Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Two Stay Two Stray Terhadap Keaktifan Belajar SKI Siswa di MAN 6 Pasaman Barat
DOI:
https://doi.org/10.59059/perspektif.v1i4.722Keywords:
tsts, liveliness, skiAbstract
This research was conducted at MAN 6 West Pasaman which was motivated by the lack of active learning of students in SKI subjects, where in the learning process the teacher only used conventional learning models. This makes students not interested in learning, they feel bored so that learning objectives have not been achieved optimally. This study aims to determine whether there is an influence of the Two Stay Two Stray cooperative learning model on student learning activity. This study uses a quantitative experimental approach with the type of quasi-experimental research (quasi-experimental). The data collection technique uses questionnaires and documentation. Data analysis starts from the normality test, homogeneity test and hypothesis testing. Based on the results of the analysis and discussion of the research data, the results of hypothesis testing were obtained using the Independent Sample Test, so the parametric statistical test results can be seen if sig (2-tailed) = 0.000 ≤0.05 then it is rejected and accepted. So that it can be concluded that there is an influence of the two stay two stray cooperative learning model on student learning activity at MAN 6 West Pasaman.
References
Buku Teks
Darmadi, Hamid Pengantar Pendidikan Masa Kesejagatan,( Jakarta: Animage, 2019)
Depdiknas, Kamus Besar Bahasa Indonesia,( Jakarta: Gedung Pustaka), versi ke III
Iswantir, M, Integritas Pengajar Professional Dalam Melaksankan Kewajiban Serta Tanggung Jawabnya Perspektif Pendidikan Islam, 2012
Khasanah, dkk, Gairah Rancangan Bawah Bentuk Pemebelajaran,( Batam: Yayasan Cendikia Agung Mandiri, 2022)
Seismiarni, Zulfani serta Ilian Ikhsan, Sedi- segi Pendidikan Dalam Al- Qur an,( Bandung: CV. Widina Alat Penting, 2022)
Cahaya, Tata cara Active Learning,( Yogyakarta: CV Budi Penting, 2018)
Sojo, Bentuk Pemebelajaran Kooperatif,( Jawa Tengah: Lakeisha, 2022)
Sugiyono, Metode Gampang Menata Skripsi, Disertasi Serta Karangan,( Bandung: Alfabeta, 2015)
Sugiyono, Tata cara Riset Kuantitatif Kualitatif Serta R&D,( Bandung: Alfabeta, 2011)
Supratiknya, Augustinus, Metodologi Riset Kuantitatif& Kualitatif Dalam Ilmu jiwa,( Yogyakarta: Universitas Sanata Dharma, 2015)
Suprijono, Agus, Cooperative Learning, Teori- teori serta Aplikasi Paikem,( Yogyakarta: Pustaka Siswa, 2009)
Syah, Muhibbin, Ilmu jiwa Belajar,( Jakarta: Rineka Membuat, 2012)
UU Nomor 20 Tahun 2003 Mengenai Pendidikan Nasional,( Jakarta: Asa Mandiri, 2009)
Zaenab, Pemebelajaran Kimia Dengan Bentuk Two Stay Two Stray( TSTS),( Karanganyar: Yayasan Badan Gumun Indonesia, 2021)
Jurnal Ilmiah
Aji, T., P. serta Ulandari, S., S., Analisa Bentuk Pemebelajaran Kooperatif Jenis Two Stay Two Stray( TSTS) kepada Hasil Belajar Anak didik, Education and Practice, Vol. 1, Nomor. 3( 2021)
Hasanah, Z. Serta Himami, Ahmad S., Bentuk Pemebelajaran Kooperatif Dalam Meningkatkan Aktivitas Belajar Anak didik, Riset Kemahasiswaan, Vol. 1, nomor. 1( 2021)
Kadiriandi, R., Serta Ruyadi, Y., Akibat Aplikasi Bentuk Pemebelajaran Bentuk Two Stay Two Stray( Tsts) kepada Kenaikan Aktivitas Serta Hasil Belajar Ilmu masyarakat Di SMA Pasundan 3 Bandung, SOSIETAS, Vol. 7, Nomor. 2,( 2017)
Prasetyo, A., D., Serta Abduh, Meter., Kenaikan Aktivitas Belajar Lewat Bentuk Discovery Learning Di Sekolah Bawah, BASICEDU, Vol. 5, Nomor. 4( 2021)
Salmiwati, Rancangan Belajar Dalam Perspektif Pendidikan Islam, Pendidikan Islam- Murabby, Vol. 2, Nomor. 1( 2019)
Sjafey, I., Pemebelajaran Kooperatif Dalam Pengembangan Sikapm Pada Kewajiban Akademik, Educate, Vol. 2, Nomor. 1( 2017)
Supriatin, E. serta Wakijo, Akibat Bentuk Cooperative Learning Jenis Two Stay Two Stray( TS- TS) kepada Hasil Belajar IPS Terstruktur Anak didik Kategori VIII, advertensi, Vol. 6, Nomor. 1( 2018)
Surianto, dkk, Aplikasi Bentuk Pemebelajaran Dengan Tata cara Two Stay Two Stray( TS- TS) Pada Mata Diklat Metode Mesin di Sekolah Menengah Kejuruan(SMK) Muhammadiyah Sumowono, Teknologi Pendidikan Serta Pemebelajaran, Vol. 2, Nomor. 2( 2014)