Penggunaan Media Sosial Tiktok dalam Proses Pembelajaran

Authors

  • Fitri Fajriani Universitas Nasional Pasim
  • Nabila Nur Aprilia Universitas Nasional Pasim
  • Izhar Harahap Universitas Nasional Pasim
  • Sri Mulyeni Universitas Nasional Pasim

DOI:

https://doi.org/10.59059/mutiara.v3i1.1962

Keywords:

Social Media, Tiktok, Learning

Abstract

This study aims to explore the utilization of the social media platform TikTok in supporting the learning process in the digital era. TikTok, as a popular platform offering various creative features, has the potential to become a learning tool that captures students' attention and enhances their engagement. The research employs a qualitative descriptive method, with data collected through observation, interviews, and content analysis. The results indicate that using TikTok in education can increase students' interest in learning materials, expand teaching methods, and provide a more innovative and enjoyable learning experience. However, challenges such as time management and the risk of distractions must be addressed to ensure the effective use of TikTok. This study concludes that, with the right strategies, TikTok can serve as a relevant and beneficial learning medium, aligned with the evolving educational needs of the digital era.

References

Aidelia, C., Setia, R., & Hidayati, D. W. (2022). ANALISIS PENGGUNAAN MEDIA SOSIAL SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN MAHASISWA FISIP UHAMKA. Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(1), 23–31.

Ayu Aprilia, C., Indah Wahyuni, S., & Nurdiana Sari, W. (2023). Pemanfaatan Media Sosial Oleh Generasi Z Sebagai Media Pembelajaran Era Post Pandemi (Vol. 2, Issue 3).

Febrina, R. I., Iriany, S., & Firdaus, S. (2023). Motif penggunaan media sosial tiktok bagi mahasiswa di kabupaten Garut (Vol. 9, Issue 2).

Firamadhina, F. I. R., & Krisnani, H. (2021). PERILAKU GENERASI Z TERHADAP PENGGUNAAN MEDIA SOSIAL TIKTOK: TikTok Sebagai Media Edukasi dan Aktivisme. Share : Social Work Journal, 10(2), 199. https://doi.org/10.24198/share.v10i2.31443

Fitriani, Y. (2021). Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional. PEMANFAATAN MEDIA SOSIAL SEBAGAI MEDIA PENYAJIAN KONTEN EDUKASI ATAU PEMBELAJARAN DIGITAL. Journal of Information System, Applied, Management, Accounting and Research, 5(4), 1006–1013. https://doi.org/10.52362/jisamar.v5i4.609

Frizka, I., Sopingi, S., & Listyaningrum, A. (2023). Media Sosial Tiktok Sebagai Sumber Belajar Informal Bagi Orang Dewasa. Jurnal Pembelajaran, Bimbingan, Dan Pengelolaan Pendidikan, 3(4), 345–354. https://doi.org/10.17977/um065v3i42023p345-354

Maharani Dwi, & Buana Tri. (2020). PENGGUNAAN APLIKASI TIK TOK (VERSI TERBARU) DAN KREATIVITAS ANAK. JURNAL INOVASI, 14.

Mufidah, A., & Mufidah, R. (2021). Aplikasi Tik-Tok dan Instagram sebagai Salah Satu Alternatif dalam Media Pembelajaran IPA. http://ejournal.iainponorogo.ac.id/index.php/jtii

Nur Annisa, R., Anggraeni Dewi, D., & Nurhayati, S. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Sosial Tiktok dalam Proses Pembelajaran di Sekolah Dasar Negeri Griya Bandung Indah. DIRASAH, 6(2). https://ejournal.iaifa.ac.id/index.php/dirasah

P Barus, I. M., A Lestari, A. S., & Pritalia, G. L. (2024). Analisis Pemanfaatan Media Sosial TikTok Sebagai Sumber Informasi Pembelajaran Bagi Mahasiswa (Vol. 1, Issue 1).

Pujiono, A. (2021). Media Sosial Sebagai Media Pembelajaran Bagi Generasi Z. Didache: Journal of Christian Education, 2(1), 1. https://doi.org/10.46445/djce.v2i1.396

Rahmana, P. N., Putri N, D. A., & Damariswara, R. (2022). PEMANFAATAN APLIKASI TIKTOK SEBAGAI MEDIA EDUKASI DI ERA GENERASI Z. Akademika, 11(02), 401–410. https://doi.org/10.34005/akademika.v11i02.1959

Ramdani, N. S., Nugraha, H., & Hadiapurwa, A. (2021). POTENSI PEMANFAATAN MEDIA SOSIAL TIKTOK SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN DALAM PEMBELAJARAN DARING. Akademika, 10(02), 425–436. https://doi.org/10.34005/akademika.v10i02.1406

Riduan, Fauziah, N., Amelia, K., & Sumarno. (2023). Pemanfaatan Media Sosial sebagai Media Informasi Pendidikan. Borneo Journal of Islamic Education, 3(1), 2023.

Saputra, M. R., Wardhana, K. E., Effendy, R., Muthmainnah, R., & Anastasya, T. A. (2021). Penggunaan Video Animasi dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Pada Siswa Kelas 1 Sekolah Dasar. EDUCASIA: Jurnal Pendidikan, Pengajaran, Dan Pembelajaran, 6(3), 167–182. https://doi.org/10.21462/educasia.v6i3.126

Downloads

Published

2024-12-23

How to Cite

Fitri Fajriani, Nabila Nur Aprilia, Izhar Harahap, & Sri Mulyeni. (2024). Penggunaan Media Sosial Tiktok dalam Proses Pembelajaran. Mutiara : Jurnal Penelitian Dan Karya Ilmiah, 3(1), 96–104. https://doi.org/10.59059/mutiara.v3i1.1962

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.