Efektivitas Kurikulum Merdeka dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan

Authors

  • Erma Wati Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau
  • Selvi Amanda Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau
  • Vhina Putri Rahayuningsih Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau
  • Rena Revita Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau

DOI:

https://doi.org/10.59059/perspektif.v3i2.2458

Keywords:

Education, Effectiveness, Merdeka Curriculum, Quality

Abstract

The Merdeka Curriculum is a new policy developed by the Ministry of Education, Culture, Research and Technology as an effort to restore learning after the COVID-19 pandemic and improve the 2013 Curriculum. This curriculum emphasizes flexibility, student-centered learning, and strengthening character through the Pancasila learner profile. This study aims to examine the effectiveness of implementing Merdeka Curriculum in improving the quality of education in Indonesia. The method used is a literature study with a qualitative descriptive approach. Data were obtained from 25 scientific articles, and after selection, 10 articles were declared relevant. The study results show that the Merdeka Curriculum has a positive impact on the quality of education, such as increasing creativity, independence, 21st century skills, and teacher professionalism. However, the implementation of this curriculum also faces obstacles, such as limited facilities, uneven teacher training, and disparities between education units. Therefore, continuous training, consistent supervision, and equitable policy support are needed to optimize the implementation of Merdeka Curriculum.

References

Abidin, M. K., & Achadi, M. W. (2023). Efektivitas Kurikulum Merdeka dalam meningkatkan mutu pendidikan Agama Islam di SMP Terpadu di Kabupaten Jombang. Paramurobi: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 6(2), 151–163. https://doi.org/10.32699/paramurobi.v6i2.5860

Alya, N. Q., Fritzi, D. A., & Munawar, W. (2025). Implementasi kebijakan kurikulum merdeka terhadap kualitas pendidikan di Indonesia. Jurnal Ilmiah Kajian Multidisipliner, 9(1), 46–55.

Barlian, U. C., Solekah, S., & Rahayu, P. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka dalam meningkatkan mutu pendidikan. JOEL: Journal of Educational and Language Research, 1(12), 1–52. https://doi.org/10.21608/pshj.2022.250026

Fadillah, Mardianto, & Nasution, W. N. (2018). Implementasi manajemen kurikulum dalam meningkatkan kualitas pembelajaran di SMP Wiraswasta Batang Kuis Kabupaten Deli Serdang. At-Tazakki: Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan Islam dan Humaniora, 2(1), 27–33. https://doi.org/10.47006/attazakki.v2i1.1443

Firmansyah, Hanafiah, N., & Handayani, S. (2024). Implementasi manajemen kurikulum dalam meningkatkan mutu pendidikan. DIRASAH: Jurnal Study Ilmu dan Manajemen Pendidikan Islam, 7(2), 441–455. https://doi.org/10.21111/educan.v1i1.1288

Ismail, N. I., Sappaile, B. I., & Suhardi, I. (2025). Evaluasi implementasi Kurikulum Merdeka pada pembelajaran Matematika Sekolah Menengah Pertama Negeri di Kecamatan Duampanua Kabupaten Pinrang. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(1), 1831–1850. https://doi.org/10.23969/jp.v10i01.23310

Kholik, A. (2024). Kurikulum Merdeka: Revolusi pendidikan untuk semua. Serang: A-Empat.

Ledia, S., & Bustam, B. M. R. (2024). Implementasi Kurikulum Merdeka dalam meningkatkan mutu pendidikan. Religion Education Social Laa Roiba Journal, 6(1), 790–806. https://doi.org/10.47476/reslaj.v6i1.2708

Lutfiana, D. (2022). Penerapan Kurikulum Merdeka dalam pembelajaran Matematika SMK Diponegoro Banyuputih. Vocational: Jurnal Inovasi Pendidikan Kejuruan, 2(4), 310–319.

Maulidia, Shufiatuddin, S. R. A., Damastuti, R., Istiqomah, S. Al, Haq, R. R., & Sholeh, L. (2023). Implementasi manajemen Kurikulum Merdeka dalam meningkatkan mutu pendidikan di Sekolah Abata. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(8), 40–45. https://doi.org/10.58218/literasi.v2i1.492

Midiaty, Mulawarman, W. G., & Masruhim, M. A. (2024). Analisis implementasi manajemen Kurikulum Merdeka dalam meningkatkan mutu pendidikan SMK Pusat Keunggulan. Jurnal Ilmu Manajemen dan Pendidikan, 4(2), 123–134. https://doi.org/10.30872/jimpian.v4i2.4311

Nafrin, I. A., & Hudaidah. (2021). Perkembangan pendidikan Indonesia di masa pandemi Covid-19. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(2), 456–462. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i2.324

Qurniawati, D. R. (2023). Efektivitas pelaksanaan Kurikulum Merdeka Belajar. Conference of Elementary Studies, 195–203.

Rahma, S. N., & Hindun. (2023). Efektivitas Kurikulum Merdeka dalam proses pembelajaran di tingkat Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa Indonesia, 3(2), 1–14. https://doi.org/10.37905/rjppbi.v3i2.2284

Rahmafitri, F., Deswita, E., & Trisoni, R. (2024). Analisis kebijakan Kurikulum Merdeka dan implikasinya terhadap kualitas pendidikan. DIRASAH: Jurnal Studi Ilmu dan Manajemen Pendidikan Islam, 7(1), 45–55. https://doi.org/10.58401/dirasah.v7i1.1050

Rifai, M. H., Mamoh, O., Mauk, V., & Nahak, K. E. N. (2024). Kurikulum Merdeka (Implementasi dan pengaplikasian). Yogyakarta: Selat Media Patners.

Rosidah, A., Isroani, F., Karim, A. R., Pebriana, P. H., & Taryatman. (2023). Pengembangan kurikulum dan pembelajaran. Cirebon: Lovrinz Publishing.

Suryati, D., Salamah, U., & Mustafiyanti. (2023). Efektivitas penggunaan Kurikulum Merdeka Belajar sebagai pengganti Kurikulum 2013 dalam dunia pendidikan. Journal of Social Humanities and Education, 2(4), 142–152. https://doi.org/10.55606/concept.v2i4.774

Wafa, M. A., & Sari, N. B. (2024). Manajemen kurikulum dalam meningkatkan kualitas pembelajaran di SMK Bakti 2 Jombang. ISLAMIKA: Jurnal Keislaman dan Ilmu Pendidikan, 6(4), 1583–1598. https://doi.org/10.36088/islamika.v6i4.5249

Zumrotun, E., Widyastuti, E., Sutama, Sutopo, A., & Murtiyasa, B. (2024). Peran Kurikulum Merdeka dalam meningkatkan mutu pendidikan di sekolah dasar. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 9(2), 1003–1009. https://doi.org/10.51169/ideguru.v9i2.907

Downloads

Published

2025-06-05

How to Cite

Erma Wati, Selvi Amanda, Vhina Putri Rahayuningsih, & Rena Revita. (2025). Efektivitas Kurikulum Merdeka dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan. Perspektif : Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Bahasa, 3(2), 268–278. https://doi.org/10.59059/perspektif.v3i2.2458

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.