Tinjauan Ekonomi Syariah Terhadap Persaingan Industri Usaha Pakaian Muslimah

Studi Kasus di Toko Alfabe Clothing

Authors

  • Fatimatus Zahro Universitas Sunan Giri Surabaya
  • Mahfud Ilham Dzikrulloh Universitas Sunan Giri Surabaya
  • Uswatun Chasanah Universitas Sunan Giri Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.59059/maslahah.v2i3.1522

Keywords:

Industrial Competitive Environment, Islamic Views, Industry competition

Abstract

The existence of a company cannot be separated from internal and external influences. The industrial environment is a company's internal and external factors that can pose threats and create opportunities. This research aims to analyze the internal and external environment, especially in the industrial competitive environment at the Alfabe Clothing Muslimah Clothing Store. Analysis of the industrial competitive environment is carried out using descriptive qualitative methods. The five factors of competitive advantage, which are very influential, are the bargaining power of buyers and the level of rivalry between existing competitors. The findings of this research explain that the industrial environment can compete well and have a positive impact on company performance to gain profits without committing fraud and complying with principles in accordance with Islamic teachings such as competing fairly, and behaving siddiq, tabligh, amanah, and fathanah.

References

Abdullah, Z. A.-K. (2002). Ekonomi dalam perspektif Islam (Cet. ke-1). Bandung: PT. Pustaka Setia.

Akbar, M., Windriyanti, Rahmi, & Asrari. (2021). Aspek lingkungan industri. Makalah Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar, 5-6 & 11.

Arifin, M. M., Herman, R. S., & Rendy, I. A. (2023). Analisis kelayakan dalam aspek lingkungan pada pengembangan usaha peternakan ayam petelur CV. Zafran. Jurnal Festival Riset Ilmiah Manajemen & Akuntansi, 6, 694.

Basu Swasta, I. S. W. (2000). Pengantar bisnis modern pengantar perusahaan modern. Yogyakarta: Liberty Offset Yogyakarta.

Biodi, M., & Brillyanes, S. (2017). Analisis lingkungan industri guna menentukan business strategy dalam rangka mencapai keunggulan bersaing (Studi pada PR. ALFI PUTRA). Jurnal Administrasi Bisnis, 50(3), 173-175.

Halil, T. (2009). Menggugat otentitas jilbab dan hijab (Konsep berpakaian ala Syahrur). Kediri: STAIN Press.

Kuncoro, M. (2005). Strategi bagaimana meraih keunggulan kompetitif. Jakarta: Erlangga.

Latif, A. (2017). Etika persaingan dalam usaha menurut pandangan Islam. Islamic Economic Journal, 3(2), 62-64.

Marpaung, R. Y. A., & Rofiaty, R. (n.d.). Analisis lingkungan persaingan industri (Studi pada PT. Pura Barutama Divisi Engineering Agricultural Machinnery). Jurnal, 3-5.

Munir, M., Saraswati, S. F., & Yusuf, R. (2019). Study kelayakan bisnis dalam aspek lingkungan hidup. Jurnal Ekonomi Islam, 3(2), 160-163.

Nurseto, S. (2012). Analisis pengaruh lingkungan industri terhadap strategi pemasaran dan dampaknya terhadap kinerja pemasaran (Studi pada usaha kecil kerajinan kulit Tanggulangin). Jurnal Administrasi Bisnis, 1(1), 75.

Setyowati, N. W. (2015). Pengaruh lingkungan eksternal dan lingkungan internal terhadap keunggulan bersaing pada industri kecil dan menengah di Bandung Jawa Barat. Jurnal Bisnis dan Manajemen, 5(1), 13-16.

Suryalena, & Mariaty, I. (n.d.). Analisis lingkungan industri makanan tradisional Kampar (Kasus usaha Lopek Bugi di Kecamatan Tambang Danau Kabupaten Kampar). Perpustakaan Universitas Riau, 1.

Taufik, M. (2005). Dinamika pemasaran jelajahi dan rasakan. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.

Published

2024-07-23

How to Cite

Fatimatus Zahro, Mahfud Ilham Dzikrulloh, & Uswatun Chasanah. (2024). Tinjauan Ekonomi Syariah Terhadap Persaingan Industri Usaha Pakaian Muslimah: Studi Kasus di Toko Alfabe Clothing. Maslahah : Jurnal Manajemen Dan Ekonomi Syariah, 2(3), 240–252. https://doi.org/10.59059/maslahah.v2i3.1522

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.