Metode Pembelajaran Dalam Kisah Nabi Adam dan Relevansinya di Masa Sekarang (Kajian Q.S Al-Baqarah Ayat 31-34)

Authors

  • Cahya Satria Prayoga Bakti Universitas Sains Al-Qur’an
  • Ngarifin Shidiq Universitas Sains Al-Qur’an
  • Muhammad Saefullah Universitas Sains Al-Qur’an

DOI:

https://doi.org/10.59059/mutiara.v2i3.1339

Keywords:

Learning Methods, Story of Prophet Adam, Q.S Al-Baqarah Verses 31-34, Modern Education

Abstract

The meaningful learning story of Prophet Adam in Q.S Al-Baqarah Ayat 31-34 describes the educational interaction between Allah SWT, the Angels, and Prophet Adam AS. This story is full of meaning about the learning process. The Learning Methods in the story of Prophet Adam include the Story Method, Direct Instruction, Questioning Method, and Demonstration Method. These methods are very effective and relevant to modern education. These methods can be combined to create learning that is interesting, effective, and relevant to the needs of today's students. Teachers can utilize various media and technology to support the implementation of these methods. The right and effective methods will produce an intelligent, humanist, and noble generation. This research focuses on the learning methods in the story of Prophet Adam in Q.S. Al-Baqarah Ayat 31-34. By studying the learning methods in the story of Prophet Adam, educators can find new inspiration and insights to design effective learning methods in the modern era.

References

Apriliyanti, Annisa. 2017. Metode Pembelajaran dalam Kisah Nabi Musa dan Nabi Khidir (Telaah Tafsir Surat Al-Kahfi Ayat 60-82). Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan UIN Syarif Hidayatullah.

Arisanti, Kustiana. 2020. Proses Pendidikan Nabi Adam Perspektif Al-Qur’an. Pendidikan Islam Institut Ilmu Keislaman Zainul Hasan Genggong.

Daradjat, Zakiah. 2014. Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Bumi Aksara

El Rais, Happy. 2015. Kamus Ilmiah Populer, Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Ghazali, Imam Ar-Risalah al-Laduniyyah dari f'llajmu'ah Rosa 'it al-Imam al-Ghazali, 2017. terj. Kaserun dkk, Sang Hujjatul Islam: Rahasia Ilmu Ladunni Jakarta : Turos Pustaka.

Shihab, M. Quraish. 2002. Tafsir Al-Misbah Pesan, Kesan, dan Keserasian Al-Qur’an. Jakarta: Lentera Hati.

Sugiyono. 2007. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif. Bandung: Alfabeta.

Y.M, Swarno Harahap. 2022. Interaksi Edukatif Kisah Nabi Ādam ‘Alaihi al-Salām Dalam al-Qur’ān. Formosa Journal of Multidisciplinary Research.

Az-Zuhaili, Wahbah. 2013. Tafsir Al-Munir : Aqidah, Syariah, Manhaj. Jakarta: Gema Insani.

Darmawan, Ridwan. 2019. Konsep Ilmu Ladunni dalam Perspektif Al-Qur’an (Kajian Tafsir Surat Al-Kahfi Ayat 65). Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan UIN Syarif Hidayatullah

Depdiknas. 2010. Model-Model Pembelajaran. Jakarta: Depdiknas

Majid, Abdul. 2013. Perencanaan Pembelajaran: Mengembangkan Standar Kompetensi Guru. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Muhadjir, Noeng. 2000. Metodologi Penelitian Kualitatif. Yogyakarta: Rake Sarasin,

Sagala, Syaiful. 2010. Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.

Salafudin. 2011. Metode Pembelajaran Aktif Ala Rasulullah, Pembelajaran Yang Membangkitkan Motivasi (Suatu Kajian Metode Pembelajaran Dari Hadis). Jurusan Tarbiyah Sekolah Tinggi Agama Islam (STAIN) Pekalongan. Pekalongan : FORUM TARBIYAH

Shihab, M. Quraish. 2007. Wawasan Al-Qur’an. Bandung: Mizan.

Tafsir, Ahmad. 2004. Metodologi Pengajaran Agama Islam. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Umdirah, Abdurrahman. 2009. Metode Al-Qur’an Dalam Pendidikan, Pent. Abdul Hadi Basulthanah. Surabaya : Mutiara Ilmu

Uno, Hamzah B. 2008. Model Pembelajaran: Menciptakan Proses Belajar Mengajar yang Kreatif dan Efektif. Jakarta: Bumi Aksara.

Y., Supriyani, Juhana, Najili, Syah M. & Erihadiana M. 2021. Manajemen Perencanaan dan Pelaksanaan Pendidikan Islam di Madrasah Aliyah Al-Hidayah. Ibun: JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan.

Zulkifli. 2015. Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. Pekanbaru: Adefa Grafika.

Published

2024-06-20

How to Cite

Cahya Satria Prayoga Bakti, Ngarifin Shidiq, & Muhammad Saefullah. (2024). Metode Pembelajaran Dalam Kisah Nabi Adam dan Relevansinya di Masa Sekarang (Kajian Q.S Al-Baqarah Ayat 31-34). Mutiara : Jurnal Penelitian Dan Karya Ilmiah, 2(3), 263–275. https://doi.org/10.59059/mutiara.v2i3.1339

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.