Pengembangan Kompetensi Profesional Guru Sebagai Upaya Meningkatkan Hasil Pembelajaran Peserta Didik Di SMAN 1 Manonjaya Kabupaten Tasikmalaya

Authors

  • Ida Hendarti Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.59059/mutiara.v1i4.330

Keywords:

learning, teacher, results, professional

Abstract

Education is an important component in a nation, if education is advanced then the nation will become strong and able to compete. On the other hand, if education is weak, it will be weak too. So that the teacher's role is so important in transforming educational inputs, student learning outcomes will then become one of the standard indicators determining the level of professionalism of a teacher. Therefore, the development of teacher professional competence is very important to do. The research approach used is a qualitative approach, which is carried out in certain settings in real life. Qualitative research is rooted in a natural setting as a whole, relying on humans as a research tool, utilizing qualitative methods, conducting inductive data analysis, directing the target to discovering theories from basic, descriptive. Teachers at SMAN 1 Manonjaya have sufficient professional competence in the average category. The condition of learning outcomes in general can be seen in the average anyway. The general objective description of the learning outcomes of students at SMAN 1 Manonjaya is seen from the results of the average school exam scores in the last 3 years. The learning process is certainly very dependent on the teacher who teaches. The more effective the learning process carried out by the teacher, of course it will have a positive impact on students which will also have an impact on the quality of graduates.

References

Abdul Majid dan Dian Andayani, (2005) Pendidikan Agama Islam Berbasis Kompetensi (Konsep dan Implementasi Kurikulum 2004, (Bandung : Remaja Rosdakarya), hal. 9.

Amalia, H. (2019). Manajemen Pengembangan Musyawarah Guru Mata Pelajaran (MGMP) Sebagai Upaya Meningkatkan Kompetensi Profesional Guru PAI. Jurnal Darussalam: Jurnal Pendidikan, Komunikasi dan Pemikiran Hukum Islam, 11(1), 132-147.

Bagou, D. Y., & Suking, A. (2020). Analisis kompetensi profesional guru. Jambura Journal of Educational Management, 122-130.

Dalyono, B., & Agustina, D. A. (2016). Guru profesional sebagai faktor penentu pendidikan bermutu. Bangun Rekaprima: Majalah Ilmiah Pengembangan Rekayasa, Sosial dan Humaniora

Daryanto. (2013). Standar Kompetensi dan penilaian Guru Profesional. Yogyakarta: Gava

Media.

Dudung, A. (2018). Kompetensi profesional guru. JKKP (Jurnal Kesejahteraan Keluarga

Dan Pendidikan), 5(1), 9-19.

Fitria, H., Kristiawan, M., & Rahmat, N. (2019). Upaya meningkatkan kompetensi guru melalui pelatihan penelitian tindakan kelas. Abdimas Unwahas, 4(1).

Hanafi, H. (2018). Profesionalisme guru dalam pengelolaan kegiatan pembelajaran di sekolah. Yogyakarta: deepublish.

Hanafiah, H., Sauri, R. S., Rahayu, Y. N., & Arifudin, O. (2022). Upaya Meningkatkan Kompetensi Profesional Guru melalui Supervisi Klinis Kepala Sekolah. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(10), 4524-4529.

Ikbal, P. A. M. (2018). Manajemen pengembangan kompetensi profesional guru. Jurnal Isema: Islamic Educational Management, 3(1).

Iskandar, D. (2018). Implementasi kompetensi profesional guru dalam meningkatkan motivasi belajar peserta didik. Journal of Management Review, 2(3), 261-270.

Jamin, H. (2018). Upaya Meningkatkan Kompetensi Profesional Guru. At-Ta'dib: Jurnal Ilmiah Prodi Pendidikan Agama Islam, 19-36.

Maleong, I.J (2004) Metodologi Penelitian Kualitatif, Cet.XVIII, Bandung Rosdakarya Masri

Singarimbun dan Sofian Effendi. (1992). Metode Penelitian Survei. Jakarta: LP3ES.Galiza)

Mukhtar, ( 2003) Desain Pembelajaran Pemdidikan Agama Islam, ( Jakarta: CV. Misaka

Mulyana, (2005) Kurikulum Berbasis Kompetensi, Karakteristik dan Implementasi,

(Bandung : Remaja Rosdakarya)

Mulyasa, (2015) Menjadi Guru Profesional, Remaja Rosdakarya, Bandung

Musfah, J. (2012). Peningkatan kompetensi guru: Melalui pelatihan dan sumber belajar teori dan praktik. Jakarta: Kencana Prenada Media.

Nirwana, A., & Murniati, A. R. (2015). Strategi Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kompetensi Profesional Guru Pada SD Negeri 2 Kota Banda Aceh. Jurnal Administrasi Pendidikan: Program Pascasarjana Unsyiah, 3(4).

Octaviani, Shilphy A. 2019. Sikap Dan Kinerja Guru Profesional. Yogyakarta: Grup Penerbitan CV. Budi Utama.

Peraturan Pemerintah No.19 th.2005 Tentang Standart Nasional Pendidikan (SNP) Bab IV, Tentang Standart Pendidik Dan Tenaga Pendidikan Pasal 28.

Priansa, Donni Juni. 2018. Menjadi Kepala Sekolah Dan Guru Profesional. Bandung: Alfabeta.

Rahmaini, R. (2019). Menakar Kompetensi Guru Pasca Sertifikasi. Benchmarking-Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(1), 57-66.

Rohmah, W. (2016). Upaya meningkatkan pengembangan keprofesian berkelanjutan dalam peningkatan profesionalisme guru. Prosiding: Seminar Nasional Pendidikan. ISSN: 2503- 4855.

Sastrawan, K. B. (2016). Profesionalisme guru dalam upaya meningkatkan mutu pembelajaran. Jurnal Penjaminan Mutu, 2(2), 65-73.

Sulastri, S., Fitria, H., & Martha, A. (2020). Kompetensi profesional guru dalam meningkatkan mutu pendidikan. Journal of Education Research, 1(3), 258-264.

Tarmini, W., Safi'i, I., Witdianti, Y., & Larassaty, S. (2020). Peningkatan kompetensi profesional guru melalui webinar evaluasi hasil belajar bagi guru-guru MTs Al-Ma’arif 1 Aimas. Transformasi: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 16(1), 53-62.

Widyaningrum, W., Sondari, E., & Mulyati, M. (2019). Meningkatkan kompetensi profesionalisme guru di abad 21 melalui pelatihan pembelajaran bahasa inggris. DEDIKASI: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(1), 35-44.

Wijaya, I. (2018). Professional teacher: menjadi guru profesional. Sukabumi: CV Jejak (Jejak Publisher).

Yanti, Lena. (2018). Pengembangan Kompetensi Profesional Guru Program Khusus Konsep Dan Teori. Banda Aceh: Yayasan Warisan Aceh Nusantara.

Yurizki, D., Murniati, M., & Nur, S. (2018). Kompetensi pedagogik dan profesional guru dalam peningkatkan hasil belajar fisika peserta didik SMAN di wilayah barat Kabupaten Bireuen. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 6(2), 68-74.

Downloads

Published

2023-08-02

How to Cite

Ida Hendarti. (2023). Pengembangan Kompetensi Profesional Guru Sebagai Upaya Meningkatkan Hasil Pembelajaran Peserta Didik Di SMAN 1 Manonjaya Kabupaten Tasikmalaya. Mutiara : Jurnal Penelitian Dan Karya Ilmiah, 1(4), 50–70. https://doi.org/10.59059/mutiara.v1i4.330

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.