Implementasi Pancasila di Era Digital : Tantangan dan Peluang Generasi Z
DOI:
https://doi.org/10.59059/mutiara.v3i1.1998Keywords:
Pancasila Implementation, Digital Era, Generation Z, Opportunities, ChallengesAbstract
The values contained in Pancasila have always been fixed, which has shifted only to individuals who practice the principles of Pancasila has begun to fade due to the evolution of the times. Generation Z witnessed the loss of Pancasila values, nationalism and patriotism in them because they were too affected by the advancement of science and technology, the wave of globalization, and unlimited interaction. For this reason, it is necessary to apply Pancasila to change this behavior. In this study, qualitative analysis or approach is applied, namely research methods whose theories or discussions are obtained from various sources such as books, journals, articles, and others. emphasizing the observation of phenomena and deepening the substance of the meaning of the phenomenon. This study was carried out to increase the spirit of nationalism so that this generation does not care about the values contained in Pancasila. Therefore, the values contained in Pancasila must always be applied in daily activities.
References
A., S. S., & Kusuma, A. (2016). Globalisasi Sebagai Tantangan Identitas Nasional bagi Mahasiwa Surabaya. Global and Policy Journal of International Relations, 4(02). https://doi.org/10.33005/JGP.V4I02.1917
Alviolita, D. E., & Fitria, N. (2024). Pancasila Dan Etika Profesi: Penerapan Nilai-Nilai Moral Dalam Kehidupan. PACIVIC: Jurnal Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 4(2), 44–55. https://doi.org/10.36456/p.v4i2.9205
Ary, B., Poltekkes, P., & Sukoharjo, B. M. (2019). Korelasi Penggunaan Media Sosial terhadap Sikap Antisosial pada Remaja Sekolah Menengah Pertama di Kabupaten Sukoharjo. Indonesian Journal on Medical Science, 6(2), 273–290. https://doi.org/10.32923/MAW.V10I2.932
Budimanta, A. (2024). Struktur Ekonomi Pancasila (Pancasilanomics). Pancasila: Jurnal Keindonesiaan, 4, 1–27. https://doi.org/10.52738/PJK.V4IX.522
Hardjasoemantri, K. (2000). Hukum tata lingkungan, penerbit Gadjah Mada University Press. Yogyakarta.
Hasanah, U. (2021). IMPLEMENTASI NILAI-NILAI PANCASILA DI KALANGAN GENERASI MILLENIAL UNTUK MEMBENDUNG DIRI DARI DAMPAK NEGATIF REVOLUSI INDUTRI 4.0. Pedagogy : Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 8(1), 52–59. https://doi.org/10.51747/JP.V8I1.705
Helaluddin, H. (2019). Peningkatan Kemampuan Literasi Teknologi dalam Upaya Mengembangkan Inovasi Pendidikan di Perguruan Tinggi. PENDAIS, 1(01), 44–55. https://jurnal.uit.ac.id/JPAIs/article/view/218
Karim, M. A. (2004). Menggali Muatan Pancasila dalam Perspektif Islam. Yogyakarta: Surya Raya.
Manarfa, A., & Lasaiba, D. (2023). Jejak Karakter di atas Budaya: Menelusuri Identitas dalam Pendidikan. Lani: Jurnal Kajian Ilmu Sejarah dan Budaya, 4(1), 67–75. https://doi.org/10.30598/LANIVOL4ISS1PAGE67-75
Notonagoro. (1967). Beberapa Hal Mengenai Falsafah Pantjasila: Pengertian Inti-Isi-Mutlak. Jakarta, Universitas Pantjasila.
Nur, D., Marsuki, N. R., Sultan, J., 259, A. N., Sari, G., Rappocini, K., Makassar, K., Selatan, S., & Penulis:, K. (2024). Dampak Sosiologi Digital Terhadap Perubahan Sosial Budaya Pada Masyarakat Masa Depan. JURNAL PENDIDIKAN DAN ILMU SOSIAL (JUPENDIS), 2(2), 123–135.
Okta Bela, W., Sania Awalia, E., Melinda, M., Ananta, S., Anjani, A. P., Guru, P., Ibtidaiyah, M., Tarbiyah, I., & Keguruan, D. (2023). ANALISIS PERAN ORANG TUA DAN GURU DALAM KEMANDIRIAN ANAK. HYPOTHESIS : Multidisciplinary Journal Of Social Sciences, 2(02), 303–315. https://doi.org/10.62668/HYPOTHESIS.V2I02.893
Rafiki, R., & Dewi, D. A. (2022). Gerakan Muda Berkarakter Pancasila Di Era Digital. PACIVIC: Jurnal Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 2(2), 83–90. https://doi.org/10.36456/p.v2i2.6910
Sati, A. L., Dewi, U., Islam, U., Sultan, N., & Riau, S. K. (2021). REPRESENTASI NILAI PANCASILA DALAM KEHIDUPAN BERBUDAYA. Jurnal Syntax Fusion, 1(2), 114–125. https://doi.org/10.54543/FUSION.V1I2.14
Suharyanti, S., & Suharyanti, S. (2021). Kampanye Generasi Berencana (GENRE), Sikap Generasi Z di Jakarta, dan Penetrasi Media Sosial Selama Pandemi COVID-19. Jurnal Studi Komunikasi dan Media, 25(2), 111–130. https://doi.org/10.31445/JSKM.2021.3762
Syaidah, K., Dewi, R., & Mujiburrohman. (2024). KOMUNIKASI INTERPERSONAL ANTARA ORANG TUA DAN GENERAZI Z PERSPEKTIF PENDIDIKAN KARAKTER. SYAIKHONA: Jurnal Magister Pendidikan Agama Islam, 2(2), 14–39. https://doi.org/10.59166/SYAIKHONA.V2I2.230
Syifa, S., Hably, P. V., Alvionita, C., Geraldine, A., Nugraha, S., & Megawati, E. (2024). Pengaruh Korean Wave Terhadap Identitas Nasional Gen-Z Di Era Digital. PACIVIC: Jurnal Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 4(1), 37–43. https://doi.org/10.36456/p.v4i1.8426
Wandani, A. R., & Dewi, D. A. (2021). Penerapan Pancasila Sebagai Dasar Kehidupan Bermasyarakat. De Cive : Jurnal Penelitian Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 1(2), 34–39. https://doi.org/10.56393/DECIVE.V1I2.225
Wayan, S. I., Pandu, A., Widyatama, R., Fauzi, A., Kurikulum, K. K., & Pancasila, P. (2024). Analisis Penerapan Kurikulum Merdeka dalam Pembelajaran Pendidikan Pancasila SMA Negeri 17 Surabaya. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Budaya, 10(1), 1–10. https://doi.org/10.32884/IDEAS.V10I1.1634
Widyatama, P. R., & Suhari. (2023). Penanaman Nilai Karakter Cinta Tanah Air Pada Siswa Di SMP PGRI 1 Buduran. JURNAL EKONOMI, MANAJEMEN, BISNIS, DAN SOSIAL (EMBISS), 3(2). https://www.embiss.com/index.php/embiss/article/view/213
Wijayanti, A. A., Syandhana, N., Hikari, S., Shinkoo, L., & Fitriono, R. A. (2022). Peran pancasila di era globalisasi pada generasi z. Jurnal INTELEKTIVA, 4(1), 29–35.
Wiryany, D., Natasha, S., & Kurniawan, R. (2022). Perkembangan Teknologi Informasi dan Komunikasi terhadap Perubahan Sistem Komunikasi Indonesia. Jurnal Nomosleca, 8(2), 242–252. https://doi.org/10.26905/NOMOSLECA.V8I2.8821
Yudistira. (2016). Aktualisasi & Implementasi Nilai-Nilai Pancasila dalam Menumbuhkan Kembangkan Karakter Bangsa. In Seminar Nasional Hukum.
Yunica, E., & Dewi, D. A. (2021). Implementasi Nilai-Nilai Pendidikan Pancasila dalam Mengantisipasi Interaksi Asosial pada Generasi Z. Konstruksi Sosial : Jurnal Penelitian Ilmu Sosial, 1(4), 111–117. https://doi.org/10.56393/KONSTRUKSISOSIAL.V1I4.222
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Mutiara : Jurnal Penelitian dan Karya Ilmiah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.