Strategi Manajemen Berbasis Psikologi untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa

Authors

  • Sintia Rosyidah Universitas Islam Negeri Kiai Haji Achmad Siddiq Jember
  • Olyvia Zalianti Universitas Islam Negeri Kiai Haji Achmad Siddiq Jember
  • Ryzma Halyza Zuhro Universitas Islam Negeri Kiai Haji Achmad Siddiq Jember
  • Hilda Zaukia Universitas Islam Negeri Kiai Haji Achmad Siddiq Jember
  • Mu’alimin Mu’alimin Universitas Islam Negeri Kiai Haji Achmad Siddiq Jember

DOI:

https://doi.org/10.59059/perspektif.v3i2.2343

Keywords:

Class Management, Learning Motivation Student, Psychological Approach

Abstract

Low student learning motivation is one of the main obstacles that affect the smoothness and success of the learning process. To overcome this, a classroom management strategy is needed that not only focuses on technical management, but also considers the psychological aspects of students. This paper reviews the application of management strategies based on psychological principles in order to improve student learning motivation. Through this approach, teachers are expected to be able to recognize differences in student characteristics, help them manage their emotions, and create a positive and supportive learning atmosphere. The strategies discussed include individual understanding, providing appropriate learning encouragement, improving learning skills, managing emotions, and constructive assessments. The results of the discussion show that psychology-based management strategies are able to foster intrinsic learning motivation, increase student involvement in the classroom, and create a conducive learning climate. Thus, this approach can be used as an alternative solution in efforts to improve the quality of education.

References

Arieska, O., Syafri, F., & Zubaedi, Z. (2018). Pengembangan kecerdasan emosional (emotional quotient) Daniel Goleman pada anak usia dini dalam tinjauan pendidikan Islam. Al Fitrah: Journal of Early Childhood Islamic Education, 1(2), 103. https://doi.org/10.29300/alfitrah.v1i2.1337

Dalimunthe, E. M., Solin, S. N. A., Zebua, V. F., Fahreza, M. I., & Rambe, D. P. (2022). Strategi psikologi manajemen dalam meningkatkan pendidikan di MTs Sukaramai. Lokakarya, 1(1), 28. https://doi.org/10.30821/lokakarya.v1i1.1449

Ekaningtyas, N. L. D. (2022). Psikologi dalam dunia pendidikan. Padma Sari: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(01), 29–38. https://doi.org/10.53977/ps.v2i01.526

Hanaris, F. (2023). Peran guru dalam meningkatkan motivasi belajar siswa: Strategi dan pendekatan yang efektif. Jurnal Kajian Pendidikan dan Psikologi, 1(1), 1–11. https://doi.org/10.61397/jkpp.v1i1.9

Kurniawan, B., Imama, H. N., Maghfiroh, H., Yusiana, Y., & Mu’alimin, M. (2024). The role of management psychology in forming attachment and motivation for organizational performance. Khalifah: Jurnal Pendidikan Nusantara, 2(1), 12–22. https://doi.org/10.62523/khalifah.v2i1.43

Masni, H. (2015). Strategi meningkatkan motivasi belajar mahasiswa. Dikdaya, 5(1), 34–45.

Mu’alimin. (2024). Psikologi manajemen. Yogyakarta: Diva Press.

Nurfadillah, L., Triatmaja, D., & Sitepu, I. (2021). Implementasi manajemen pembelajaran psikologi pendidikan di sekolah. Jurnal Inovasi Pendidikan, 1(3), 400–405.

Ridfah, A. (2024). Strategi manajemen pembelajaran untuk meningkatkan motivasi belajar siswa pada guru SMA Kartika XX-1 Makassar. Gudang Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(2021), 75–78.

Safitri, A. M. I., Wibowo, A. H. P., & Anindita, A. B. (2023). Implementasi manajemen kelas berbasis analisis psikologi pada peserta didik. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(2), 11809–11819.

Slameto. (2010). Belajar dan faktor-faktor yang mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Umam, K., & Aceh, B. (2025). Strategi penerapan psikologi pendidikan untuk meningkatkan efektivitas pembelajaran. Jurnal Psikologi Pendidikan, 9(1), 1–9.

Wahyu Pramita, N., Yusuf, A., Ilhamsyah Fauzan Akbar, M., & Aulia Rahmani, N. (2023). Realisasi manajemen kelas berdasarkan psikologi dalam pendidikan anak sekolah dasar. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(19), 561–565.

Wijaya, H. (2019). Metode-metode penelitian dalam penulisan jurnal ilmiah elektronik. Jurnal Jaffray, March, 21–22. https://doi.org/10.31219/osf.io/dw7fq

Yamin, M. (2013). Psikologi pendidikan: Strategi meningkatkan kinerja guru dan motivasi belajar siswa. Jakarta: Gaung Persada Press.

Downloads

Published

2025-05-21

How to Cite

Sintia Rosyidah, Olyvia Zalianti, Ryzma Halyza Zuhro, Hilda Zaukia, & Mu’alimin Mu’alimin. (2025). Strategi Manajemen Berbasis Psikologi untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Perspektif : Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Bahasa, 3(2), 100–109. https://doi.org/10.59059/perspektif.v3i2.2343

Similar Articles

<< < 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.