Transformasi Kaidah Fiqih : Menjawab Kebutuhan Maslahat di Era Media Sosial dan E-Commerce

Authors

  • Andi Tenri Wale Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
  • Nur Ramadhani Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
  • Kurniati Kurniati Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar

DOI:

https://doi.org/10.59059/mandub.v2i4.2052

Keywords:

Fiqh Principles, Maslahat, Social Media, E-Commerce, Islamic Law

Abstract

The transformation of fiqh principles is crucial in addressing the challenges of Islamic law in the era of social media and e-commerce. As technology advances, new phenomena such as digital transactions, online communication, and social media interactions significantly influence the social and economic dynamics of the Muslim community. In this context, fiqh principles need to be adjusted to remain relevant to the needs of maslahat (public interest) in contemporary times. This article aims to analyze how fiqh principles can be applied in the context of social media and e-commerce, and how they adapt to the changing times to ensure that Islamic principles continue to safeguard the welfare of the community. The approach used is a literature review, focusing on the adaptation of fiqh in facing digital technological advancements.

References

Adolph, R. (2016). Ruang lingkup pendidikan: Pengaplikasian maqasid syariah kajian dalam fikih pada siswa di SMAN 1 Purwokerto. 5(3), 1–23.

An Nabila, Q. A. (2021). Implementasi maqasid syariah dalam bisnis online. Jurnal Perbankan Syariah Darussalam (JPSDa), 1(2), 166–181.

Arif, M., Subli, M., Hikmah, N., & Djanas, S. (2024). Penerapan maqosid syariah dalam pembentukan hukum era digital: Regulasi cryptocurrency. Al-Mustla: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman Dan Kemasyarakatan, 6, 298–310. https://doi.org/10.46870/jstain.v6i2

Azahra, A., Dzaki, F. M., Manik, R. H., Yudistira, P., & Mayasari, F. (2025). Peran ijtihad dalam menjawab tantangan hukum Islam di era modern. Unpublished manuscript, 1–6.

Beno, J., Silen, A. P., & Yanti, M. (2022). Kajian maqashid syariah pada transaksi jual beli online dalam keputusan pembelian konsumen Muslim. Braz Dent J, 33(1), 1–12.

Budiman, H. (2017). Peran teknologi informasi dan komunikasi dalam pendidikan. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 8(1), 31–43.

Gaffar, A., Kurniati, K., Rahman, A. R., & Darliana, D. (2023). Tinjauan hukum Islam tentang bisnis e-commerce dengan sistem dropshipping. Jurnal Al-Kharaj: Studi Ekonomi Syariah, Muamalah, Dan Hukum Ekonomi, 3(1), 1–12. https://doi.org/10.30863/alkharaj.v3i1.3898

Halim, A. (2017). Hukum transaksi elektronik. Nusa Media.

Hanim, L. (2011). Pengaruh perkembangan teknologi informasi terhadap keabsahan perjanjian dalam perdagangan secara elektronik (e-commerce) di era globalisasi. Jurnal Dinamika Hukum, 11(Edsus). https://doi.org/10.20884/1.jdh.2011.11.edsus.262

Has, A. W. (2013). Ijtihad sebagai alat pemecahan masalah umat Islam. Epistemé: Jurnal Pengembangan Ilmu Keislaman, 8(1), 89–112. https://doi.org/10.21274/epis.2013.8.1.89-112

Hidayat, N. (2024). Tantangan dakwah NU di era digital dan disrupsi teknologi. J-KIs: Jurnal Komunikasi Islam, 5(1), 45–54. https://www.nu.or.id/opini/tantangan-dakwah-nu-di-era-digital-dan-disrupsi-teknologi-y7mOz

Khaerul, A., Khoirul, A., Assafi, A., Syarifah, N. N., Zahwara, A., Mufida, U., Universitas Islam, & Raden, M. S. (2024). Fiqh muamalah di era digital: Tantangan, transformasi, dan solusi dalam konteks ekonomi Islam modern. Unpublished manuscript, 1–7.

Khumaedi, A. A. (2022). Santri digital: Kebolehan teknologi dalam qaidah fiqih. jateng.nu.or.id. https://jateng.nu.or.id/keislaman/santri-digital-kebolehan-teknologi-dalam-qaidah-fiqih-xwVWb

Kurniawan, M. R. W. A., & Rizky, R. (2018). Uang elektronik dalam perspektif Islam. Jurnal Ekonomi Dan Perbankan Syariah, 6(1), 85.

Kurniawati, A. D. (2019). Transaksi e-commerce dalam perspektif Islam. El-Barka: Journal of Islamic Economics and Business, 2(1), 90. https://doi.org/10.21154/elbarka.v2i1.1662

Lathifah, S. U. (2022). Perkembangan teknologi informasi di Indonesia. Kompasiana.com. https://www.kompasiana.com/muhammad75161/63272f356e14f10616141444/perkembangan-teknologi-informasi-di-indonesia?lgn_method=google

Marlina, S., Alen, A., & Fatwa, N. (2021). Fintech syariah sebagai faktor pendorong peningkatan inklusivitas usaha mikro kecil dan menengah di Indonesia. Jurnal Tabarru’: Islamic Banking and Finance, 4(2), 412–422. https://doi.org/10.25299/jtb.2021.vol4(2).7804

Masruroh. (2020). Analisis maqashid syariah Imam Haramain dalam etika bisnis e-commerce melalui marketplace (Studi kasus marketplace Shopee.Co.Id). SAUJANA: Jurnal Perbankan Syariah Dan Ekonomi Syariah, 02(02), 1–16.

Massadi, M. (2019). Peluang dan tantangan pelaksanaan pidana Islam di Indonesia. Al-Bayyinah, 3(2), 252–268. https://doi.org/10.35673/al-bayyinah.v3i2.473

Qolbi, M. A. (2024). Implementasi penerapan kaidah al-mashaqqah tajlib al-taysir dalam praktek sosial-ekonomi. Unpublished manuscript, 5(02).

Sakka, S., & Al-kautsar, M. S. (2024). Penerapan kaidah fiqh dalam hukum media sosial di era globalisasi ilmu pengetahuan dan teknologi. Unpublished manuscript, 9(2), 117–128.

Saw, M., & Daud, A. (2024). Urgensi ijtihad di era kontemporer. Unpublished manuscript, 2.

Shelemo, A. A. (2023). Implementasi maqasid syariah dalam bisnis online. Nucl. Phys, 13(1), 104–116.

Sya’fiatul, M. (2019). Kaidah fiqhiyyah dan pembaharuan hukum Islam. Sustainability (Switzerland), 11. Retrieved from http://scioteca.caf.com/bitstream/handle/123456789/1091/RED2017-Eng-8ene.pdf?sequence=12&isAllowed=y

Sya’fiatul, M. (2019). Transaksi pembayaran elektronik (non tunai) perspektif ulama Indonesia dan filsafat hukum Islam. Sustainability (Switzerland), 11(1), 1–14. Retrieved from http://scioteca.caf.com/bitstream/handle/123456789/1091/RED2017-Eng-8ene.pdf?sequence=12&isAllowed=y

Ulum, M. (2020). Prinsip-prinsip jual beli online dalam Islam dan penerapannya pada e-commerce Islam di Indonesia. Jurnal Dinamika Ekonomi & Bisnis, 17(1), 49–64. https://doi.org/10.34001/jdeb.v17i1.1115

Usman, R. (n.d.). Karakteristik uang elektronik dalam sistem pembayaran. Unpublished manuscript.

Wahyuni, S., Asmuni, A., & Anggraini, T. (2023). Analisis maqashid dan maslahah transaksi e-commerce di Indonesia. Jurnal Riset Pendidikan Ekonomi, 8(2), 124–133. https://doi.org/10.21067/jrpe.v8i2.8703

Wijayanti, R., & Meftahudin, M. (2018). Kaidah fiqh dan ushul fiqh tentang produk halal, metode istinbath dan ijtihad dalam menetapkan hukum produk halal. International Journal Ihya’ ’Ulum Al-Din, 20(2), 241–268. https://doi.org/10.21580/ihya.20.2.4048

Downloads

Published

2024-12-31

How to Cite

Andi Tenri Wale, Nur Ramadhani, & Kurniati Kurniati. (2024). Transformasi Kaidah Fiqih : Menjawab Kebutuhan Maslahat di Era Media Sosial dan E-Commerce. Mandub : Jurnal Politik, Sosial, Hukum Dan Humaniora, 2(4), 376–387. https://doi.org/10.59059/mandub.v2i4.2052

Similar Articles

<< < 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.