PENDAMPINGAN MAHASISWA DALAM KEGIATAN OBSERVASI PENGENALAN LAPANGAN PRASEKOLAH DI SD NEGERI 3 LAMANGGA KOTA BAUBAU
DOI:
https://doi.org/10.59059/jpmis.v1i4.36Keywords:
Mentoring, Program, Introduction, Field, PreschoolAbstract
The purpose of this community service activity at SD Negeri 3 Lamangga is to help students become more proficient in managing Preschool Field Introduction Program activities. Students will practice direct observation of school culture, observation to develop competence, and direct observation of the learning process in class during this community service activity. Teachers, staff and supervising lecturers at SD Negeri 3 Lamangga also guide students in carrying out this observation activity so that it can be realized in further activities. The method used in this service uses a field survey method. This program involves school principals and teachers at SD Negeri 3 Lamangga. The results of this service show that students have achieved the indicators set such as observation, attitude and discipline very well with a score weight of 1075.03 with an average score of 89.59.
References
Anggraeni, N. E. (2019). Strategi Pembelajaran Dengan Model Pendekatan Pada Peserta Didik Agar Tercapainya Tujuan Pendidikan Di Era Globalisasi. ScienceEdu, April, 72.
Awe, E. Y., Ndagon, A. N., Marselin, R. A., Ndae, V., & Theresia, V. (2022). Program Bimbingan Belajar sebagai Aksi Nyata Mahasiswa Citra Bakti Peduli Pendidikan. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(1), 65–71.
Fauzi, T. I., Astuti, N. P., & Rahmawati, D. N. U. (2021). Program Kampus Mengajar (Pkm) Sebagai Usaha Peningkatan Pembelajaran Peserta Didik Di Sdn 127 Sungai Arang, Bungo Dani, Kabupaten Bungo, Provinsi Jambi. Jurnal BUDIMAS, 03(02), 483–490.
Hidayah, K. N., Astuti, A. W., Aisyah, N. A., Sholihah, D. A., Abdullah, A. A., Richardo, R., Saryanto, S., & Nisa, W. I. (2021). Pendampingan Belajar di Rumah bagi Siswa Terdampak COVID-19 di Desa Sindumartani, Kecamatan Ngemplak, Kabupaten Sleman. Jurnal Abdi Masyarakat Indonesia, 2(1), 69–76.
Martiarini, E., & Lestari, A. R. E. (2018). Model Pembelajaran Kooperatif dalam Pengabdian Kepada Masyarakat di Kota Bekasi. JPP IPTEK (Jurnal Pengabdian Dan Penerapan IPTEK), 2(2), 1–8.
Mohammad Nuril Hudha, A. R. (2018). PKM Pelatihan Model-Model Pembelajaran Kurikulum K13 di SD Ulil Albab Desa Sumber Kolak Kecamatan Panarukan Kabupaten Situbondo. Pengabdian Integritas : Jurnal Pengabdian, 2(1), 1–11.
Mokere, R. M. (2021). Pendampingan Mahasiswa PPL dalam Pengembangan Media dan Strategi Pembelajaran di Masa Pandemi Covid-19. LOSARI: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(2), 64–70.
Pahmi, S., Suciani, A., Yulianti, R., Putri, C. S., & Sagita, T. (2021). Pendampingan Belajar Di Masa Pandemi Covid-19 Untuk Meningkatkan Motivasi dan Minat Belajar Siswa Di Desa Gegerbitung. Jurnal Komunitas : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(1), 55–59.
Purwadinata, S., Pihartini, A., Putrianti, R., Andriansyah, A., & Armelita, A. (2021). Pendampingan Pembelajaran Di Masa Pandemi Melalui Bimbingan Belajar Teras Cerdas Di Kelurahan Brang Biji Kabupaten Sumbawa. Jurnal Pengembangan Masyarakat Lokal, 4(2), 257–263.
Setyosari, P. (2020). Menciptakan Pembelajaran yang Efektif dan Berkualitas. Jurnal Inovasi Dan Teknologi Pembelajaran, 1(1), 20–30.
Studi, P., Matematika, P., & Kusuma, S. (2022). Pendampingan Pembelajaran Dan Pemberian Motivasi Dalam Meningkatkan Minat Belajar Bagi Anak-Anak Di PKBM. Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(1), 43–52.
Thoriquttyas, T., & Ahsin, N. (2022). Pendampingan Literasi Akademik dan Non Akademik Berbasis Daring Bagi Mahasiswa Baru di Kota Kediri. Altifani: Jurnal Pengabdian …, 2(1), 36–48.
Tono, S., & Palangang, S. (2022). Pendampingan Belajar bagi Anak-anak usia Sekolah Dasar di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 2(1), 405–412.