Penerapan Pendekatan Holistik dalam Pembelajaran Bahasa Arab di Pondok Pesantren Bustanul Ulum Ketanggungan Brebes

Authors

  • Mohamad Maftuh Fauzi Sekolah Tinggi Ekonomi Syariah Putera Bangsa Tegal

DOI:

https://doi.org/10.59059/perspektif.v3i3.2651

Keywords:

Arabic Language Learning, Holistic Approach, Pondok Pesantren Bustanul Ulum Ketanggungan Brebes

Abstract

This research analyzes the application of a holistic approach in teaching Arabic at Pondok Pesantren Bustanul Ulum Ketanggungan Brebes. The holistic approach emphasizes the integration of knowledge, feelings, and physical skills to improve students' overall Arabic language proficiency.This research uses a descriptive qualitative method with data collection techniques such as observation, interviews, and document collection. The subjects of the research include Arabic language teachers, students, and educational staff involved in the teaching and learning activities. Data is analyzed through the steps of data reduction, data presentation, and conclusion drawing.The research results show that a holistic approach is implemented through project-based learning, group discussions, and the use of audio-visual media. The main supporting factors include the active role of teachers in guiding and motivating students, a comfortable learning atmosphere, and the availability of various learning media. However, there are challenges such as the lack of available teaching time and the differences in students' abilities to understand the material being taught. However, a holistic approach has proven successful in improving students' Arabic language skills if supported by appropriate teaching methods that meet their needs. This research recommends strengthening the role of teachers in the teaching and learning process, optimizing the use of learning resources, and developing flexible strategies to enhance the effectiveness of Arabic language learning in the future.

References

Agustini, A., & Sofa, A. R. (2025). Mencintai karena Allah: Konsep dan aplikasinya dalam kehidupan sosial berdasarkan Al-Qur’an dan Hadits serta implikasinya di Kampus Universitas Islam Zainul Hasan Genggong Probolinggo. Jurnal Manajemen dan Pendidikan Agama Islam, 3(1), 35–41.

Arifin, M. Z., & Sofa, A. R. (2024). Ilmu sebagai kunci kesuksesan dunia dan akhirat menurut Al-Qur’an dan Hadist. Inspirasi Dunia: Jurnal Riset Pendidikan dan Bahasa, 3(4), 118–125.

Hanafi, H., & Sofa, A. R. (2024). Refleksitas iman dan ilmu serta apresiasinya berdasarkan studi Al-Qur’an dan Al-Hadits. Moral: Jurnal Kajian Pendidikan Islam, 1(4), 278–294.

Harifah, N., & Sofa, A. R. (2025). Penguatan tradisi keislaman di Ma’had Putri Nurul Hasan MAN 2 Probolinggo: Implementasi pengajian kitab, amalan harian, dan ritual kolektif dalam pembentukan karakter santri. Akhlak: Jurnal Pendidikan Agama Islam dan Filsafat, 2(1), 218–239.

Hasanah, U., & Sofa, A. R. (2025). Peran Imam Al-Asy’ari dan Al-Maturidi dalam pengembangan pemikiran Aswaja di pendidikan Islam. Ikhlas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam, 2(2), 123–135.

Helmi, M., & Sofa, A. R. (2025). Melahirkan generasi berkarakter unggul melalui transformasi sosial yang berbasis pendidikan, nilai, dan kolaborasi masyarakat di MTs Miftahul Khoir Alastengah Besuk. Reflection: Islamic Education Journal, 2(1), 186–199.

Mardiyah, F., & Sofa, A. R. (2025). Keutamaan ilmu dalam perspektif Islam: Transformasi spiritualitas dan kontribusi sosial bagi kaum muslim dalam Kitab Mahfudzot Fadhoilul Iman. Inspirasi Dunia: Jurnal Riset Pendidikan dan Bahasa, 4(1), 55–66.

Muhaiban. (2002). Strategi pembelajaran Al-‘Arabiyah lil-Athfal. Makalah disajikan dalam Pelatihan Pembelajaran Bahasa Arab untuk Anak di Fakultas Sastra Universitas Negeri Malang, Malang.

Muhtadi Anshor, A. (2009). Pengajaran bahasa Arab. Yogyakarta.

Mulyana. (2002). Menjadi guru profesional. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Muqorrobin, M. R. H., & Sofa, A. R. (2025). Peran pendidikan Islam dalam pengembangan karakter keluarga: Strategi pembinaan iman, ibadah, dan akhlak di era globalisasi dan digitalisasi. Al-Tarbiyah: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 3(1), 303–317.

Musbikin, I. (2007). Mendidik anak kreatif ala Einstein. Yogyakarta: PT Mitra Pustaka.

Mustari, M. (2014). Manajemen pendidikan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Qomariyah, N., & Sofa, A. R. (2025). Implementasi nilai-nilai kesejahteraan sosial berdasarkan Al-Qur’an dan Hadits: Studi kasus di Universitas Islam Zainul Hasan Genggong Probolinggo. Tabsyir: Jurnal Dakwah dan Sosial Humaniora, 6(1), 223–238.

Rohmat. (2017). Proses mengajar belajar berkualitas perspektif pendidikan Islam pengawal Pancasila. Yogyakarta: Gerbang Media.

Sugiyono. (2009). Metode penelitian pendidikan: Pendekatan kualitatif, kuantitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Syamsuddin, A. R., & Vismia, D. (2007). Metode penelitian pendidikan bahasa. Bandung.

Downloads

Published

2025-07-14

How to Cite

Mohamad Maftuh Fauzi. (2025). Penerapan Pendekatan Holistik dalam Pembelajaran Bahasa Arab di Pondok Pesantren Bustanul Ulum Ketanggungan Brebes. Perspektif : Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Bahasa, 3(3), 155–162. https://doi.org/10.59059/perspektif.v3i3.2651

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.