Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kinerja Guru Di Madrasah Aliyah Negeri 1 Kota Sukabumi
DOI:
https://doi.org/10.59059/mutiara.v2i4.1478Keywords:
Leadership Style, Teacher Performance, Principal LeadershipAbstract
This research aims to identify and analyze the leadership style of school principals in improving teacher performance in MAN 1 Sukabumi City. This research uses a qualitative approach with a case study method. Data was collected through in-depth interviews, observation and document analysis. Research participants consisted of school principals, teachers and administrative staff. The research results show that the transformational leadership style applied by school principals plays a significant role in increasing teacher motivation, involvement and performance. The principal also uses a participative leadership approach by involving teachers in decision making, which has a positive impact on teachers' sense of ownership and responsibility for their duties. In addition, the emotional and professional support provided by the principal creates a conducive and collaborative work environment. The conclusion of this research confirms that the principal's effective leadership style is a key factor in improving teacher performance, which in turn has a positive impact on the quality of education at MAN 1 Sukabumi City.
References
Abas, H. E. (2017). Magnet kepemimpinan kepala madrasah terhadap kinerja guru (revisi) sto mohon banyak disebar di Lampung. Elex Media Komputindo.
Ali, M. (1990). Kamus lengkap bahasa Indonesia modern. (No Title).
Djafri, N. (2017). Manajemen Kepemimpinan Kepala Sekolah: Pengetahuan Manajemen, Efektivitas, Kemandirian Keunggulan Bersaing dan Kecerdasan Emosi. Deepublish.
Fauzi, A. (2021). Manajemen Kepemimpinan Kepala Sekolah. JIEM (Journal of Islamic Education Management), 5(2), 178–184.
Firda, K. (2018). Kinerja Guru pada Pengelolaan Kelas. Surakarta: Unmuh.
Gaol, N. T. L. (2017a). Teori dan implementasi gaya kepemimpinan kepala sekolah. Kelola: Jurnal Manajemen Pendidikan, 4(2), 213–219.
Gaol, N. T. L. (2017b). Teori dan implementasi gaya kepemimpinan kepala sekolah. Kelola: Jurnal Manajemen Pendidikan, 4(2), 213–219.
Hamdan, H., Chaniago, F., & Takriyanti, R. (2021). Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kinerja Tenaga Pendidik di Madrasah Tsanawiyah. Dirasat: Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Islam, 7(1), 51–64.
Jaliah, J., Fitria, H., & Martha, A. (2020). Pengaruh kepemimpinan kepala sekolah dan manajemen kepala sekolah terhadap kinerja guru. Journal of Education Research, 1(2), 146–153.
Kristiawan, M. (n.d.). Manajemen Pendidikan (A. Syarwani, Ed.; 1st ed.). CV Budi Utama.
Malik, J., Trisnamansyah, S., & Mulyanto, A. (2021). Pengaruh Kompetensi, Motivasi, Sarana Prasarana, Dan Iklim Sekolah Terhadap Kepemimpinan Kepala Sekolah Di Sekolah Dasar Negeri. Munaddhomah: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(2), 81–94.
Mulyasa, H. E. (2022). Manajemen dan kepemimpinan kepala sekolah. Bumi Aksara.
Musfah, J. (n.d.). Manajemen Pendidikan (H. Syarifah, Ed.; 1st ed.). Kencana.
Nasution, L., & Ichsan, R. N. (2020). Gaya kepemimpinan kepala sekolah terhadap kinerja guru. Jurnal Penelitian Pendidikan Sosial Humaniora, 5(2), 78–86.
Octavia, L. S., & Savira, S. I. (2016). Gaya kepemimpinan kepala sekolah dalam upaya meningkatkan kinerja guru dan tenaga kependidikan. JDMP (Jurnal Dinamika Manajemen Pendidikan), 1(1), 7–14.
Pananrangi, H. A. R., & SH, M. P. (2017). Manajemen pendidikan (Vol. 1). Celebes Media Perkasa.
Pena Pundi Aksara. (2006). Mushaf Al-Qur’an Terjemah. Pena Pundi Aksara.
Pianda, D. (2018). Kinerja guru: kompetensi guru, motivasi kerja dan kepemimpinan kepala sekolah. CV Jejak (Jejak Publisher).
Prananosa, A. G., Putra, M. R. E., Yuneti, A., & Aliyyah, R. R. (2018). Pengaruh gaya kepemimpinan dan keterampilan berkomunikasi kepala sekolah terhadap kinerja guru. Journal Of Administration and Educational Management (ALIGNMENT), 1(2), 63–74.
Prawirosentono, S. (1999). Manajemen Sumber Daya Manusia Kebijakan Kinerja Karyawan. Yogyakarta: BPFE.
Prawirosentono, S. (1999a). Manajemen sumber daya manusia: Kebijakan kinerja karyawan. Yogyakarta: BPFE.
Prawirosentono, S. (1999b). Manajemen sumberdaya manusia: kebijakan kinerja karyawan: kiat membangun organisasi kompetitif menjelang perdagangan bebas dunia. Badan Penerbit Fakultas Ekonomi (BPFE).
Qomusuddin, I. F., & Bunyamin, U. (2020). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Kompetensi Guru Terhadap Kinerja Guru. Jurnal Pendidikan Indonesia, 1(02), 145–160.
Rachmawati, T. (2020). Penilaian kinerja profesi guru dan angka kreditnya. (n.p.).
Rachmawati, T., & Daryanto. (2013). Penilaian Profesi Guru dan Angka Kreditnya. Yogyakarta: Gava Media.
Rivayanti, R., Arafat, Y., & Puspita, Y. (2020). Manajemen kepemimpinan kepala sekolah dalam pembinaan profesionalisme guru. Journal of Innovation in Teaching and Instructional Media, 1(1), 10–17.
Rosaliawati, B. N., Mustiningsih, M., & Arifin, I. (2020). Hubungan Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah Dan Kinerja Guru. Jurnal Administrasi Dan Manajemen Pendidikan, 3(1), 61–71.
Shihab, M. Q. (2020). Al-Quran dan Maknanya. Lentera Hati.
Sudharta, V. A., Mujiati, M., Rosidah, A., & Gunawan, I. (2017). Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Perspektif Psikologi. Jurnal Manajemen Dan Supervisi Pendidikan, 1(3), 208–217.
Sugiyono. (n.d.). Metode penelitian kuantitatif kualitatif dan R&D. (n.p.).
Tumanggor, A., Tambunan, J. R., & Simatupang, P. (2021). Manajemen Pendidikan. Penerbit K-Media.
Wibowo. (2011). Manajemen Kinerja. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Yusuf, A. M. (n.d.). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan Penelitian Gabungan. (n.p.).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Mutiara : Jurnal Penelitian dan Karya Ilmiah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.