Pemanfaatan Spotify sebagai Media Dongeng Digital untuk Meningkatkan Media Pembelajaran Bahasa Indonesia

Authors

  • Putri Saraswati UIN Syarif Hidayatullah Jakarta
  • Didah Nurhamidah UIN Syarif Hidayatullah Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.59059/perspektif.v3i2.2469

Keywords:

Technology, Spotify, Fairy-Tales, Indonesian-Language

Abstract

This research discusses the utilization of Spotify in learning as a language teaching medium that opens up new opportunities, especially through fairy tales as a form of oral literature that is rich in cultural values. Fairy tales serve as an effective means to instill moral values, enrich vocabulary, and introduce culture to students. This combination of technology and tradition makes the learning process more interesting and relevant to the times. This study uses a qualitative method with the research subject of 5th semester students of the Indonesian Language and Literature Education Study Program. The results show that the use of Spotify not only introduces cultural wealth, but also instills character values and improves language skills in students.

 

References

Ade Sofyan, & Hidayat, A. (2023). Dampak perkembangan teknologi peningkatan kualitas pendidikan. Jurnal Satya Informatika, 7(02), 16–24. https://doi.org/10.59134/jsk.v7i02.163

Agustian, S. U. N. (2021). Peran teknologi pendidikan dalam pembelajaran. Islamika: Jurnal Keislaman dan Ilmu Pendidikan, 3(1). https://doi.org/10.36088/islamika.v3i1.1047

Amanda, R. W. (2022). Penggunaan media aplikasi Spotify dalam menulis cerita rakyat pada siswa kelas X SMA Negeri 3 Kota Tangerang Selatan tahun pelajaran 2022/2023 (Skripsi Sarjana, UIN Syarif Hidayatullah Jakarta). FITK UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.

Azka, H., & Rizki, R. (2019). Teknologi dan pembelajaran matematika generasi milenial. Prosiding Sendika, 5(1).

D, P. (2022). Multihost podcast development as teaching materials in digital literature court. International Journal of Science and Research (IJSR), 11(1).

Dwijayanti, N. S., & Werdiningsih, D. (2023). Keefektifan aplikasi podcast Spotify dalam pembelajaran keterampilan menyimak pada siswa kelas X SMA PGRI Larangan. GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 300–310. https://doi.org/10.19105/ghancaran.vi.11760

Fatmawati. (2018). Pemanfaatan media teknologi informasi sebagai akses meningkatkan mutu pendidikan dalam persaingan dunia pendidikan di era global. Prosiding Seminar Nasional 21 Universitas PGRI Palembang.

Fauzani Nento, R. M. (2023). Peran teknologi dalam dunia pendidikan. Elektronik Universitas Negeri Padang, 11(1).

Kusumaningpuri, A. R. (2023). Implementasi video dongeng berbasis kearifan lokal pada kemampuan literasi siswa kelas IV sekolah dasar. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 7(2), 479–496. https://doi.org/10.26811/didaktika.v7i2.670

Moleong, L. J. (2005). Metodologi penelitian kualitatif. Remaja Rosdakarya.

Netti, S. Y. M., & Irwansyah, I. (2018). Spotify: Aplikasi music streaming untuk generasi milenial. Jurnal Komunikasi, 10(1), 1. https://doi.org/10.24912/jk.v10i1.1102

Nur, A., & Rahma, A. (2018). Keterampilan mendongeng. Penerbit Pustaka Ranggon.

Puspita, H. S., & Mulyono, M. (2018). Teknologi dan kehidupan masyarakat. Jurnal Analisa Sosiologi, 3(1).

Ramadhani, J. S., Firmansyah, M. B., Wilujeng, I. T., Putri, N. N., Nafisah, D., & Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, D. (2023). Pemanfaatan podcast Spotify sebagai media pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Ilmu Pendidikan (JIP) STKIP Kusuma Negara, 14(2), 135–143. https://doi.org/10.37640/jip.v14i2.1588

Sugiyono. (2015). Metode penelitian pendidikan: Pendekatan kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Penerbit Alfabeta.

Sumarni, Ambarwati, A., & Badrih, M. (2024). Pemanfaatan Spotify sebagai media dongeng dalam upaya digitalisasi sastra anak. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(1), 251–260. https://jurnaldidaktika.org

Switri, E. (2019). Teknologi dan media pendidikan dalam pembelajaran. Qiara Media.

Tamimi, F., & Mulyono, M. (2024). Teknologi sebagai kegiatan manusia dalam era modern kehidupan masyarakat. Saturnus: Jurnal Teknologi dan Sistem Informasi, 2(3). https://doi.org/10.61132/saturnus.v2i3.157

Y, J. (2018). Dampak teknologi terhadap pendidikan. Pendidikan dan Kebudayaan Missio, 10(1), 48–52. https://doi.org/10.36928/jpkm.v10i1.54

Downloads

Published

2025-06-07

How to Cite

Putri Saraswati, & Didah Nurhamidah. (2025). Pemanfaatan Spotify sebagai Media Dongeng Digital untuk Meningkatkan Media Pembelajaran Bahasa Indonesia. Perspektif : Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Bahasa, 3(2), 279–289. https://doi.org/10.59059/perspektif.v3i2.2469