Efektivitas pemanfaatan Media Audiovisual untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Siswa Kelas V Sekolah Dasar : Literatur Review
DOI:
https://doi.org/10.59059/perspektif.v3i2.2433Keywords:
Audiovisual Media, Elementary School, Reading SkillsAbstract
Reading is a basic language skill that plays a crucial role in the learning process at the elementary level. However, many students in grade V of elementary schools still face difficulties in reading comprehension. This study aims to analyze the effectiveness of audiovisual media in improving reading skills of fifth grade students. The research method used is Systematic Literature Review (SLR), by analyzing various national journals and studies published within the last five years. The results of the literature review indicate that audiovisual media significantly enhances students' interest, focus, and comprehension in reading activities. In conclusion, audiovisual media is proven to be a practical and innovative tool to support reading instruction, and its implementation is recommended to improve literacy outcomes in elementary education.
References
Amirudin, A., Hamdaniyah, S., Muchsin, M. A., Muhajir, M., & Hatip, A. (2024). Peningkatan keterampilan membaca dengan memanfaatkan media audio visual pada siswa kelas V SD. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 7(5), 4845–4849.
Andriani, W. (2022). Penggunaan metode sistematik literatur review dalam penelitian ilmu sosiologi. Jurnal PTK Dan Pendidikan, 7(2). https://doi.org/10.18592/ptk.v7i2.5632
Arsyad, A. (2019). Media pembelajaran. Rajawali Persada.
Ason, A., & Dasmawarti, D. (2021). Peningkatan kemampuan membaca permulaan menggunakan media kartu huruf pada siswa kelas I Sekolah Dasar Negeri 08 Muara Pawan Kabupaten Ketapang. Jurnal Pendidikan Dasar, 9(2), 316–325.
Basri, M., & Putra, R. (2022). Efektivitas penggunaan media audio visual dalam meningkatkan kemampuan membaca anak usia dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 10(1), 45–55.
Fahreza, F. (2020). Penerapan media audio visual dalam meningkatkan kemampuan membaca di kelas II SD Negeri Suak Timah Kecamatan Samatiga Kabupaten Aceh Barat. Jurnal Binagogik, 7(2).
Halimah, S., & Rahman, F. (2023). Pengaruh media audio visual terhadap motivasi belajar membaca pada siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 8(3), 112–120.
Kusuma, W., & Fitriani, D. (2021). Peran media audio visual dalam meningkatkan keterampilan literasi siswa SD. Jurnal Literasi Pendidikan, 6(2), 87–95.
Latifah, L., & Ritonga, I. (2020). Systematic literature review (SLR): Kompetensi sumber daya insani bagi perkembangan perbankan syariah di Indonesia. Al Maal: Journal of Islamic Economics and Banking, 2(1), 63. https://doi.org/10.31000/almaal.v2i1.2763
Mulyani, E., & Syafruddin, I. (2020). Penggunaan media audio visual sebagai strategi pembelajaran membaca di SD. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 5(1), 25–33.
Nazurty, N., & Aripudin, A. (2021). Meningkatkan kemampuan membaca permulaan dengan penggunaan media audio visual di kelas I SD Negeri 105/IV Kota Jambi. Pena: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 11(1).
Putri, A., Rambe, R. N., Nuraini, I., Lilis, L., Lubis, P. R., & Wirdayani, R. (2023). Upaya peningkatan keterampilan membaca di kelas tinggi. Jurnal Pendidikan Dan Sastra Inggris, 3(2), 51–62.
Rahmawati, P., & Mutmainah, S. (2023). Upaya meningkatkan keterampilan membaca dengan media audio visual pada siswa kelas V SD Negeri 13 Pesing. Jurnal Pendidikan Dasar, 11(2), 269–280.
Saripah, D. A., Asri, S. A., & Ulfa, M. (2021). Upaya meningkatkan kemampuan membaca permulaan melalui media audio visual. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan STKIP Kusuma Negara III (pp. 345–352).
Wulandari, T., & Saputra, Y. (2022). Studi tentang penggunaan media audio visual dalam pembelajaran membaca di kelas rendah. Jurnal Teknologi Pendidikan, 7(4), 150–159.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Perspektif : Jurnal Pendidikan dan Ilmu Bahasa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.