Perkembangan Fisik dan Kognitif pada Masa Kanak-Kanak Pertengahan
DOI:
https://doi.org/10.59059/tarim.v5i1.954Keywords:
Developmental, Physical and Cognitive, ChildAbstract
Physical and cognitive development in middle childhood undergoes many significant changes. Children at this age develop problem-solving skills, abstract thinking, and language development in cognitive aspects. They have the ability to understand the concepts of time and space, as well as improve their reading and writing skills. At this stage, physical development includes rapid body growth, muscle strengthening, and improved motor coordination. Children usually experience rapid height growth and organ development. Physical activities and activities involving movement are becoming increasingly important for achieving an optimal level of physical fitness. These two components are interrelated, and good physical health can support cognitive development. Positive simulations, environmental factors, and education also played an important role in shaping the holistic development of the time.
References
Aghnaita. (2017). Perkembangan Fisik-Motorik Anak 4-5 Tahun Pada Permendikbud no 137 Tahun 2014 (kajian konsep perkembangan anak). Jurnal Pendidikan Anak.
Amelia, I. N. (2022). Analisis Metode Pembelajaran Daring Selama Pandemi Covid 19 Terhadap Perkembangan Kognitif Anak Berdasarkan Teori Perkembangan Kognitif Anak Piaget. Jurnal Al Ibanah, 1-11.
Arniati. (2019). Teori Perkembangan Bahasa. Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial.
Bujuri, D. A. (2018). Analisis Perkembangan Kognitif Anak Usia Dasar dan Implikasinya dalam Kegiatan Belajar Mengajar. Jurnal Ilmu Pendidikan.
Daud, S. K. (2021). Keluwesan teori kecerdasan. Journal of education and pedagogy.
dkk, R. (2023). Pendekatan pemprosesan informasi. Journal mudabbir.
Fakhirah Batubara, J. H. (2022). Peran Bimbingan Konseling terhadap Perkembangan Fisik dan Kognitif pada Masa Kanak-kanak Pertengahan. Jurnal Pendidikan dan Konseling.
Fitriani, R. (2018). Perkembangan Fisik Motorik Anak Usia Dini. Jurnal Golden Age.
Hafizah Wichayani Rawi, A. S. (2023). Systematika Riview: Upaya Pola Asuh Orang Tua dalam Mengembangkan Kognitif dan Operasional Kongkret Anak Pertengahan (7-11). As-Syar’i: Jurnal Bimbingan dan Konseling Keluarga, 447-448.
Ismail. (2019). Perkembangan Kognitif Pada Masa Pertengahan dan Akhir Anak-anak. Jurnal Pendidikan Dasar dan Keguruan Vol 1 No. 1.
Marinda., L. (2020). Teori Perkembangan Kognitif Jean Piaget dan Problematikanya Pada Anak Usia Sekolah Dasar. Journal Of Gender Studies.
Naldi, H. (2018). Perkembangan Kognitif, Bahasa, dan Perkembangan Sosioemosional serta Imlplikasinya dalam Pembelajaran. . Jurnal Socius, 102-114.
Neviyarni, A. d. (2020). Perkembangan Kognitif, Bahasa, Perkembangan Sosio-Emosional, Dan Implikasinya dalam Pembelajaran. Jurnal Inovasi Pendidikan. .
Rahmat, P. S. (2018). Perkembangan Peserta Didik. Jakarta : Bumi Aksara.
Rezania, L. I. (2021). Buku Ajar Psikologi Perkembangan Manusia l. Sidoarjo: UMSIDA Press.
Syamsu, R. (2021). Perkembangan Fisik Anak Usia Dasar, Vol 3 No 3, . Jurnal Pendidikan dan Dakwah.
Thahir, A. (2022). Psikolog Perkembangan Memahami Pertumbuhan dan Perkembangan Manusia dari Fase Prenatal sampai Akhir Kehidupan dengan dilengkapi Teori-Teori Perkembangan. Yogyakarta: Pustaka Referensi.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Ta'rim: Jurnal Pendidikan dan Anak Usia Dini
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.