Analisis Kesalahan Berbahasa Teks Editorial pada Modul Ajar Bahasa Indonesia Karya Foy Ario, M.Pd. sebagai Kelayakan Bahan Ajar Membaca Kritis Siswa Kelas XII

Authors

  • Hilda Af’idatussofa Universitas Negeri Semarang
  • Rani Diah Setyaningsih Universitas Negeri Semarang
  • Atiya Najal Aufa Universitas Negeri Semarang
  • Hikmatul Amelia Universitas Negeri Semarang
  • Yolanda Prety Nazhifa Hanun Universitas Negeri Semarang
  • Asep Purwo Yudi Utomo Universitas Negeri Semarang
  • Samuel B.T. Simorangkir Universitas HKBP Nommensen

DOI:

https://doi.org/10.59059/perspektif.v2i4.1660

Keywords:

language errors, editorial texts, Indonesian language teaching modules, critical reading, syntax

Abstract

Language is an efficient way to express ideas, emotions, and feelings to communicate a concept through verbal and non-verbal means. Comprehensive learning of language skills is intended to promote emotional, social, and intellectual development, and is useful for filtering important information. The purpose of this study is to determine the location of language errors from the module used, namely in the Indonesian teaching module by Foy Ario, M.Pd, as the feasibility of teaching materials for critical reading for class XII students, so that it can be used as a revision in the future to obtain a quality module, both in terms of the information conveyed and the language used. This research method uses a descriptive qualitative approach as well as a syntactic theoretical approach and analyzes data through data collection, data presentation, data reduction, and conclusion drawing. The results obtained show that the writing of editorial text contained in the Indonesian language teaching module Class XII SMA by Foy Ario is found to use diction that is not by the rules. This is based on standardized word errors, conjunction errors, punctuation errors, word beheading errors, and errors in the accuracy of word usage and effective sentences. The research can be useful as a reference for understanding language identification in scientific papers.

References

Adlini, M. N., Dinda, A. H., Yulinda, S., Chotimah, O., & Merliyana, S. J. (2022). Metode Penelitian Kualitatif Studi Pustaka. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1). https://doi.org/10.33487/edumaspul.v6i1.3394

Afifah, V. N. (2022). Kesalahan Kalimat Efektif pada Karangan Narasi Siswa Kelas V SDN Mekar Bakti 1. Prosiding Ces (Conference Of Elementary Studies), 1(6).

Agustin Linawati, Thomas Vacum Fitonis, Ummi Mulyaningsih, & Asep Purwo Yudi Utomo. (2022). Analisis Kalimat Berdasarkan Tata Bahasa Struktural dalam Cerita Pendek Berjudul Robohnya Surau Kami karya A.A. Navis. Jurnal Riset Rumpun Ilmu Bahasa, 1(1). https://doi.org/10.55606/jurribah.v1i1.119

Ahmad, & Muslimah. (2021). Memahami Teknik Pengolahan dan Analisis Data Kualitatif. Proceedings, 1(1).

Aini, E. N., & Utomo, A. P. Y. (2021). Analisis Tindak Tutur Lokusi dalam Video “Jangan Lelah Belajar_B.J. Habibie” pada Saluran Youtube Sang Inspirasi. Prosiding Seminar Nasional Sasindo, 1(2). https://doi.org/10.32493/sns.v1i2.10809

Alber, A., & Febria, R. (2018). Analisis Kesalahan Berbahasa Tataran Sintaksis dalam Kumpulan Makalah Mahasiswa Universitas Islam Riau. Geram, 6(2). https://doi.org/10.25299/geram.2018.vol6(2).2143

Amalia, F. N., & Nadya, N. L. (2020). Hubungan Kemampuan Membaca Kritis dengan Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa. Jurnal Didactique Bahasa Indonesia, 1(2).

Aninda Fauziah Oktaviani, Wahyu Nimas Luna, Ima Pramita, & Asep Purwo Yudi Utomo. (2023). Analisis Kesalahan Berbahasa Tataran Sintaksis pada Soal Ujian Akhir Semester (UAS) Bahasa Indonesia Tingkat Sekolah Menengah Pertama (SMP). Jurnal Majemuk, 2(1), 67–73.

Ariandhani Rari Meizaningrum, Salwa Anindya Sabitha, Syifana Aulia, & Asep Purwo Yudi Utomo. (2022). Analisis Kesalahan Sintaksis pada Berita Bertema Kesehatan yang Diterbitkan oleh Tribunnews. Jurnal Kultur, 1(2), 153–162.

Ariyadi, A. D., & Utomo, A. P. Y. (2020). Analisis Kesalahan Sintaksis pada Teks Berita Daring Berjudul Mencari Etika Elite Politik di saat Covid-19. Jurnal Bahasa dan Sastra, 8(3). https://doi.org/10.24036/jbs.v8i3.110903

Asep Purwo Yudi Utomo, H. (2019). Kesalahan Bahasa pada Manuskrip Artikel Mahasiswa di Jurnal Sastra IndonesNo Title. Jurnal Sastra Indonesia, 8(3).

Baiti, N. (2020). Analisis Penggunaan Konjungsi dalam Kumpulan Artikel pada Rubrik Politik Hukum Koran Kompas. Konfiks Jurnal Bahasa dan Sastra Indonesia, 7(1). https://doi.org/10.26618/konfiks.v7i1.2993

Devianty, R. (2021). Penggunaan Kata Baku dan Tidak Baku dalam Bahasa Indonesia. Eunoia (Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia), 1(2). https://doi.org/10.30821/eunoia.v1i2.1136

Enggarwati, A., & Utomo, A. P. Y. (2021). Fungsi, Peran, dan Kategori Sintaksis Bahasa Indonesia dalam kalimat Berita dan Kalimat Seruan pada Naskah Pidato Bung Karno 17 Agustus 1945. ESTETIK : Jurnal Bahasa Indonesia, 4(1). https://doi.org/10.29240/estetik.v4i1.2209

Fadli, F. (2021). Analisis Penggunaan Tanda Baca dan Hurup Kapital dalam Karya Surat Siswa. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 7(2). https://doi.org/10.58258/jime.v7i2.1975

Fadli, M. R. (2021). Memahami Desain Metode Penelitian Kualitatif Humanika, Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum, ISSN: 1412-1271 (p); 2579-4248 (e). Vol. 21. No. 1. (2021). Humanika, 21(1).

Fitriana, M. M., Fatmasari, D., Munadziroh, A. H., Sabila, S., Trias, A., Purwo, A., Utomo, Y., & Fathurohman, I. (2023). Analisis Kalimat Efektif dalam Teks Pidato pada Buku Bahasa Indonesia Kelas VIII Kurikulum Merdeka. Jurnal Kajian Penelitian Pendidikan dan Kebudayaan (JKPPK), 1(3).

Fitriani Kusuma Hartanti, Syahulla Barta Lythia, Ken Bagus Yuniarta Zelig, & Asep Purwo Yudi Utomo. (2022). Analisis Kesalahan Berbahasa dalam Iklan Komersial di Media Sosial. Jurnal Mediasi, 1(1), 67–68.

Hidayah Nur Ulfah, Aprilia Intan Virhanix, Ayu Cinta Putri, & Utomo Asep Purwo Yudi. (2022). Analisis Kesalahan Tatanan Kalimat Sintaksis pada Cerpen “Jasmine” Karya Gol A Gong Terbitan Republika.ac.id. Jurnal Majemuk, 1(3), 466–453.

Iriany, R., & Tenriana, N. (2021). Analisis Kesalahan Penyusunan Kalimat Efektif dalam Karangan Deskriptif pada Siswa Kelas XI SMA Jaya Negara Makassar. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 5(1). https://doi.org/10.33487/edumaspul.v5i1.2049

Khotijah, S., & Ismail, B. (2019). Kesalahan Ejaan dalam Penulisan Artikel Web Iain Surakarta dan Implikasinya pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Kurikulum 2013 di Smp. Ksatra: Jurnal Kajian Bahasa dan Sastra, 1(1). https://doi.org/10.52217/ksatra.v1i1.14

Kosasih. (2003). Ketatabahasaan dan Kesusastraan (Pertama). CV. Yrama Widya.

Maharani Inez Ardelia, Novitasari Amelia, Ayu Risang Putri Ananda, Fatikha Amellia Rindiati, & Asep Purwo Yudi Utomo. (2023). Analisis Kesalahan Sintaksis pada Teks Resensi berjudul Petualangan Bocah di Zaman Jepang Sebagai Materi Pengayaan Siswa SMA. Jurnal Majemuk, 2(4), 560–567.

Mariyana, S. (2019). Analisis Kesalahan Kalimat dalam Artikel Jurnal Pendidikan dan Keguruan 2014 Program Pascasarjana Universitas Terbuka. Metafora: Jurnal Pembelajaran Bahasa dan Sastra, 5(2).

Muhammad Jahfal Hanan, Ninis Rahmawati, Tio Marja Ananta, & Asep Purwo Yudi Utomo. (2022). Analisis Kesalahan Bahasa Bidang Sintaksis pada Cerpen Berjudul “Kemarau” Karya Andrea Hirata. Jurnal Majemuk, 1(3), 375–382.

Mulasih & WIndah. D. H. (2020). Panduan Praktis Menulis Karya Ilmiah. Checklist.

Mulyati, S. (2022). Kemampuan Siswa dalam Penggunaan Huruf Kapital dan Tanda Baca pada Penulisan Karangan Deskripsi. Jurnal Basicedu, 6(2). https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i2.2395

Mutia, A., Khusna, F., & Utomo, A. P. Y. (2022). Analisis Deiksis Cerpen “Bila Semua Wanita Cantik!” Karya Tere Liye. Jurnal Ilmiah Semantika, 3(02). https://doi.org/10.46772/semantika.v3i02.634

Nadzifah, Z. N., & Yudi Utomo, A. P. (2020). Tindak Tutur Perlokusi pada Dialog Film “Keluarga Cemara” Karya Yandy Laurens. Dinamika, 3(2). https://doi.org/10.35194/jd.v3i2.960

Najwa Faradilah Tri Utami, Asep Purwo Yudi Utomo, Setiya Adi Buono, & Nur Isna Sabrina. (2022). Analisis Kesalahan Sintaksis pada Cerpen Berjudul “Warisan untuk Doni” Karya Putu Ayub. Jurnal Riset Rumpun Ilmu Bahasa, 1(1). https://doi.org/10.55606/jurribah.v1i1.120

Nathania, N., Toyibah, H., Utami, P. I., Rizky, A., Ruwita, N., Hafidh, F. N., Purwo, A., Utomo, Y., Hardiyanto, E., & Bahasa, P. (2023). Analisis Kesalahan Sintaksis pada Teks Makalah dalam Modul Ajar Kelas 10 Kurikulum Merdeka. Student Scientific Creativity Journal (SSCJ), 1(5), 1–17.

Ni’am, S. T. F., & Utomo, A. P. Y. (2020). Analisis Pematuhan dan Pelanggaran Prinsip Kesantunan Berbahasa pada Kegiatan Praktik Debat Siswa Kelas X Sma Negeri 1 Pecangaan. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 2(9).

Ningrum, V. (2020). Penggunaan Kata Baku dan Tidak Baku di Kalangan Mahasiswa Universitas Pembangunan Nasional “Veteran” Yogyakarta. Jurnal Skripta, 5(2). https://doi.org/10.31316/skripta.v5i2.398

Ningsih, T., Nuryanti, M., & Mutaqin, D. (2019). Analisis Kebahasaan Teks Editorial pada Harian Pikiran Rakyat Edisi 2017 Sebagai Pengembangan Materi Ajar Teks Editorial Sma Kelas Xii. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia Metalingua, 4(1). https://doi.org/10.21107/metalingua.v4i1.6121

Nisa, K. (2018). Analisis Kesalahan Berbahasa pada Berita dalam Media Surat Kabar Sinar Indonesia Baru. Jurnal Bindo Sastra, 2(2). https://doi.org/10.32502/jbs.v2i2.1261

Nopriani, H. (2020). Analisis Kesalahan Berbahasa Tataran Sintaksis pada Teks Deskripsi Siswa SMA Negeri 2 Pagaralam. Jurnal Bindo Sastra, 4(2).

Oktaviani, F., Rohmadi, M., & Purwadi, P. (2019). Analisis Kesalahan Berbahasa Indonesia pada Karangan Eksposisi Siswa Kelas X Mipa (Studi Kasus di Sma Negeri 4 Surakarta). Basastra: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 6(1). https://doi.org/10.20961/basastra.v6i1.37657

Pertami, O. W., & Numertayasa, I. W. (2023). Analisi Analisis Bahan Ajar Bahasa Indonesia Ditinjau dari Kurikulum Merdeka. ALFABETA: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pembelajarannya, 6(2). https://doi.org/10.33503/alfabeta.v6i2.3499

Pertiwi Yuyun. P. Y. (2019). Analisis Kemampuan Pemenggalan Kata Siswa Kelas III SD Negeri 37 Pekanbaru. JURNAL PAJAR (Pendidikan Dan Pengajaran), 3(1), 101–110.

Pratiwi, C. L. I., & Utomo, A. P. Y. (2021). Deiksis dalam Cerpen “Senyum Karyamin” Karya Ahmad Tohari Sebagai Materi Pembelajaran dalam Bahasa Indonesia. Lingua Susastra, 2(1). https://doi.org/10.24036/ls.v2i1.22

Puspitasari, R., Dewi, E. M., Putri, T. E., & Asadiva, P. (2023). Analisis Kesalahan Berbahasa pada Teks Editorial dalam Modul Ajar Bahasa Indonesia Kelas XII SMA Kurikulum Merdeka. Student Research Journal, 1(2).

Putri, A. N. (2019). Penggunaan Konjungsi Subordinatif Kausal dan Temporal dalam Teks Berita. BASINDO: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra Indonesia, dan Pembelajarannya, 3(2).

Riana. (2021). Kemampuan Membaca Kritis di Tinjau dari Kemampuan Berpikir Kritis dan Minat Membaca pada Siswa Kelas VIII SMP Negeri 3 Gunungsitoli. Edumaspul, 5(2).

Rijali, A. (2019). Analisis Data Kualitatif. Alhadharah: Jurnal Ilmu Dakwah, 17(33), 81–95.

Rusanti, R., Fathurohman, I., & Pratiwi, I. A. (2022). Analisis Kesalahan Penggunaan Huruf Kapital dan Tanda Baca Siswa Sekolah Dasar. Jisip (Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan), 6(2). https://doi.org/10.58258/jisip.v6i2.3055

Sari, D. R., Fadhilah, M. A., & Nucifera, P. (2019). Analisis Kesalahan Penggunaan Ejaan Bahasa Indonesia ( Ebi ) pada Kolom Opini Surat Kabar Serambi. Jurnal Samudra Bahasa, 2(1).

Sari, E., Aprinawati, I., & Ananda, R. (2021). Penerapan Model Think Talk Write untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Kalimat Efektif Siswa Sekolah Dasar. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 5(2). https://doi.org/10.33487/edumaspul.v5i2.2036

Sayidah, A. N., Ezza, N. N., & Yudi Utomo, A. P. (2022). Bentuk Tindak Tutur Lokusi dalam Video “Beropini Tentang Dunia Pendidikan Berkolaborasi dengan Gitasav” pada Saluran Youtube Nihongo Mantappu. Jurnal Lingko : Jurnal Kebahasaan Dan Kesastraan, 3(2). https://doi.org/10.26499/jl.v3i2.103

Septiawan, E, S, A, E, R, & Subaharianto A. (2017). Analisis Kesalahan Penggunaan Bahasa Indonesia pada Papan Nama Instansi dan Layanan Niaga di Kabupaten Jember. Publika Budaya, 1(1), 1–10.

Setiani, H., Mulia, T., & Utomo, A. P. Y. (2022). Kesantunan Berbahasa pada Video Kegiatan Pembelajaran Bahasa Indonesia Materi Teks Laporan Percobaan SMPN 2 Banjit Tahun 2018 / 2019. Jurnal Parafrasa: Bahasa, Sastra dan Pengajaran, 4(2).

Setiawan, K. E. P., & Zyuliantina, W. (2020). Analisis Kesalahan Berbahasa Indonesia pada Status dan Komentar di Facebook. Tabasa: Jurnal Bahasa, Sastra Indonesia, Dan Pengajarannya, 1(1). https://doi.org/10.22515/tabasa.v1i1.2605

Sudaryanto. (1993). Metode dan Aneka Teknik Analisis Bahasa: Pengantar Penelitian Wahana Kebudayaan secara Linguistis. Duta Wacana University .

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D ( 2nd ed). In Data Kualitatif.

Sukarto, K. A. (2017). Konjungsi Bahasa Indonesia: Suatu Tinjauan. Pujangga, 3(1). https://doi.org/10.47313/pujangga.v3i1.331

Utomo, P., & Lubis, F. (2019). Analisis Kesalahan Sintaksis dalam Teks Laporan Hasil Observasi Siswa Kelas Vii Smp Negeri 17 Medan Tahun Pembelajaran 2017/2018. Asas: Jurnal Sastra, 8(1). https://doi.org/10.24114/ajs.v8i1.13119

Wijayanti, K. D. (2020). Analisis Appraisal Teks Editorial Pangudarasa dalam Majalah Panjebar Semangat. Prasasti: Journal of Linguistics, 5(2). https://doi.org/10.20961/prasasti.v5i2.39456

Yuliana, M. G. (2017). Analisis Kesalahan Ejaan Bahasa Indonesia Revisi 2015 pada Teks Berita dalam Surat Kabar di Tanjungpinang. E-Journal.

Published

2024-09-26

How to Cite

Hilda Af’idatussofa, Rani Diah Setyaningsih, Atiya Najal Aufa, Hikmatul Amelia, Yolanda Prety Nazhifa Hanun, Asep Purwo Yudi Utomo, & Samuel B.T. Simorangkir. (2024). Analisis Kesalahan Berbahasa Teks Editorial pada Modul Ajar Bahasa Indonesia Karya Foy Ario, M.Pd. sebagai Kelayakan Bahan Ajar Membaca Kritis Siswa Kelas XII. Perspektif : Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Bahasa, 2(4), 59–81. https://doi.org/10.59059/perspektif.v2i4.1660

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)