Pengaruh Religiusitas dan Persepsi Masyarakat terhadap Minat Menabung di Bank Syariah

Authors

  • Rafi Irsyad Sekolah Tinggi Ekonomi Islam SEBI
  • Pranoto Effendi Sekolah Tinggi Ekonomi Islam SEBI
  • Muhammad Isman Almaududi Sekolah Tinggi Ekonomi Islam SEBI

DOI:

https://doi.org/10.59059/maslahah.v2i1.1078

Keywords:

Religiosity, Perception, Interest in Saving, Sharia Banking

Abstract

This research was conducted to determine the influence of religiosity and public perception on interest in saving at sharia banks with a sample of respondents from the Rukun Warga 06 West Cilandak community. This study uses a quantitative approach. The results of the analysis show that the level of religiosity and public perception have a positive and significant influence on interest in saving. So these two variables are believed to increase interest in saving at sharia banks, therefore to increase the number of customers of a sharia bank it is necessary to increase outreach programs to the public so that their understanding and knowledge increases regarding the products and characteristics of sharia banks which are different from conventional banks.

References

Ghozali, I. (2014). Structural Equation Modeling, Metode Alternatif dengan Partial Least Square (PLS) (edisi 1). Universitas Diponogoro Semarang.

Heru Cahyono, Nur Muhammad Faiz Amin, Tarjono, A. M. (2021). Pengaruh Persepsi dan Religiusitas Santri Terhadap Minat Menabung di Bank Syariah. Ecobankers : Journal of Economy and Banking, 2(2), 80–87.

Musyaffa, H., & Iqbal, M. (2022). Pengaruh Religiusitas, Kualitas Layanan, dan Promosi Terhadap Minat Menabung di Bank Syariah. Perbanas Journal of Islamic Economics and Business, 2(2), 167.

Muzakir, A., Variana, Y. U., Fitriyah, A. T., & Suriani. (2022). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Masyarakat Menabung di Bank Syariah (Studi pada Masyarakat Desa Lajut Kecamatan Praya Tengah). Jurnal Perbankan Syariah, 1(1), 9–18.

Parastika, P., Hartini, T., & Amri, U. (2021). Pengaruh Religiusitas dan Pengetahuan terhadap Keputusan Menabung di Bank Syariah dengan Minat Sebagai Variabel Intervening. Jurnal Intelektualita: Keislaman, Sosial Dan Sains, 10(1), 180. https://doi.org/10.19109/intelektualita.v10i1.8609

Perbankan Syariah dan Kelembagaannya. (2017). Otoritas Jasa Keuangan. https://www.ojk.go.id/id/kanal/syariah/tentang-syariah/pages/PBS-dan-kelembagaan.aspx

Putri, Y., Solihat, A., Rahmayani, R., Iskandar, I., & Trijumansyah, A. (2019). Strategi meningkatkan Minat Menabung di Bank Syariah melalui Penerapan Religiusitas. Jurnal Manajemen Dan Bisnis Performa, 16(1), 77. https://doi.org/10.29313/performa.v16i1.4532

Rudi Haryono. (2022). Pengaruh Pengetahuan, Religiusitas dan Kepercayaan Terhadap Minat Menabung di Bank Syariah. Journal of Comprehensive Islamic Studies, 1(1), 133–156. https://doi.org/10.56436/jocis.v1i1.95

Santina, R. O., Hayati, F., & Oktariana, R. (2021). Analisis Peran Orangtua Dalam Mengatasi Perilaku Sibling Rivalry Anak Usia Dini. Jurnal Ilmiah Mahasiswa …, 2(1), 1–13. file:///Users/ajc/Downloads/319-File Utama Naskah-423-1-10-20210810.pdf

Septiana, Muhammad Kurniawan, E. (2020). Pengaruh Financial Knowledge, Persepsi, Religiusitas dan Disposible Income Terhadap Minat Menabung di Bank Syariah (Studi kasus pada UMKM di Kecamatan Terbanggi Besar Lampung Tengah). Jurnal Keuangan Dan Perbankan Syariah, 1(2), 59.

Statistik Perbankan Syariah OJK. (2023). Statistik Perbankan Syariah Sharia Banking Statistics. Statistik Perbankan Syariah, Mi, 5–24.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D – MPKK. Alfabeta.

Tripuspitorini, F. A. (2019). Pengaruh Religiusitas Terhadap Negeri Bandung untuk Menabung di Bank Syariah. Jurnal Masharif Al-Syariah: Jurnal Ekonomi Dan Perbankan Syariah, 4(2), 58.

Waadarahmah. (2022). Pengaruh Persepsi Dan Religiusitas Terhadap Minat Masyarakat Kabupaten Bima Menjadi Nasabah Di Bank Syariah Dengan Pengetahuan Sebagai Variabel Moderasi. Al Fiddhoh: Journal of Banking, Insurance, and Finance, 3(1), 16–27.

Downloads

Published

2024-01-31

How to Cite

Rafi Irsyad, Pranoto Effendi, & Muhammad Isman Almaududi. (2024). Pengaruh Religiusitas dan Persepsi Masyarakat terhadap Minat Menabung di Bank Syariah. Maslahah : Jurnal Manajemen Dan Ekonomi Syariah, 2(1), 63–72. https://doi.org/10.59059/maslahah.v2i1.1078

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.