Manajemen Pendidikan Islam dalam Pengembangan Madrasah

Authors

  • Muazin Hamdi STIT Madani Yogyakarta Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.59059/mutiara.v2i3.1380

Keywords:

school development, madrasah, Islamic modernization, quality education, 21st-century skills

Abstract

The emergence of high-quality Islamic educational institutions in Indonesia is a result of Islamic modernization that integrates meritocracy principles with traditional educational values. This study aims to analyze the process of school or madrasah development in improving educational quality and management through strategic steps such as needs analysis, planning, implementation, and evaluation. The method used is a literature review to evaluate knowledge and findings from various sources. The results indicate that the development of schools or madrasahs includes enhancing curricula, facilities, teacher welfare, management, and community participation. This process is also relevant in addressing the challenges of globalization, technology, and 21st-century skills requirements. The implications suggest that continuous and adaptive development is necessary to create effective learning environments and ensure educational institutions are prepared for a competitive future.

References

Arar, K., Sawalhi, R., & Yilmaz, M. (2022). Penelitian tentang kepemimpinan pendidikan berbasis Islam sejak tahun 1990: Sebuah tinjauan internasional terhadap bukti empiris dan agenda penelitian di masa depan. Agama , 13 (1), 42.

Dalimunthe, D. S. (2023). Transformasi Pendidikan Agama Islam: Memperkuat Nilai-nilai Spiritual, Etika, dan Pemahaman Keislaman dalam Konteks Modern. Al-Murabbi: Jurnal Pendidikan Islam, 1(1), 75-96.

Priyambodo, P. (2023). Strategi Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Pengembangan Profesionalisme Guru. Tirai: Jurnal Program Studi Manajemen Pendidikan Islam, 2(1), 34-58.

Triono, A., Maghfiroh, A., Salimah, M., & Huda, R. (2022). Transformasi pendidikan pesantren di era globalisasi: Adaptasi kurikulum yang berwawasan global. Al-Tarbawi Al-Haditsah: Jurnal Pendidikan Islam, 7(1), 72-81.

Arif, M. (2013). Manajemen madrasah dalam upaya peningkatan mutu pendidikan Islam. Epistemé: Jurnal Pengembangan Ilmu Keislaman, 8(2), 415-438.

Utomo, F. T. S. (2023). Inovasi Media Pembelajaran Interaktif Untuk Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran Era Digital Di Sekolah Dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2), 3635-3645.

Huda, M. N. (2018). Optimalisasi sarana dan prasarana dalam meningkatkan prestasi belajar siswa. Ta'dibi: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 6(2), 51-69.

Hanifah, S. (2022). Strategi Manajemen Kepala Madrasah dalam Meningkatkan Prestasi Akademik dan Non Akademik di MTs. Al-Ma’arif Kota Pontianak. Jurnal Ilmiah Hospitality, 11(1), 211-222.

Nufi, E. P. (2020). Pengembangan panduan instruksi diri dengan pendekatan belajar terstruktur untuk menurunkan prokrastinasi akademik siswa SMP.

Yudhistira, R., Rifaldi, A. M. R., & Satriya, A. A. J. (2020). Pentingnya perkembangan pendidikan di era modern. Prosiding Samasta.

Hilalludin, H., & Haironi, A. (2024). Nilai-nilai perjuangan pendidikan karakter Islam KH Abdullah Sa’id. Jurnal Manajemen dan Pendidikan Agama Islam, 2(3), 283-289.

Published

2024-06-30

How to Cite

Muazin Hamdi. (2024). Manajemen Pendidikan Islam dalam Pengembangan Madrasah. Mutiara : Jurnal Penelitian Dan Karya Ilmiah, 2(3), 307–314. https://doi.org/10.59059/mutiara.v2i3.1380