Penerapan Teknologi Digital Marketing Untuk Meningkatkan Strategi Pemasaran Pada UMKM Cendol Di Kelurahan Kauman Kota Blitar

Authors

  • Ratna Melinda Putri Universitas Pembangunan Nasional “Veteran” Jawa Timur
  • Eko Purwanto Universitas Pembangunan Nasional “Veteran” Jawa Timur

DOI:

https://doi.org/10.59059/jpmis.v2i3.232

Keywords:

Digital Marketing, Marketing Strategy, SMEs

Abstract

UMKM Cendol Sueger is a Micro, Small and Medium Enterprises (UMKM) engaged in the business of cendol production drinks located in the Kauman sub-district, Kepanjen Kidul District, Blitar City. The problem faced by Cendol Sueger SMEs is that their marketing activities are still very minimal and traditional. For this reason, it is necessary to provide training on the importance of implementing digital marketing so that the marketing system can be better so that it can expand the scope of its business targets and can support even better sales activities. The purpose of this research is to apply digital marketing to improve the marketing strategy of Cendol Sueger SMEs. Some of the digital e-commerce and social media used are grab, website, and Instagram accounts. The results of the study show that Cendol Seger MSMEs now understand and are able to create accounts, manage and utilize social media to expand their marketing reach online so that they can improve marketing strategies and sales results for Cendol Sueger MSMEs.

References

NAIMAH, R. J., WARDHANA, M. W., HARYANTO, R., & PEBRIANTO, A. (2020). Penerapan Digital marketing Sebagai Strategi Pemasaran UMKM. Jurnal IMPACT: Implementation and Action, 2(2), 39. https://doi.org/10.31961/impact.v2i2.844

Noviantoro, R., Putri, S. A., Tarnia, T., & T, Y. A. (2022). Pelatihan Pembuatan Laporan Keuangan Sederhana UMKM Menggunakan Ms . Excel Tahun 2010 Pada Toko Dunia Plastik Kota Bengkulu. 1(2), 93–100.

Patricia, V., Aldo, F., & Rahrdjo, K. A. (2023). JURNAL EKONOMI , MANAJEMEN , BISNIS DAN SOSIAL Analisis Strategi Pemasaran Dengan Memanfaatkan Media Sosial Pada Usaha Vaie Gift. 3, 158–166.

Sagita, G., & Wijaya, Z. R. (2022). Penerapan Digital Marketing Sebagai Strategi Pemasaran Bakmi Tando 07. Jurnal Ekonomi, Bisnis Dan Manajemen, 1(3), 24–31.

Sofiyana, M. S., Lestari, L. D., Triamini, M. H., Faizah, A. I., & Ardiyansyah, V. R. (2021). Sosialisasi Pemanfaatan Media Sosial Untuk Meningkatkan. J. APTEKMAS (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat), 4(4), 96–100. https://jurnal.polsri.ac.id/index.php/aptekmas/article/view/3556/1732

Supriyanto, A., & Hana, K. F. (2020). Strategi Pengembangan Desa Digital Untuk Meningkatkan Produktivitas UMKM. BISNIS: Jurnal Bisnis dan Manajemen Islam, 8 (2), 199-216. https://doi.org/10.21043/bisnis.v8i2.8640

Downloads

Published

2023-07-14

How to Cite

Ratna Melinda Putri, & Eko Purwanto. (2023). Penerapan Teknologi Digital Marketing Untuk Meningkatkan Strategi Pemasaran Pada UMKM Cendol Di Kelurahan Kauman Kota Blitar. Jurnal Pengabdian Masyarakat Indonesia Sejahtera, 2(3), 66–76. https://doi.org/10.59059/jpmis.v2i3.232