Internalisasi Nilai-Nilai Pendidikan Islam pada Ritual 1 Muharram di Dusun Limbangan Desa Giyono Kecamatan Jumo Kabupaten Temanggung
DOI:
https://doi.org/10.59059/mutiara.v3i2.2214Keywords:
1 Muharram Ritual, Brotherhood, Islamic Educational Values, Limbangan Hamlet, Morals, Tradition, Temanggung, InternalizationAbstract
This research seeks to investigate and analyze how the 1 Muharram ceremony in Limbangan Hamlet, Giyono Village, Jumo District, Temanggung Regency, imparts Islamic educational principles. The 1st of Muharram ritual, which is usually commemorated with various religious activities and local traditions, is considered an important moment to reflect and strengthen Islamic teachings in society. Based on observations and interviews with local residents, this research found that in each series of activities, such as group prayer, reciting shalawat, and the tradition of eating together, Islamic educational values are contained which include morals, brotherhood, sincerity, and social concern. The internalization of these values is not only carried out at the ritual level, as well as in the residents of Limbangan Hamlet's day-to-day lives, where they exhibit traits like being respectful of one another and sticking together. This research finds that the 1 Muharram ritual in Limbangan Hamlet serves multiple purposes. Firstly, it commemorates the Islamic New Year. Secondly, it helps build the Muslim community's identity by teaching the younger generation the values of Islamic education.
References
Abdul, W. (2022). Internalisasi nilai-nilai pendidikan agama di sekolah: Perspektif manajemen pendidikan Islam. Journal of Educational Management Research, 1(2).
Abdullah, Y. (2007). Studi akhlak dalam perspektif Al-Qur’an (Cet. 1). Jakarta: Amzah.
Al Munawar, S. A. H. (2005). Aktualisasi nilai-nilai Qur’an dalam sistem pendidikan Islam. Jakarta: PT Ciputat Press.
Anggito, A., & Setiawan, J. (2018). Metodologi penelitian kualitatif. Sukabumi: CV. Jejak.
Aprianti, M., Dewi, D. A., & Furnamasari, Y. F. (2022). Kebudayaan Indonesia di era globalisasi terhadap identitas nasional Indonesia. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1).
Azima, N. S., Furnamasari, Y. F., & Dewi, D. A. (2021). Pengaruh masuknya budaya asing terhadap nasionalisme bangsa Indonesia di era globalisasi. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3).
Aziz, A. (2009). Filsafat pendidikan Islam. Yogyakarta: Teras.
Aziz, A. Pelajaran tauhid untuk tingkat lanjutan. Jakarta: Darul Hag.
Chafidh, M. A., & Ansori, A. M. (2006). Tradisi Islam panduan prosesi kelahiran, perkawinan, kematian (Cet. 1). Surabaya: Khalista.
Dewantara, J. A., & Nurgiansah, T. H. (2021). Building tolerance attitudes of PPKN students through multicultural education courses. Jurnal Etika Demokrasi, 6(1).
Fernandes, G. R. I. M. L., & Septianzah, K. (2023). Edukasi penggunaan printer server pada ritual Pondok Rajeg Residence. Vol. 2(2).
Hadits Riwayat Ibnu Majah. Kitab Sunan Ibnu Majah.
Hassanah, A. (2015). Nilai-nilai pendidikan Islam dalam prosesi ruwatan rambut gimbal di Dieng Kulon Banjarnegara. Skripsi Sarjana, FITK UNSIQ, Wonosobo.
Husamah, A. (2015). Kampus psikologi super lengkap. Yogyakarta: Andi Offset.
Komari, T. A. (2024). Wawancara oleh penulis di Limbangan, Dusun Limbangan, Desa Giyono, Kec. Jumo, Kab. Temanggung, 27 November.
Maisyanah, & Inayati, L. (2018). Internalisasi nilai-nilai pendidikan agama Islam pada tradisi Meron. Edukasia: Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 13(2).
Moeleong, L. J. (2004). Metode penelitian kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Mubin, N. (2015). Ritual cukur rambut gimbal: Studi makna ritual bagi pendidikan moral lingkungan dalam komunitas Muslim penghayat kepercayaan Tunggul Sabdo Jati di kawasan dataran tinggi Dieng. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Muchtar, M. I., & Asniati. (2020). Nilai-nilai pendidikan Islam dalam budaya pernikahan masyarakat Kajang Bulukumba. Jurnal Educandum, 6(1).
Muhaimin. (1996). Strategi belajar mengajar. Surabaya: Citra Media.
Muhaimin. (2012). Pengembangan kurikulum pendidikan agama Islam di sekolah, madrasah, dan perguruan tinggi. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Munir, M. (2021). Ragam budaya Indonesia sebagai strategi dalam membangun literasi dan SDM masyarakat. Kebijakan PAI dan Multikulturalisme, 1(2).
Musa, M. Y. (2002). Islam: Suatu kajian komprehensif. Jakarta: Rajawali Press.
Nafs, M. M. (2007). Ilmu pendidikan Islam (Cet. 1). Yogyakarta: Kalimedia.
Nurdiani, P. (2013). Bulan Sura dalam perspektif Islam. IBDA`: Jurnal Kajian Islam dan Budaya, 11(1).
Observasi penulis pada ritual 1 Muharram Dusun Limbangan, Desa Giyono, Kecamatan Jumo, Kabupaten Temanggung, pada tanggal 19 Juli 2024.
Ragil Sukayat. (2024). Wawancara oleh penulis di Limbangan, Dusun Limbangan, Desa Giyono, Kec. Jumo, Kab. Temanggung, 28 November.
Ramayulis. (2015). Ilmu pendidikan Islam. Jakarta: Kalam Mulia.
Ridho, M., et al. (2024). Makna tradisi perayaan 1 Muharam dalam bentuk pengaplikasian moderasi beragama di Desa Baturaja Kecamatan Way Lima Kabupaten. Jurnal Media Akademik (JMA), 2(9).
Roeckelein, J. E. (2013). Kamus psikologi teori, hukum dan konsep (1st ed.). Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Salim, M. H., & Kurniawan. Syamsul studi ilmu pendidikan Islam (Cet. 1). Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Santoso, B. (2016). Nilai-nilai pendidikan Islam dalam tradisi Nyadran di Desa Babadan Kecamatan Pagetan Kabupaten Banjarnegara. Skripsi Sarjana: FITK UNSIQ, Wonosobo.
Sari, R. (2024). Peran kesenian tradisional dalam meningkatkan identitas budaya masyarakat di era globalisasi. Jurnal of Cilpa, 1(1).
Sukayat, R. (2024). Wawancara oleh penulis di Limbangan, Dusun Limbangan, Desa Giyono, Kec. Jumo, Kab. Temanggung, 28 November.
Sumitri, N. W. (2016). Tradisi lisan Vera: Jendela bahasa, sastra, dan budaya etnik Rongga (Cet. 1). Jakarta: Yayasan Pustaka Obor Indonesia.
Tanzeh, A. (2009). Pengantar metode penelitian. Yogyakarta: Sukses Offset.
Tim Penyusun Kamus. (1989). Kamus besar bahasa Indonesia. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.
Wiyono, T. (2024). Wawancara oleh penulis di Limbangan, Dusun Limbangan, Desa Giyono, Kec. Jumo, Kab. Temanggung, 26 November.
Yani, N. F. (2021). Tradisi membuat cipi’ dan sapu lidi menyambut bulan Muharram bagi masyarakat suku Mandar di Kecamatan Campalagian, Desa Lematto, Sulbar (Tinjauan semiotik). DEIKTIS: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 1(2).
Zulfikar. (2014). Manajemen riset dengan pendekatan komputasi statistika. Yogyakarta: CV. Budi Utama.
Zulkarnain. (2008). Transformasi nilai-nilai pendidikan Islam manajemen berorientasi link and match (Cet. 1). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Zusnani, I. (2012). Manajemen pendidikan berbasis karakter bangsa (Cet. 1). Jakarta: Tugu Publisher.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Mutiara : Jurnal Penelitian dan Karya Ilmiah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.