Membaca Lancar Level I Siswa Kelas I SD
DOI:
https://doi.org/10.59059/perspektif.v3i2.2327Keywords:
Reading Skills, Pronunciation Accuracy, Reading Independence, Elementary SchoolAbstract
This study aims to assess the fluency reading skills of first-grade elementary school students, focusing on pronunciation accuracy, reading smoothness, use of intonation, and reading independence. A descriptive qualitative approach was used, with data collected through observations, interviews, reading assessments, and supporting documentation. The findings reveal varied reading abilities among students; some demonstrate good fluency and independence, while others struggle with pronunciation, flow, and expression. These results highlight the need for appropriate teaching methods and active involvement of both teachers and parents to improve early reading skills. This research provides a foundation for developing effective reading instruction strategies to support students' academic progress in the future.
References
Arikunto, S. (2010). Prosedur penelitian: Suatu pendekatan praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Atthahirah Azzahra, Fajar, M. M., Rabbani, S., Chandra, C., & Suriani, A. (2024). Analisis kemampuan membaca lancar level I di sekolah dasar. Protasis: Jurnal Bahasa, Sastra, Budaya, dan Pengajarannya, 3(1), 171–182. https://doi.org/10.55606/protasis.v3i1.152
Eli Sofpia, Salsabilla, S., Chandra, C., & Suriani, A. (2024). Peningkatan kemampuan membaca lancar melalui metode studi kasus melalui media cerita bergambar pada siswa kelas 1 SD. BLAZE: Jurnal Bahasa dan Sastra dalam Pendidikan Linguistik dan Pengembangan, 2(3), 101–109. https://doi.org/10.59841/blaze.v2i3.1409
Fitri, N. A., Kasmayulia, R., & Suriani, A. (2024). Analisis kemampuan membaca lancar level 2 siswa SD. [Nama jurnal tidak disebutkan], 2(2), 265–274.
Fitrianawati, M., Tanjong, P., & Ratna, A. (2020). Penggunaan media kartu huruf dalam meningkatkan kemampuan membaca permulaan anak kelas I SD Negeri 9 Langkahan Kecamatan Langkahan. Prosiding Pendidikan Guru Fakultas Ilmu Pendidikan, 3, 698–706.
Hasbrouck, J., & Tindal, G. (2006). Oral reading fluency norms: A valuable assessment tool for reading teachers. The Reading Teacher, 59(7), 636–644. https://doi.org/10.1598/RT.59.7.3
Hasna, S. (2023). Penerapan metode card sort menggunakan media kartu gambar untuk meningkatkan keterampilan membaca permulaan pada siswa kelas I SD Negeri 4 Napabalano Kab. Muna. Jurnal Pendidikan Ar-Rashid, 8(1), 1–11.
Juariah, J. (2020). Peningkatan kemampuan membaca cepat dan memahami isi bacaan siswa kelas V SDN Wanasari 12. Jurnal Pendidikan Dasar, 5(1), 23–30.
Kadir, D. (2020). Upaya meningkatkan kemampuan membaca permulaan pada siswa kelas I SDN 05 Wanggarasi tahun 2014/2015 melalui media gambar. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 5(2), 93–100.
Lestari, M. (2013). Strategi pembelajaran Bahasa Indonesia di SD. Jakarta: Universitas Terbuka.
Mifta Hurrahmi, Putri, W. M., Chandra, C., & Suriani, A. (2024). Analisis kemampuan membaca lancar level 3 siswa sekolah dasar di Kota Padang. Morfologi: Jurnal Ilmu Pendidikan, Bahasa, Sastra dan Budaya, 2(3), 304–324. https://doi.org/10.61132/morfologi.v2i3.741
Moleong, L. J. (2018). Metodologi penelitian kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Nation, I. S. P. (2009). Teaching ESL/EFL reading and writing. New York: Routledge.
Nurhayati, & Fadilah, Y. (2022). Peningkatan kemampuan membaca cepat melalui media cerita bergambar pada siswa kelas rendah MI Darul Ulum Bantaran. Jurnal Pendidikan Dasar, 6(2), 141–154.
Rahmawati, N., & Pandjaitan, L. N. (2020). Penerapan metode multisensori untuk kemampuan membaca permulaan pada siswa kelas I di SD X Bangkalan. Insight: Jurnal Pemikiran dan Penelitian Psikologi, 16(2), 373–392.
Sari, R. K., MS, Z., & Boeriswati, E. (2017). Keterampilan membaca cepat melalui metode resitasi. Jurnal Pendidikan Dasar, 8, 79–88.
Sela, S. A., Yulida, Y. A., Hasmi, H. S., & Sakroni, S. (2022). Meningkatkan kemampuan membaca dengan menggunakan metode multisensori VAKT pada siswa sekolah dasar. Empowerment: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(6), 781–789.
Sudijono, A. (2012). Pengantar statistik pendidikan. Jakarta: Rajawali Pers.
Sugiyono. (2017). Metode penelitian pendidikan: Pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Tarigan, H. G. (2008). Membaca sebagai suatu keterampilan berbahasa. Bandung: Angkasa.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Perspektif : Jurnal Pendidikan dan Ilmu Bahasa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.