Pengembangan Aplikasi Statistik untuk Manajemen Data dan Analisis Hipotesis
DOI:
https://doi.org/10.59059/mutiara.v3i3.2491Keywords:
Statistical applications, Data management and Hypothesis analysisAbstract
The purpose of this study is to find out how to use statistics to assist in the principal's decision-making in the field of management for educator development. Statistics plays an important role in the development of science, one of which is in education. Educational statistics can be used to process data with the SPSS and Microsoft Excel application programs. So far, applications have been widely used by students in analyzing data to help develop the profession and quality of educators. This study will provide an example of implementing the application to determine the determining factors among several factors that affect performance. The research method used is Research and Development (R&D) with a Waterfall model approach, which includes the stages of needs analysis, design, implementation, testing, and evaluation. Testing is carried out through expert validation, system functionality testing, and user testing. The test results show that this application has a high level of feasibility based on expert validation, and is considered easy to use and accurate in producing analysis by users.References
Adinugroho, H. I., & Wahyono, T. (2022). Pengembangan aplikasi pembelajaran statistika untuk mahasiswa berbasis mobile dalam mendukung pembelajaran jarak jauh. IT-Explore: Jurnal Penerapan Teknologi Informasi dan Komunikasi, 1(1), 49–61.
Ahmad, A. (2012). Perkembangan teknologi komunikasi dan informasi: Akar revolusi dan berbagai standarnya. Jurnal Dakwah Tabligh, 13(1).
Fitriyani, N., & Surahmat, S. (2022). Penggunaan SPSS dalam pelatihan statistik untuk penelitian pendidikan: Sebuah pendekatan praktik. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat (Indonesian Journal of Community Engagement), 8(1), 45–52. https://doi.org/10.22146/jpkm.67155
Krismanda, M. A., & Lukitasari, S. W. (2015). Aplikasi pengolahan data statistika dalam manajemen personalia untuk pengembangan guru. In Seminar Nasional Ilmu Pendidikan UNS 2015. Sebelas Maret University.
Lestari, S. (2018). Peran teknologi dalam pendidikan di era globalisasi. Edureligia, 2(2).
Nugroho, A. R., & Santoso, H. B. (2019). Perancangan aplikasi analisis data statistik berbasis web menggunakan framework Laravel. Jurnal Teknologi dan Sistem Komputer, 7(3), 102–108. https://doi.org/10.14710/jtsiskom.7.3.102-108
Paisal, P., Satyahadewi, N., & Perdana, H. (2021). Pengembangan aplikasi statistika berbasis web interaktif untuk analisis uji-t. Bimaster: Buletin Ilmiah Matematika, Statistika dan Terapannya, 10(3).
Prasetyo, D., & Hidayat, R. (2020). Pengembangan aplikasi pembelajaran statistika berbasis Android untuk meningkatkan motivasi belajar mahasiswa. Jurnal Pendidikan Matematika dan Sains, 8(2), 85–92. https://doi.org/10.26740/jpms.v8n2.p85-92
Romadlon, M. M. (2018). Pembangunan aplikasi manajemen data statistik berbasis komputasi paralel. Konferensi Nasional Sistem Informasi (KNSI) 2018.
Sari, N. P., & Ramadhani, D. (2021). Implementasi e-learning berbasis Moodle pada pembelajaran statistika dasar. Jurnal Teknologi Pendidikan dan Pembelajaran, 6(1), 34–42. https://doi.org/10.31571/jtpp.v6i1.250
Widodo, S., & Wahyuni, A. (2023). Aplikasi statistik berbasis mobile untuk pengolahan data kuantitatif bagi mahasiswa pendidikan. Jurnal Riset Teknologi dan Inovasi Pendidikan, 3(2), 55–63. https://doi.org/10.21009/jrtip.032.06
Zulfikri. (2016). Pengaruh mata kuliah statistik terhadap kemampuan analisa data kuantitatif mahasiswa Prodi S-1 Ilmu Perpustakaan angkatan 2011–2012 Fakultas Adab dan Humaniora UIN Ar-Raniry. LIBRIA, 8(1).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Mutiara : Jurnal Penelitian dan Karya Ilmiah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.