Penerapan Metode Eksperimen Materi Rangkaian Listrik Kelas VI di Sekolah Dasar

Authors

  • Chandra Wiwit Rahayu Universitas Sarjanawiyata Tamaniswa Yogyakarta
  • Titi Agustinah Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa Yogyakarta
  • Daimul Hasanah Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa Yogyakarta

DOI:

https://doi.org/10.59059/perspektif.v1i4.669

Keywords:

Experimental Method, Electrical Circuits, Elementary School.

Abstract

This research aims to describe the application of experimental methods to electrical circuit material in elementary schools. Type of qualitative descriptive research. Data collection methods are observation, documentation, and questionnaires. Data analysis uses triangulation. Application of experimental methods to electrical circuit material in elementary schools by the planned steps. Observation results showed that the teacher had carried out learning activities by carrying out experimental method steps and making students active in learning. In documentation analysis, some students carried out activities according to the plan and understood the concepts well. In the questionnaire results, it was found that most students were interested in learning activities using experimental methods. Based on data analysis, it was found that the experimental method made students actively participate in learning activities and were interested in experimental activities.

References

Andi Ibrahim, Asrul Haq Alang, Madi, Baharuddin, Muhammad Aswar Ahmad and Darmawati. 2018. Metodologi Penelitian. Jakarta: Gunadarma Ilmu.

Dian Dewi Kartika. 2023. Peningkatan Hasil Belajar Materi Rangkaian Listrik Melalui Metode Eksperimen Siswa Kelas VI SDN Junrejo 01 Batu Tahun 2022. Jurnal Pendidikan Taman Widya Humaniora (JPTWH) 2(1), pp. 146–167. Available at: https://jurnal.widyahumaniora.org/.

Hanif Amrulloh and Masrurotul Mahmudah. 2020. Pembelajaran IPA SD/MI yang Menyenangkan. Malang: Pustaka Learning Center. Available at: https://www.researchgate.net/publication/344413228.

Hisbullah, N.S. 2018. Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam di Sekolah Dasar. Makasar: Aksara Timur.

Idrus Alwi. 2021. Model dan Metode Pembelajaran SAINS. Jakarta: Kementerian Agama Republik Indonesia, Direktorat Jenderal Pendidikan Islam, Direktorat Guru dan Tenaga Kependidikan Madrasah.

Insih Wilujeng and Zuddan Kun Prasetyo. 2017. IPA Terintegrasi & Pembelajaran. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.

Jajang Bayu kelana and Duhita Savira Wardani. 2021. Model Pembelajaran IPA SD. Cirebon: Edutrimedia Indonesia. Available at: http://edutrimedia.com.

Kartiningsih. 2021. Penerapan Kegiatan Eksperimen dalam Pembelajaran IPA untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa. Cendekia: Jurnal Ilmu Pengetahuan 1(4).

Khoirun Naimah. 2022. Inovasi Pembelajaran IPA SD dengan Pemanfaatan Media KIT Alat Sederhana yang Berasal dari Lingkungan Sekitar Untuk Meningkatkan Kompetensi dan Kreativitas Siswa. Formosa Journal of Science and Technology (FJST) 1(1), pp. 97–110. Available at: https://journal.formosapublisher.org/index.php/fjst.

Mimien Dwi Anita Sari. 2021. Peningkatan Hasil Belajar IPA Materi Rangkaian Listrik Melalui Penerapan Metode Eksperimen di Kelas VI Sekolah Dasar Negeri Pakualam 01 Tahun Pelajaran 2019/2020. Journal of Education Research 3(1), pp. 188–193.

Nurfadhilah. 2020. Pengembangan Pembelajaran IPA. Jakarta: Universitas Negeri Jakarta.

Nurul Solikati. 2021. Peningkatan Prestasi Belajar IPA Materi Rangkaian Listrik Sederhana dengan Metode Eksperimen. Jurnal Terapan Pendidikan Dasar dan Menengah 1(2), pp. 310–322.

Poppy, K.D. 2010. Metode-metode dalam Pembelajaran IPA Untuk Guru SD. Jakarta: Pusat Pengembangan dan Pemberdayaan Pendidik dan Tenaga Kependidikan Ilmu Pengetahuan Alam (PPPPTK IPA).

Putu Yulia Angga Dewi et al. 2021. Teori dan Aplikasi Pembelajaran IPA SD/MI. Aceh: Yayasan Penerbit Muhammad Zaini.

Rukminingsih, Gunawan Adnan and Mohammad Adnan Latief. 2020. Metode Penelitian Pendidikan. Yogyakarta: Erhaka Utama. Available at: www.erhakautama.com.

Tarmizi, Abdul Halim and Ibnu Khaldun. 2017. Penggunaan Metode Eksperimen Untuk Mengatasi Miskonsepsi dan Meningkatkan Pemahama Konsep Materi Rangkaian Listrik di SMA Negeri 1 Jaya Kabupaten Aceh Jaya, Aceh. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia 05(01), pp. 5–11.

Umi Kulsum. 2022. Metode Eskperimen dalam meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar IPA Materi Konduktor dan Isolator. Jember: RFM Paramedia.

Windarsih, S.Pd.S. 2021. Peningkatan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa melalui Metode Eksperimen dalam Pembelajaran IPA Materi Rangkaian Listrik di Kelas VI SD Negeri Wanareja 04 Kecamatan Wanareja Kabupaten Cilacap Tahun Pelajaran 2018/ 2019. Insan Cendekia 2(2).

Yohana, S. 2020. Peningkatan Minat dan Hasil Belajar IPA Melalui Metode Eksperimen Pada Materi Rangkaian Listrik di Kelas IX SMPN 1 Percut Sei Tuan. Jurnal Pendidikan Biologi 9(3), p. 40. doi: 10.24114/jpb.v9i3.20030.

Yusnidar Yusuf. 2020. Buku Ajar Desain Pembelajaran IPA SD. Jakarta: EduCenter Indonesia.

Downloads

Published

2023-11-21

How to Cite

Wiwit Rahayu, C., Titi Agustinah, & Daimul Hasanah. (2023). Penerapan Metode Eksperimen Materi Rangkaian Listrik Kelas VI di Sekolah Dasar. Perspektif : Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Bahasa, 1(4), 143–153. https://doi.org/10.59059/perspektif.v1i4.669

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.