Syirik dan Dampaknya Bagi Kehidupan Manusia
DOI:
https://doi.org/10.59059/mutiara.v2i1.1035Keywords:
shirk, major sin, consequences, avoidance, wisdomAbstract
Shirk is the act or belief of associating Allah SWTwith something or someone in worship or his attributes. In Islam, shirk is considered a major sin that has negative consequences for humans. Allah SWTsays: "Verily, Allah SWTwill not forgive the sin of shirk, and He forgives all sins other than that, for whom he wills. Whoever associates partners with Allah, then indeed he has committed a great sin" (QS. an-Nisa [4] verse 48). This article aims to discuss the definition of shirk, the classification of shirk, and its effects on individuals and society. The research is conducted using a literature study method that incorporates various sources such as the Qur'an, authentic traditions, and the works of scholars on this theme. The results show that the consequences of shirk include damage to the relationship with Allah, canceling acts of worship, being trapped in hypocrisy, and causing uncertainty in one's beliefs.
References
Amir Husen, Umar Natuna, M. Ridho Hidayat, Zalisman, Wismanto. 2023. “Upaya Pemerintah Dalam Meningkatkan Kualitas ‘Guru Profesional’ Dalam Menghadapi Pendidikan Di Era Disrupsi.” 12:241–51.
Asmarika, Amir Husin, Syukri, Wismanto, Rafifah. 2022. “Mengasah Kemampuan Softskills Dan Hardskills Calon Guru SD/MI Pada Metode Microteaching Melalui Pengembangan Media Visual Mahasiswa PGMI UMRI.” Jurnal Hikmah: Jurnal Pendidikan Islam 11:282–300.
Asmarika, Syukri, Mohd. Fikri Azhari, Mardhiah, Wismanto. 2022. “PERAN GANDA GURU KELAS DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA DI SDIT Al-HASAN KEC. TAPUNG KAB KAMPAR.” 11:301–8.
Aswidar, Rika, and Siti Zahara Saragih. 2022. “Karakter Religius,Toleransi, Dan Disiplin Pada Siswa Sekolah Menengah Pertama.” Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran 6(1):134. doi: 10.23887/jipp.v6i1.43373.
Budiman, Mochammad Arif. 2017. “Politeknik Negeri Banjarmasin.” Pendidikan Agama Islam 1(Pendidik. Agama Islam):1–107.
Dali, Zulkarnain. 2016. “Hubungan Antara Manusia, Masyarakat Dan Budaya Dalam Perspektif Islam.” Nuansa 9(1):47–56.
Deprizon, Radhiyatul Fithri, Wismanto, Baidarus, Refika. 2022. “Mitra PGMI : Sistem Perencanaan Manajemen Pendidikan Di Madrasah Ibtidaiyah Negeri 2 (MIN 2) Pekanbaru.” Mitra PGMI : Jurnal Kependidikan MI 8:100–110.
Dina, A., D. Yohanda, J. Fitri, and ... 2022. “Teori Kinerja Guru Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan.” Jurnal Edukasi Nonformal 1(1):149–58.
Elbina Saidah Mamla, Wismanto. 2021. “Tafsir Maudhu’i Tentang Konsep Pendidikan Karakter Jujur Dalam Al-Qur’an.” At-Thullab 1(2):16.
Eva, Aryani. 2017. “Hukum Islam, Demokrasi Dan Hak Asasi Manusia.” Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi 17(2):24–31.
Febrianto, Arip. 2021. “Buku Ajar Pendidikan Agama Islam Untuk Perguruan Tinggi.” 115.
Fitri, Aulia, Mukh Nursikin, and Wismanto Amin, Khairul. 2023. “Peran Ganda Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Membimbing Siswa Bermasalah Di SD Islam Al-Rasyid Pekanbaru.” Journal on Education 5(3):9710–17.
Hamzah, Tuti Syafrianti, Bambang Wahyu Susanto, Wismanto, Rieskha Tri Adilah. EM. 2022. “Peran Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Manajemen Mutu Pendidikan Di Sekolah Dasar Islam Al-Rasyid Pekanbaru.” 4(6):1734–10351.
Hasan, Wismanto Abu, Fiqih Ibadah, and Akhlak Muamalah. n.d. AL-ISLAM.
Isnaini, Muhammad, Isran Bidin, Bambang Wahyu Susanto, and Ilham Hudi. 2023. “Pendidikan Karakter Religius Dalam Pembelajaran Pancasila Dan Kewirausahaan Pada Mahasiswa Calon Guru MI / SDIT.” 05(04):11539–46.
Isran Bidin, Muhammad Isnaini, Misharti, Wismanto, Khairul Amin. 2022. “Penguatan Pendidikan Karakter Di Pondok Pesantren Tahfizh Quran Hadits Rabbaniy Internasional Pekanbaru-Riau.” Journal on Education 04(04):1448–60.
Junaidi, Andisyah Putra, Asmarika, Wismanto, Rizka syafitri. n.d. “Pola Komunikasi Guru Dengan Peserta Didik Dalam.” 4(3):1162–68.
Junaidi, Zalisman, Yusnimar Yusri, Khairul Amin, Wismanto. 2021. “Pengembangan Manajemen Sumber Daya Manusia Di Lembaga Pendidikan Islam.” AL-FAHIM: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam 3(2):131–46. doi: 10.54396/alfahim.v3i2.183.
KEMENDIKNAS. 2011. “Character Education Implementation Guide Book.” The Ministry of National Education 14–16.
Khairul Amin, Imam subaweh, Taupik Prihatin, Yusnimar Yusri, Wismanto. 2022. “KEMAMPUAN SUMBER DAYAMANUSIA DALAMMENINGKATKAN KUALITAS MANAJEMEN LEMBAGA PENDIDIKAN ISLAMDI ERA DISRUPSI 1Khairul.” 11:204–26.
Kusuma, Destiara. 2018. “Pembentukan Karakter Religius Melalui Pembiasaan Sholat Berjamaah.” Jurnal Kewarganegaraan P-ISSN: 1978-0184 E-ISSN: 2723-2328 2 No. 2(2):34–40.
Mardhiah, Amir Husin, Muhammad Imaaduddin Masjunaidi, Wismanto. 2022. “IKHTIAR KEPALAMIS RAUDHATUL MUSHALLIN TANJUNG UNGGAT DALAMMENINGKATKAN EKSISTENSI MADRASAH YANG DIPIMPINNYA MELALUI PERBAIKAN MANAJEMEN.” 11(2):285–94.
Marintan Marintan, Dwi, and Nina Yuminar Priyanti. 2022. “Pengaruh Pola Asuh Demokratis Terhadap Keterampilan Sikap Toleransi Anak Usia 5-6 Tahun Di TK.” Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 6(5):5331–41. doi: 10.31004/obsesi.v6i5.3114.
Marzuenda, Asmarika, Deprizon, Wismanto, Riska Syafitri. 2022. “STRATEGI GURU PAI DALAMMENGATASI PERILAKU BULLYING DI MI AL – BAROKAH PEKANBARU.” 11:204–26.
Marzuki, Ismail, and Lukmanul Hakim. 2019. “Strategi Pembelajaran Karakter Kerja Keras.” Rausyan Fikr : Jurnal Pemikiran Dan Pencerahan 15(1):79–87. doi: 10.31000/rf.v15i1.1370.
Muslim, Yusnimar Yusri, Syafaruddin, Mahyudin Syukri, and Wismanto. 2023. “Manajemen Kepala Sekolah Dasar Islam Dalam Mengembangkan Pendidikan Karakter Religius Di Era Disrupsi ( Studi Kasus Di SD Islam Al Rasyid Kota Pekanbaru ).” Journal of Education 05(03):10192–204.
Pendidikan, N. Rochmawati-Al-Fikri: Jurnal Studi Dan Penelitian, and undefined 2018. n.d. “Peran Guru Dan Orang Tua Membentuk Karakter Jujur Pada Anak.” Lppm-Unissula.Com.
Pratama, Finsa Adhi, and Ira Trisnawati. 2021. “Pemikiran Tajdid Syaikh Muhammad Bin Abdul Wahhab Dalam Kitab Al-Ushul Ats-Tsalatsah.” Zawiyah: Jurnal Pemikiran Islam 7(2):94. doi: 10.31332/zjpi.v7i2.3104.
Rahmawati, Annisa. 2022. “Makna Cinta Rindu Dan Ridho Perspektif Al-Ghazali Dalam Kitab Ihya Ulumuddin.” Skripsi UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu 1–82.
Rahmawati, Mega, and Harmanto. 2020. “Pembentukan Nilai Karakter Toleransi Dalam Pembelajaran Pendidikanpancasila Dan Kewarganegaraan Bagi Siswa Tunagrahita.” Journal of Civics and Moral Studies 5(Vol. 7 No. 1 (2022)):59–72.
Roza, Yenita. 2004. “ANALISIS PENGGUNAAN TEKNOLOGI KOMUNIKASI DAN INFORMASI PADA SEKOLAH DI KOTA PEKANBARU PROPINSI RIAU.” 1–7.
Rusli Ibrahim, Asmarika, Agus Salim, Wismanto, Abunawas. n.d. “Peran Guru Dalam Membentuk Karakter Disiplin Peserta Didik Madrasah Ibtidaiyah Al Barokah Pekanbaru.” 4(1):1082–88.
Sari, Yuni Maya. 2016. “Pembinaan Toleransi Dan Peduli Sosial Dalam Upaya Memantapkan Watak Kewarganegaraan (Civic Disposition) Siswa.” Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial 23(1):15–26. doi: 10.17509/jpis.v23i1.2059.
Sri Indriyani, NerianiDzakirah Nur AssyifaMaya Wulan sari, Wismanto. 2023. “Korelasi Kedudukan Dan Fungsi Sunnah Sebagai Sumber Hukum Dengan Pembentukan Karakter Religius Peserta Didik.” 1(2):123–35.
Supriatna, Eman. 2019. “Islam Dan Kebudayaan (Tinjauan Penetrasi Budaya Antara Ajaran Islam Dan Budaya Lokal/Daerah).” Jurnal Soshum Insentif 2(2):282–87.
Susanto, Bambang Wahyu, and Atiqah Zhafirah Lasmiadi, A. Muallif, Wismanto. 2023. “Strategi Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Membentuk Akhlak Berkomunikasi Peserta Didik.” 12:327–37.
Syukri, Abdul Rouf, Wismanto, Khairul Amin. Rafifah Qanita. 2023. “Manajemen Kepala Madrasah Ibtidaiyah Dalam Menumbuhkan Pendidikan Karakter Religius Pada Era Digital.” Jurnal on Education 6(1):13. doi: 10.29210/146300.
Wahyuddin, Imam; Cahyono, Fajar; Alfaris, Fitri. 2022. “Moderasi Beragama Untuk Generasi Mienial Pancasila: Studi Kasus MI Tarbiyatu Sibyan Di Desa ‘Pancasila’ Balun, Turi, Lamongan.” Tasamuh: Jurnal Studi Islam 14(1):1–21.
Wildan, T., and Albari. 2023. “Jurnal Ilmu Komputer, Ekonomi Dan Manajemen (JIKEM).” Jurnal Ilmu Komputer, Ekonomi Dan Manajemen (JIKEM) 3(1):551–63.
Wismanto, Alhairi, Lasmiadi, A Mualif, Afdal. 2023. “Aktualisasi Peran Guru Aqidah Akhlak Dalam Mengembangkan Karakter Toleransi Peserta Didik Pada Sekolah Dasar Islam Ar-Rasyid Pekanbaru.” 4(4):1625–33.
Wismanto, Ananda, Dwi, Elsa Marfina Nandiani, Joya Anggelia, and Sherin Naura Efendi. 2024. “Ajaran Dan Gaya Hidup Dalam Islam 1.” 1(1):52–64.
Wismanto., Zuhri Tauhid., Atiqah Zhafirah. 2023. “Upaya Pencegahan Budaya Syirik Di Media Sosial Melalui Pendidikan Islam Berbasis Al Islam Kemuhammadiyahan.” 12:338–50.
Wismanto. n.d. “Urgensi Guru PAI Dalam Pembentukan Akhlak Siswa Di Era Disrupsi-Parafrase.”
Wismanto Abu Hasan. 2016a. “Fiqih Ibadah.” Jurnal Energi Dan Manufaktur 9(2).
Wismanto Abu Hasan. 2016b. Kitabut Tauhid “Esa-Kanlah Aku.” Pemalang: Nasya Expanding Manajemen.
Wismanto Abu Hasan. 2017. Pesan Dari Alam Kubur. Vol. 3. Pekanbaru: Cahaya Firdaus.
Wismanto Abu Hasan. 2018. Syarah Kitab Empat Kaidah Dasar Memahami Tauhid Dan Syirik. 1st ed. Pekanbaru: Cahaya Firdaus.
Wismanto, Munzir Hitami, and Abu Anwar. 2021. “Integrasi Islam Dan Sains Dalam Pengembangan Kurikulum Di UIN.” Jurnal Randai 2(1):85–94.
Wuryandani, Wuri, Bunyamin Maftuh, . Sapriya, and Dasim Budimansyah. 2014. “Pendidikan Karakter Disiplin Di Sekolah Dasar.” Jurnal Cakrawala Pendidikan 2(2):286–95. doi: 10.21831/cp.v2i2.2168.