Optimalisasi UMKM Berbasis Syariah: Studi Kasus Browsist Dalam Pengembangan Ekonomi Kreatif Kuliner

Authors

  • Friska Efia Akwila Universitas Muhammadiyah Jakarta
  • Filzah Aulia Universitas Muhammadiyah Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.59059/jupiekes.v3i1.2100

Keywords:

Business Small and Medium Enterprises (SMEs), Operational Efficiency, Sharia Principles, BROWSIST, Snack Food Sector

Abstract

Small and medium enterprises (SMEs) play a very important role in the economy, especially in developing countries like Indonesia. Developing countries such as Indonesia. This research aims to develop mentoring strategy for SMEs in the snack food sector, specifically “BROWSIST,” which faces challenges in digital marketing,operational efficiency, and implementation of sharia economic principles. Through qualitative descriptive approach, this research conducts mentoring with a focus on optimizing digital marketing, improving operational management, and integrating sharia principles in every aspect of the business. integration of sharia principles in every aspect of the business. The results of the mentoring showed a significant increase in turnover, number of customers, and operational efficiency after three months. efficiency after three months. In addition, stronger application of sharia principles in business transactions and finances principles in business transactions and finances strengthens BROWSIST's position in the halal market. halal market. This study suggests the importance of sustainability in brand development, increasing production capacity, and expanding market reach to support more sustainable business growth. market to support more sustainable business growth.

References

Adi, A. N. N. S., & Ardiansyah, M. (2024). Analisis peran pemerintah dalam pengembangan ekonomi kreatif di Kota Bandar Lampung (Studi kasus kerajinan tenun tapis di Kecamatan Kemiling Kota Bandar Lampung). Triwikrama: Jurnal Ilmu Sosial, 3(8), 66–76.

Anaam, I. K., Hidayat, T., Pranata, R. Y., Abdillah, H., & Putra, A. Y. W. (2022, June). Pengaruh tren otomasi dalam dunia manufaktur dan industri. In Vocational Education National Seminar (VENS) (Vol. 1, No. 1).

Apriani, T., & Apriani, F. (2024). Transformasi Bumdesma konvensional ke syariah dalam pemberdayaan ekonomi berbasis prinsip syariah. Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat Nusantara, 6(1), 2337–2347.

Ariani, D. W., Susilo, Y. S., & Herawan, J. E. (2023). Variabel yang memengaruhi keberhasilan wirausaha pemula di DIY. Jurnal Maksipreneur: Manajemen, Koperasi, dan Entrepreneurship, 13(1), 280–297.

Daruhadi, G., & Sopiati, P. (2024). Pengumpulan data penelitian. J-CEKI: Jurnal Cendekia Ilmiah, 3(5), 5423–5443.

Disemadi, H. S., & Roisah, K. (2019). Kebijakan model bisnis bank wakaf mikro sebagai solusi pemberdayaan ekonomi masyarakat. Law Reform, 15(2), 177–194.

Hidayah, N. R., Setiyowati, A., & Huda, F. (2024). Efektivitas peningkatan literasi keuangan syariah melalui edukasi akad-akad syariah oleh BPRS Mandiri Mitra Sukses Gresik di Desa Ngemboh Gresik. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 10(3), 2680–2690.

Irawan, R., Rahman, S., Mataniari, F., Purnama, E., Tanjung, N., Armi, A., ... & Husin, Z. (2024). Pembuatan keripik singkong untuk mengembangkan produk UMKM pada pemberdayaan masyarakat Desa Kain Golong Aceh Singkil. Teknodimas: Teknologi Pengabdian Masyarakat, 2(1), 61–69.

Jaharuddin, J., Purnawan, I., Mujiastuti, R., Muthmainnah, R. N., & Prasetyawati, M. (2019). Strategi melahirkan mahasiswa pengusaha pemula (Studi kasus mahasiswa Universitas Muhammadiyah Jakarta). Jurnal Kewirausahaan dan Bisnis, 24(13), 25–37.

Nuraini, R. D., Maharlian, R., Bako, I., Aini, D. S., Ratulia, A., Alfiansyah, A. B., ... & Fadhillah, N. (2024). Kolaborasi desa wirausaha dan industri lokal dalam menciptakan nilai tambah limbah melalui marble fabric. Community Development Journal: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 5(6), 10821–10824.

Wahab, A., & Mahdiya, I. (2023). Peran lembaga keuangan syariah terhadap pertumbuhan UMKM dalam revitalisasi ekonomi pembangunan di Indonesia. Islamadina: Jurnal Pemikiran Islam, 24(1), 109–124.

Yusnita, N., Hendana, D., Sulistiyo, A., & Permana, H. (2024). Pengembangan platform e-commerce dan konten media sosial untuk memperluas jangkauan pemasaran UMKM keripik pisang (Tiens Banana Chips) di Kabupaten Subang. Jurnal Pengabdian Tangerang Selatan [JURANTAS], 2(3), 200–210.

Downloads

Published

2025-01-21

How to Cite

Friska Efia Akwila, & Filzah Aulia. (2025). Optimalisasi UMKM Berbasis Syariah: Studi Kasus Browsist Dalam Pengembangan Ekonomi Kreatif Kuliner. Jurnal Penelitian Ilmu Ekonomi Dan Keuangan Syariah, 3(1), 109–121. https://doi.org/10.59059/jupiekes.v3i1.2100

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.