Menelusuri Pola Pemahaman Pemilih Pemula: Perbandingan Antara Pengguna dan Non-Pengguna Media Sosial Twitter dalam Pemilihan Umum 2024 di Kota Serang

Authors

  • Farrir Ilallah Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • Faiha Zayyan Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • Dinda Pebriani Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • Rahmah Nur Sya'bani Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • Dewi Erlina Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • Elly Nurlia Universitas Sultan Ageng Tirtayasa

DOI:

https://doi.org/10.59059/mandub.v2i4.1955

Keywords:

Novice voters, general election, Twitter

Abstract

This research aims to analyze the factors that affect the political participation of novice voters from generation Z in the 2024 General Election. The main focus of the research is to understand the motivation, perceptions, and challenges faced by novice voters in exercising their voting rights for the first time. The research method used is a qualitative approach to phenomenology. The research category includes 4 novice voters who have just participated and become the same experience because of the first time. Data is collected through direct interviews and analyzed using analysis from several predetermined categories. Research results show that there is a comparison of the participation of new voters of generation Z through the use of social media between twitter and non-twitter users supported by the lack of political literacy which has the most significant positive influence on the level of participation.

References

Amanu, H., & Letikarmila. (2021). Peran Media Massa Dalam Komunikasi Politik Di Indonesia. Jurnal Ilmu Komunikasi Balayudha, 1(1), 1–8.

Astari, N. (2021). Sosial Media Sebagai Media Baru Pendukung Media Massa untuk Komunikasi Politik dalam Pengaplikasian Teori Agenda Setting: Tinjauan Ilmiah pada Lima Studi Kasus dari Berbagai Negara. Jurnal Teknologi Dan Sistem Informasi Bisnis, 3(1), 131–142. https://doi.org/10.47233/jteksis.v3i1.190

Budiarjo, M. (2008). Dasar Dasar Ilmu Politik. Raja Grafindo Persada.

Creswell, J. W. (2015). Penelitian Kualitatif dan desain riset: memilih di antara lima pendekatan. Pustaka Belajar.

Dewi, Y., & Ningsih, Y. T. (2023). Hubungan perbandingan sosial dengan kepuasan hidup pengguna media sosial instagram Yuninda Tria Ningsih. Jurnal Riset Psikologi, 6(1), 13–24.

Fahruji, D., & Fahrudin, A. (2023). Pemanfaatan Media Sosial dalam Kampanye Politik Menjelang Pemilu 2024: Studi Kasus tentang Akun Media Sosial Partai Politik dan Politisi. JIKA (Jurnal Ilmu Komunikasi Andalan), 6(2), 118–132. https://doi.org/10.31949/jika.v6i2.6675

Fauziah, S., Hacantya, B. B., Paramita, A. W., & Saliha, W. M. (2020). Kontribusi Penggunaan Media Sosial Dalam Perbandingan Sosial Pada Anak-Anak Akhir. Psycho Idea, 18(2), 91. https://doi.org/10.30595/psychoidea.v18i2.7145

Festinger, L. (1954). Teori proses perbandingan sosial. Hubungan Manusia, 7, 117–140.

Gaffar, A. (1988). Javanese voters: a case study of election under a hegemonic party system. The Ohio State University.

Haryanto, H. (2016). Kebangkitan Party ID: Analisis Perilaku Memilih dalam Politik Lokal di Indonesia. Jurnal Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, 17(3), 291. https://doi.org/10.22146/jsp.13082

Huljana, Y. M., & Baharudin, I. (2022). Strategi Badan Kesatuan Bangsa Dan Politik Kabupaten Aceh Barat Dalam Meningkatkan Partisipasi Politik Pemilih Pemula Di Kecamatan Johan Pahlawan. INDEPENDEN: Jurnal Politik Indonesia Dan Global, 3(2), 1–12.

McQuail, D. (1987). Teori Komunikasi Massa Suatu Pengantar. Erlangga.

Munawarah, R., & Kristanto, A. A. (2022). Alienasi Pemuda dalam Politik: Peran Nilai dan Kepercayaan Politik Pada Partisipasi Politik Pemilih Pemula. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 10(1), 32. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v10i1.7081

Mustika, R. (2019). Pergeseran Peran Buzzer ke Dunia Politik di Media Sosial. Diakom : Jurnal Media dan Komunikasi, 2(2), 144–151. https://doi.org/10.17933/diakom.v2i2.60

Putra, T. R., & Nurcholis, A. (2021). Pengaruh Media Sosial terhadap Partisipasi Pemilih Pemula pada Pemilihan Presiden 2019: Studi pada Mahasiswa FISIPOL UGM. Jurnal PolGov, 2(1), 193–222. https://doi.org/10.22146/polgov.v2i1.1372

Rahim, S. N., Shabrina, H. N., Salsabila, R., Hanum, S., Zemlya, N. A.-R., & Rahman, A. (2024). Peran Buzzer Di Media Sosial Dalam Membentuk Opini Kebijakan Publik Di Masyarakat Pada Pemilu 2024. PubBis : Jurnal Pemikiran dan Penelitian Administrasi Publik dan Administrasi Bisnis, 8(2), 147–158. https://doi.org/10.35722/jurnalpubbis.v8i2.1051

Saenong, M. A. P., & Aris. (2023). Partisipasi Politik Pemilih Pemula Di Kelurahan Ujung Sabbang Kota Parepare. Jurnal Sultan: Riset Hukum Tata Negara, 1(2), 88–101. https://doi.org/10.35905/sultanhtn.v1i2.3422

Saiin, A. (2020). Partisipasi Politik Masyarakat Terhadap Pemilihan Umum Perspektif Good Governance. Jurnal Bawaslu Provinsi Kepulauan Riau, 2(1), 130–147. https://doi.org/10.55108/jbk.v2i1.236

Downloads

Published

2024-12-23

How to Cite

Farrir Ilallah, Faiha Zayyan, Dinda Pebriani, Rahmah Nur Sya’bani, Dewi Erlina, & Elly Nurlia. (2024). Menelusuri Pola Pemahaman Pemilih Pemula: Perbandingan Antara Pengguna dan Non-Pengguna Media Sosial Twitter dalam Pemilihan Umum 2024 di Kota Serang. Mandub : Jurnal Politik, Sosial, Hukum Dan Humaniora, 2(4), 365–375. https://doi.org/10.59059/mandub.v2i4.1955

Similar Articles

<< < 1 2 

You may also start an advanced similarity search for this article.