Pengaruh Panjang Kolom Udara terhadap Tinggi Rendah Bunyi

Authors

  • Athalia Dimansyah Sekolah Tinggi Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Al Maksum Langkat
  • Nur Sufi Aulia Sekolah Tinggi Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Al Maksum Langkat
  • Nurul Hasanah Sekolah Tinggi Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Al Maksum Langkat

DOI:

https://doi.org/10.59059/perspektif.v3i3.2546

Keywords:

sound, frequency, air-column

Abstract

Sound is a longitudinal wave that propagates through a medium (solid, liquid, or gaseous substance). The height and frequency of the sound is affected by the length of the air column that the waves pass through. This study aims to analyze the relationship between the length of the air column and the frequency of sound through a simple experiment using straws and a glass filled with water. The research method used is descriptive and qualitative experimental methods. Descriptive analysis of experimental data can be used to describe the pattern of relationship between air column length and low noise height. By involving variations in the length of the air column by cutting the straw into several sizes (5 cm, 10 cm, 15 cm, and 20 cm), and other tools in the form of glasses, scissors, rulers, markers and water. Next, observe changes in sound frequency when blown without water and in water.  The results show that the shorter the air column, the higher the frequency of sound (higher pitch) produced, and vice versa. that the length of the air column affects the low altitude of the sound directly.

References

Aini, N., & Fadillah, M. (2022). Eksperimen perubahan frekuensi bunyi menggunakan media kolom udara variabel. Jurnal Inovasi Pembelajaran Fisika, 2(1), 25–32. https://doi.org/10.31227/osf.io/3kjqz

Cutnell, J. D., & Johnson, K. W. (2015). Physics (10th ed.). Wiley.

Desstya, A., Yanti, F. A., & Saputro, A. D. (2020). Miskonsepsi guru sekolah dasar pada konsep bunyi. AL-ASASIYYA: Journal Basic of Education (AJBE), 4(2), 115–125.

Fitri, N. A., Sa'adah, N., Fikriya, S., Suryandari, K. C., & Fatimah, S. (2023). Analisis gelombang bunyi melalui alat peraga sederhana dan relevansinya dalam pembelajaran di SD. In Social, Humanities, and Educational Studies (SHES): Conference Series, 6(1), 617–624.

Hewitt, P. G. (2016). Conceptual Physics (12th ed.). Pearson.

Indah, S. (2024). Analisis frekuensi dan taraf intensitas gelombang bunyi pada alat musik Tari Bedana adat Lampung dengan pendekatan etnosains (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).

Nugroho, H. A., & Kurniawan, D. A. (2021). Pembelajaran gelombang bunyi melalui eksperimen sederhana dengan sedotan. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 7(2), 103–110. https://doi.org/10.29303/jpft.v7i2.300

Oktavia, D., & Rahayu, S. (2019). Pengembangan LKS berbasis eksperimen sederhana pada materi bunyi. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika, 8(1), 23–30.

Serway, R. A., & Jewett, J. W. (2014). Physics for Scientists and Engineers (9th ed.). Brooks Cole.

Setiawan, W., & Maryanto, M. (2017). Pemanfaatan prinsip resonansi dalam pembelajaran fisika melalui pembuatan alat musik sederhana. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 6(1), 75–84. https://doi.org/10.24042/jpifalbiruni.v6i1.1205

Sujana, A. (2014). Dasar-dasar IPA: Konsep dan aplikasinya. UPI Press.

Susanti, R., & Aminah, N. (2020). Pemanfaatan alat musik angklung sebagai media pembelajaran bunyi. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 8(2), 146–152. https://doi.org/10.24815/jpsi.v8i2.17157

Wahyuni, S. (2020). Ilmu Pengetahuan Alam untuk SMP Kelas VIII. Erlangga.

Walker, J. S. (2017). Physics (5th ed.). Pearson Education.

Zainuddin, Z. (2018). Eksperimen sederhana untuk menunjukkan hubungan antara panjang kolom udara dan frekuensi bunyi. Jurnal Fisika dan Aplikasinya, 14(1), 37–42.

Downloads

Published

2025-06-23

How to Cite

Athalia Dimansyah, Nur Sufi Aulia, & Nurul Hasanah. (2025). Pengaruh Panjang Kolom Udara terhadap Tinggi Rendah Bunyi. Perspektif : Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Bahasa, 3(3), 01–04. https://doi.org/10.59059/perspektif.v3i3.2546