Kepemimpinan dan Komunikasi serta Keterampilan Manajerial Pendidikan

Authors

  • Rima Erviana Institut Madani Nusantara
  • Istikhori Istikhori Institut Madani Nusantara
  • Rubi Babullah Institut Madani Nusantara
  • Nazrul Zimatul Rizky Institut Madani Nusantara
  • Siti Nurafifah Institut Madani Nusantara

DOI:

https://doi.org/10.59059/perspektif.v2i3.1516

Keywords:

Leadership, Communication, Managerial Skills, Education

Abstract

This research explores the relationship between leadership, communication, and managerial skills in an educational context. The main focus is how effective leadership and good communication can improve managerial skills in an educational environment. The research results show that participative leadership and open communication contribute significantly to improving managerial skills, including strategic planning, decision making, and resource management. These findings emphasize the importance of leadership and communication training in managerial development in the education sector, which can ultimately improve the performance and effectiveness of educational institutions.

References

Adawiah, E. R., Qomariyah, S., Handiyati, T., Mitra, S. N., & Sumarni, E. (2023). Komparasi penyelenggaraan pembelajaran sekolah luar biasa di (SLB-B) Budi Nurani dan pendidikan inklusif di SMP Negeri 3 Pabuaran dalam meningkatkan mutu pembelajaran disabilitas. Journal on Education, 5(4), 11234–11245.

Alim, A. (2015). Kepemimpinan kepala madrasah dalam meningkatkan mutu pendidikan di Madrasah Ibtidaiyah Negeri Malang 2. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

Arikunto, S. (2020). Prosedur penelitian: Suatu pendekatan praktik. Rineka Cipta.

Babullah, R., & Nurachadijat, K. (2023). Implications of principal’s managerial competence on teacher performance at Kuttab An-Nubuwwah, Sukabumi City. At-Tasyrih: Jurnal Pendidikan dan Hukum Islam, 9(2), 260–272.

Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry & research design: Choosing among five approaches. SAGE Publications, Inc.

Desiharto, I., Qomariyah, S., & Malik, D. M. (2024). Perencanaan pendidikan metode nilai tambah tahfid Al-Qur’an dan implementasi pada SD Muhammad Al-Unaizy. Jurnal Budi Pekerti Agama Islam, 2(2), 99–112.

Herdi. (2020). Pengaruh manajerial kepala sekolah terhadap kompetensi pedagogik guru PAI di SMK Gema Istiqomah Kota Sukabumi. Skripsi.

Husaini, H., & Fitria, H. (2019). Manajemen kepemimpinan pada lembaga pendidikan Islam. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan), 4(1), 43–54.

Iskandar, U. (2013). Kepemimpinan kepala sekolah dalam peningkatan kinerja guru. Jurnal Visi Ilmu Pendidikan, 10(1), 1018–1027. https://doi.org/10.26418/jvip.v10i1.2061

Khumaini, F., & Wiranata, R. R. S. (2019). Kepemimpinan dalam pendidikan Islam. Al-Fahim: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(2), 1–17.

Laily, N. (2021). Upaya guru PAI dalam meningkatkan kemampuan kognitif siswa pada mata pelajaran fiqih di masa pandemi Covid-19. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 1437–1445. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i4.596

Misbahudin, M., Nasrudin, E., Qomariyah, S., & Nurachadijat, K. (2021). Implementasi pembiasaan ibadah ritual dan sosial siswa SD. Jurnal 'Ulumuddin, 3(1), 44–64.

Neneng, N., Qomariyah, S., Rizki, N. J., Erviana, R., & Babullah, R. (2023). Konsep pembelajaran pendidikan agama Islam (PAI) pada anak usia dini di kelompok bermain Almuhajirin Perum Baros Kencana Kota Sukabumi. Khirani: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(3), 35–45.

Nurachadijat, K. (2006). Membangun motivasi kepemimpinan.

Nurjanah, N., Qomariah, S., & Nurachadijat, K. (2021). Peran manajemen sumber daya manusia pendidikan dalam peningkatan mutu sekolah. Jurnal Al …, 43–68.

Qomariyah, S. (2020). Motivasi dan hasil belajar bahasa Indonesia dalam pembelajaran make a match berbantuan media cerita bergambar. Jurnal Edutech Undiksha, 8(1), 59–71.

Rizki, N. J., Babullah, R., & Nurachadijat, K. (2023). Implementation of the talaqqi method in increasing the Qur’an learning achievement of class 6 students. At-Tasyrih: Jurnal Pendidikan dan Hukum Islam, 9(1), 44–53.

Rofiq, C. (2019). Kepemimpinan transformasional dalam lembaga pendidikan madrasah. Jurnal Penelitian Agama, 20(2), 203–226.

Rosy, B., & Pahlevi, T. (2015). Penerapan problem based learning untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis dan keterampilan memecahkan masalah. Prosiding Seminar Nasional, 160, 160–175.

Rusmaini. (2014). Ilmu pendidikan, 1–15.

Zhahira, J. (2022). Kompetensi manajerial kepala sekolah dalam meningkatkan kinerja guru. Journal of Educational Research, 1(1), 85–100. https://doi.org/10.56436/jer.v1i1.16

Published

2024-07-22

How to Cite

Rima Erviana, Istikhori Istikhori, Rubi Babullah, Nazrul Zimatul Rizky, & Siti Nurafifah. (2024). Kepemimpinan dan Komunikasi serta Keterampilan Manajerial Pendidikan. Perspektif : Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Bahasa, 2(3), 171–183. https://doi.org/10.59059/perspektif.v2i3.1516

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.