Strategi Anggota DPRD Provinsi NTT Dalam Memenangkan Pemilu Legislatuf 2024 (Kemenangan Simprosa Rianasari Gandut di Dapil 4 Kabupaten Manggarai)

Authors

  • Charlyn M. I. D. Ndoen Universitas Nusa Cendana
  • Rex Tiran Universitas Nusa Cendana
  • Diana S. A. N. Tabun Universitas Nusa Cendana

DOI:

https://doi.org/10.59059/mandub.v3i3.2664

Keywords:

Member of Parliament, Legislative Election, Strategy

Abstract

This study analyzes the winning strategy of Simprosa Rianasari Gandut in the 2024-2029 Legislative Election in Manggarai Regency Dapil 4. Although Simprosa Rianasari Gandut is a newcomer to political contestation, she managed to get the most votes and beat the incumbent from the same party. The study employs a qualitative approach with descriptive analysis, emphasizing interviews, literature review, and direct observation of Simprosa Rianasari Gandut’s political activities. This research uses a qualitative method with a descriptive approach to explore the strategies applied, including push marketing (direct and face-to-face campaigns with the public), pull marketing (utilization of print and social media to build a political image), and pass marketing (involving traditional leaders and social networks to strengthen support). In addition, this research also identifies the supporting and inhibiting factors for its success, such as the support of family, success teams, political parties, as well as the challenges of patriarchal culture. The results show that a direct communication-based approach, active involvement in the community, and an effective political marketing strategy were key to Simprosa Rianasari Gandut’s victory. These findings provide insights into the dynamics of electoral politics, especially for female legislative candidates who want to compete in a political system that is still dominated by men.

References

Hamidi. (2010). Metode penelitian kualitatif. Malang: UMM Press.

Moleong, L. J. (2001). Metodologi penelitian kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Nursal, A. (2004). Political marketing: Strategi memenangkan pemilu. Jakarta: Gramedia.

Putra, F. S. D., Abdurohim, D., Susila, Y. T., Hartati, A., Amane, A. P. O., Hanika, I. M., Yusanto, Y., & Nugroho, H. (2022). Marketing politik (teori dan konsep). Bandung: Widina Bhakti Persada.

Schroder, P. (2009). Strategi politik. Jakarta: Friedrich-Naumann-Stiftung für die Freiheit, Indonesia.

Wahyudi, A. S. (1996). Manajemen strategi. Jakarta: Binarupa Aksara.

Budiardjo, M. (2010). Dasar-dasar ilmu politik. Jakarta: Gramedia Utama.

Kartuji. (2024). Politik uang sebagai modal ekonomi caleg di Pileg 2024 di Kota Surabaya. Jurnal Ilmu Politik, 16(1), 45–59.

Rusnani, & Hermanto, B. (2015). Strategi caleg dalam upaya memenangkan pemilu legislatif di Dapil II Kabupaten Sumenep. Performance Bisnis & Akuntansi, 5(2), 103–112.

Sahea, R., Niode, B., & Tulung, T. (2018). Analisis strategi politik Sri Wahyumi Maria Manalip–Petrus Simon Tuange dalam pemilihan bupati dan wakil bupati Kabupaten Kepulauan Talaud tahun 2013. Jurnal Jurusan Ilmu Pemerintahan, 1(1), Fakultas Ilmu Sosial dan Politik, Universitas Sam Ratulangi.

Sanjaya, R. (2017). Pemasaran politik caleg pendatang baru dalam pemilu (Studi kasus Wardi Ningsih caleg PAN Dapil 1 Kabupaten Lamandau). Jurnal Politika, 8(1), 103–112.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 3 Tahun 1999 tentang Pemilihan Umum.

Undang-Undang Nomor 15 Tahun 2011 tentang Penyelenggaraan Pemilu.

Undang-Undang Nomor 8 Tahun 2012 tentang Pemilihan Umum Anggota DPR, DPD, dan DPRD.

Undang-Undang Nomor 7 Tahun 2017 tentang Pemilihan Umum.

Arsenius, A. A. (2022). Strategi pemenangan calon anggota legislatif perempuan pada pemilu legislatif di Kabupaten Manggarai Timur tahun 2019 (Skripsi, Universitas [nama tidak disebut]).

Kurniawan, R. (2024). Strategi kemenangan Fitriana Mugie pada pemilu legislatif tahun 2024 di Aceh Tengah (Skripsi, Universitas Islam Negeri Ar-Raniry).

Komisi Pemilihan Umum Republik Indonesia. (2024). Hasil rekapitulasi Pemilu Legislatif 2024. https://pemilu2024.kpu.go.id/pilegdprd_prov/rekapitulasi/53/530004/5319

detik.com. (2024). Marketing politik di media sosial. https://news.detik.com/kolom/d-6937162/marketing-politik-di-media-sosial

Downloads

Published

2025-07-16

How to Cite

Charlyn M. I. D. Ndoen, Rex Tiran, & Diana S. A. N. Tabun. (2025). Strategi Anggota DPRD Provinsi NTT Dalam Memenangkan Pemilu Legislatuf 2024 (Kemenangan Simprosa Rianasari Gandut di Dapil 4 Kabupaten Manggarai). Mandub : Jurnal Politik, Sosial, Hukum Dan Humaniora, 3(3), 111–121. https://doi.org/10.59059/mandub.v3i3.2664

Similar Articles

<< < 1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.