Desain Pembelajaran dengan Tujuan untuk Meningkatkan Kreativitas Siswa dengan Inovatif dan Aktif

Authors

  • Wahidatul Munandar wahidatulmunandar157@gmail.com
  • Muhiddin Palennari Universitas Negeri Makassar

DOI:

https://doi.org/10.59059/mutiara.v3i1.1965

Keywords:

active, learning design, innovative, creativity

Abstract

Education is one of the rights owned by all Indonesian people, especially in the formation of intellectual skills of students, including in increasing creativity. The purpose of this writing is to provide analytical results related to learning design with aim of increasing student creativity with innovation and creativity. The writing method used in writing this journal is using qualitative type. The conclusion drawn through the explanation above is that increasing student creativity can be influenced by the use of learning designs designed by teachers. There are various designs used in the field of learning including ADDIE design, problem-based learning design, STEAM, and ILAB. The use of this learning design must of course be adjusted to the characteristics material and students. Learning design is a plan that is used as reference in implementation teaching and learning activities which include assessment, techniques, media, learning materials, and learning objectives.

References

Andini, S. R., Putri, V. M., Devi, M. Y., & Erita, Y. (2021). Mendesain Pembelajaran PKn dan IPS yang Inovatif dan Kreatif dengan Menggunakan Model Pembelajaran Pada Tingkat Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), 5671-5681.

Atiaturrahmaniah, A., Bagus, I., Aryana, P., & Suastra, I. W. (2022). Peran model science, technology, engineering, arts, and math (STEAM) dalam meningkatkan berpikir kritis dan literasi sains siswa sekolah dasar. JPGI (Jurnal Penelitian Guru Indonesia), 7(2), 368-375.

Awwaliyah, R., & Baharun, H. (2019). Pendidikan Islam dalam sistem pendidikan nasional (Telaah epistemologi terhadap problematika pendidikan Islam). Jurnal Ilmiah DIDAKTIKA, 19(1), 34-49.

Badri, B., & Azisi, A. (2024). Menciptakan Lingkungan Pembelajaran Kreatif: Tinjauan Sistematis dalam Pendidikan. Al-Idaroh: Jurnal Studi Manajemen Pendidikan Islam, 8(2), 163-180.

Depita, T. (2024). Pemanfaatan Teknologi Dalam Pembelajaran Aktif (Active Learning) Untuk Meningkatkan Interaksi dan Keterlibatan Siswa. TARQIYATUNA: Jurnal Pendidikan Agama Islam dan Madrasah Ibtidaiyah, 3(1), 55-64.

Diyati, H., & Muhyadi, M. (2019). Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Pengembangan Budaya Sekolah Di SDN Kwayuhan, Kecamatan Minggir, Sleman. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 2(1), 28–43.

Heswari, S., & Patri, S. F. D. (2022). Pengembangan media pembelajaran matematika berbasis android untuk mengoptimalkan kemampuan berpikir kreatif siswa. Jurnal Inovasi Penelitian, 2(8), 2715-2722.

Indarta, Y., Ambiyar, A., Samala, A. D., & Watrianthos, R. (2022). Metaverse: Tantangan dan peluang dalam pendidikan. Jurnal Basicedu, 6(3), 3351-3363.

Jeremy, T., & Pangalo. (2020). Hubungan Dukungan Keluarga Dengan Kepatuhan Minum Obat Pada Pasien Hipertensi: Studi Literatur Sebagai Evidence Based Promosi Kesehatan. Journal Promosi Kesehatan, 1(1), 1–6.

Kartikasari, I., Rusdi, M., & Asyhar, R. (2016). Konstruksi dan validasi model desain pembelajaran berbasis masalah untuk mengembangkan kreativitas siswa. Edu- Sains: Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, 5(1), 56-68.

Kurniawan, A., Rahmiati, D., Marhento, G., Suryani, N. Y., Jalal, N. M., Daniarti, Y., ... & Artiani, L. E. (2022). Metode Pembelajaran Dalam Student Centered Learning (SCL) (Vol. 2). Wiyata Bestari Samasta.

Mardhiyah, R. H., Aldriani, S. N. F., Chitta, F., & Zulfikar, M. R. (2021). Pentingnya keterampilan belajar di abad 21 sebagai tuntutan dalam pengembangan sumber daya manusia. Lectura: Jurnal Pendidikan, 12(1), 29-40.

Mariana, N., Julianto, J., Subrata, H., Balqis, K. I., Rachmadina, C. D., Anindya, V. H. K., & Sholihah, S. A. (2023). Desain Pembelajaran STEAM dengan Media Selasi untuk Peserta Didik Kelas II SD. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(1), 240-250.

Nurhayati, I., Pramono, K. S. E., & Farida, A. (2024). Keterampilan 4C (Critical Thinking, Creativity, Communication And Collaboration) dalam Pembelajaran IPS untuk Menjawab Tantangan Abad 21. Jurnal Basicedu, 8(1), 36-43.

Nurlaeli, A. (2020). Inovasi pengembangan kurikulum pendidikan agama Islam pada madrasah dalam menghadapi era milenial. Wahana Karya Ilmiah Pendidikan, 4(01).

Oktavia, Y., & Wathon, A. (2021). Penerapan Kegiatan Melipat Kertas Origami Untuk Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus Anak Kelompok B. Sistim Informasi Manajemen, 4(1), 159-180.

Rahmawati, I. (2017). Desain Pembelajaran Inquiry-Based Laboratory (ILAB) pada Materi Titrasi Asam Basa untuk Meningkatkan Kreativitas Siswa SMK Farmasi (Doctoral dissertation, Universitas Pendidikan Indonesia).

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. In Penerbit Alfabeta.

Downloads

Published

2024-12-23

How to Cite

Wahidatul Munandar, & Muhiddin Palennari. (2024). Desain Pembelajaran dengan Tujuan untuk Meningkatkan Kreativitas Siswa dengan Inovatif dan Aktif. Mutiara : Jurnal Penelitian Dan Karya Ilmiah, 3(1), 112–122. https://doi.org/10.59059/mutiara.v3i1.1965

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.