagram Pada UMKM Catering “Miss Tote” Di Kelurahan Kepanjen Kidul, Kota Blitar

Authors

  • Devi Khoiriyah Universitas Pembangunan Nasional “Veteran” Jawa Timur
  • Jojok Dwiridotjahjono Universitas Pembangunan Nasional “Veteran” Jawa Timur

DOI:

https://doi.org/10.59059/jpmis.v2i3.230

Keywords:

Digitalization, Marketing Strategy, MSMEs (Micro, Small and Medium Enterprises)

Abstract

Catering "Miss Tote" is one of the MSMEs located in Kepanjen Kidul Village, Kepanjen Kidul District, Blitar City. In today's modern era, the catering business is faced with problems related to technology and digitalization. The implementation of community service aims to optimize product marketing through the use of the Canva application as a branding medium and mentoring the use of Instagram social media to expand customer reach and introduce products to potential customers. The method used is a case study with a qualitative approach, the data obtained from interviews with the owner of the MSMEs Catering "Miss Tote" and observations of marketing that has been done and documentation during the implementation process. The results of the study show that the "Miss Tote" MSMEs has marketing potential that has not been optimized, therefore students contribute to making logos, banners, catalogs and brochures as media branding of the "Miss Tote" MSMEs. Implementing a marketing strategy using Canva can have a positive impact such as building a strong brand image so that it can increase customer trust and become the hallmark of a business.

References

Branding Sebagai Inti Dari Promosi Bisnis Oleh Ahmad Budi Sulistio Branding adalah berbagai kegiatan yang bertujuan untuk membangun dan membesarkan identitas sebuah. (n.d.). 1–16.

Meeting, Z., & Group, T. (2021). Aplikasi Canva Sebagai Media Pembelajaran Daring Mahasiswa Pada Mata Kuliah English For. 07, 80–89.

Mikro, U., Menengah, D. A. N., Di, U., Penelitian, P., Keahlian, B., Ri, D. P. R., … Senayan, S. (2017). Strategy of Enhancement Sony Hendra Permana.

Jurnal komunikasi, ISSN 1907-898X Volume 8, Nomor 2, April 2014. (2015). 8(April 2014), 123–138.

Riyantoko, P. A., Fahrudin, T. M., Ansori, A. V., Atnanda, P. A., & Alamsyah, R. B. (2022). Pemanfataan Aplikasi Canva Sebagai Media Pemasaran Di. 198–203.

Irfan, P., Ratu, H., & Negara, P. (2022). Pemanfaatan Aplikasi Canva Sebagai Sarana Media Promosi Makanan Khas Lombok. 1(1), 31–38.

Sholeh, M., & Susanti, E. (2020). Penggunaan aplikasi canva untuk membuat konten gambar pada media sosial sebagai upaya mempromosikan hasil produk ukm. 4(November), 430–436.

Downloads

Published

2023-07-14

How to Cite

Devi Khoiriyah, & Jojok Dwiridotjahjono. (2023). Optimalisasi Pemasaran Produk Melalui Pemanfaatan Aplikasi Canva Sebagai Media Branding Dan Pendampingan Media Sosial Instagram Pada UMKM Catering “Miss Tote” Di Kelurahan Kepanjen Kidul, Kota Blitar. Jurnal Pengabdian Masyarakat Indonesia Sejahtera, 2(3), 40–52. https://doi.org/10.59059/jpmis.v2i3.230