Upaya Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus Pada Anak Usia 5-6 Tahun Melalui Metode Mewarnai Gambar di TK Anugerah Soe
DOI:
https://doi.org/10.59059/tarim.v5i2.1181Keywords:
Fine Motor Skills, Children Aged 5-6 Years, ethod of Coloring PicturesAbstract
This research aims to determine efforts to improve the fine motor skills of children aged 5-6 years through the method of coloring pictures. This research uses a classroom action research approach carried out in two cycles. Each cycle goes through four stages, namely: planning, implementation, observation and reflection. The subjects of this research were Anugerah Soe Kindergarten with 27 children aged 4-6 years, consisting of 8 girls and 19 boys. Data is collected through observation, documentation and performance. Data analysis uses qualitative descriptive methods. The results of the research show that coloring activities are very appropriate for developing the fine motor skills of kindergarten children because through coloring activities children learn about initial writing skills, namely the ability to hold coloring tools, move the wrist and hand-eye coordination which is very useful for the next level of education. Therefore, implementing coloring activities for kindergarten children is considered very appropriate.
References
Arikunto, S. 2008. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Karya.
Arikunto, S. 2009. Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta:Bumi Aksara
Anggraini, Agustia 2019. Pelaksanaan Proses Pembelajaran Mewarnai Gambar Untuk Mengembangkan Motorik Halus Anak Usia 5-6 Tahun Di Ra Perwinda 1 Bandar Lampung. Bandar Lampung: Uiversitas Islam Negeri Raden Intan Lampung
Bambang Sujiono. 2012. Metode Pengembangan Fisik . Jakarta: Universitas Terbuka.
Depdiknas .2003. Undang-undang RI No.20 tahun 2003.tentang system pendidikan nasional.
Erlangga Bagus sulistyo. 2018. Panduan Lengkap Mewarnai Dengan Krayon. Jakarta: Cikal
Aksara.
Lewis, dkk. 2017. Medical-Surgical Nursing : Assesment And Management of
Clinical Problems. United States of America : Mosby Elsevier
Lexi J. Moeloeng. 2014. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosda Karya.
Mariati dan Ika Apriati Widya Puteri. 2015. Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus Melalui
Kegiatan Mewarnai Pada Anak Kelompok B Di Tk Ar-Rahma Muara Badak Pada Tahun Ajaran 2015/2016. Samarinda: Universitas Widya Gama Mahakam Samarinda
MS Sumantri. 2005. Pengembangan Keterampilan Motorik Anak Usia Dini.
Jakarta: Dinas Pendidikan.
Nani Husnaini Jumrah, ―Kegiatan Mewarnai sebagai Stimulasi Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini, Raudhatul Athfal: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini 3, no. 2 (Desember 2019): 113.
Nurdiana, Jojoh & Sunarsih, Cicih. 2017. Kurikulum dan Program Pembelajaran Taman Kanak-kanak. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Nurul, Fadhilah. 2014. Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus Melalui Kegiatan Mewarnai Di Kelompok B Tk Kklkmd Sedyo Rukun Bambang lipuro Bantul. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.
Permendikbud, Tentang Standar Tingkat Pencapaian Perkembangan Anak Uisa Dini
Nomor 137 Tahun 2014.
REZKI, PEBRIANI. 2020. Penerapan Metode Mewarnai Dalam Mengembangkan
Kreativitas Anak Kelompok B di Ra Jauharotul Mualimin Gayau Sakti Kabupaten Lampung Tengah. Lampung Tengah: Institut Agama Islam Negeri (Iain) Metro.
Seniwati. 2017. Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus Anak Melalui Kegiatan Mewarnai Gambar Pada Kelompok B Tk Pgri 02 Padamara. Lombok Timur: TK PGRI 02 Padamara.
Sugiyono. 2017. Metodologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif. Bandung: ALFABETA.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ta'rim: Jurnal Pendidikan dan Anak Usia Dini
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.