Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi pada Materi Norma dan Adat Istiadat untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik

Authors

  • Sukma Laila Nur Jannah Universitas Wijaya Kusuma Surabaya
  • Hery Setiyawan Universitas Wijaya Kusuma Surabaya
  • Rizky Widyaningrum SDN Jajar Tunggal III Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.59059/perspektif.v2i2.1300

Keywords:

Differentiated learning, learning outcomes, norms, customs

Abstract

Differentiated learning is an effort to provide facilities to students, apart from that providing these facilities provides a lot of new understanding for teachers to see students' needs. This research uses the PTK research method (classroom action research) which is carried out in grade 4 elementary schools with the aim of improving learning outcomes on norms and customs material for students. The results of this research are that it can improve student learning outcomes with the KKN targets set by the school in the material on norms and customs in grade 4 elementary school. Apart from that, the application of differentiated learning is the first application in this class using 3 different results according to the students' abilities.

References

Anti Dhamayanti, A. U. S. D. F. A. S. (2023). Aplikasi pelaksanaan pembelajaran berdiferensiasi dengan materi mutasi pada peserta didik kelas XII di salah satu sekolah menengah atas di Kota Serang. Jurnal Pendidikan, 10.

Dan Suriati, J. (2021). Hubungan motivasi belajar siswa terhadap hasil belajar pembelajaran pendidikan agama Islam di SDN 15 Kelapa. The Correlation of Students’ Learning Motivation to Students’ Learning Outcomes in Pendidikan Agama Islam at SDN 15 Kelapa, 4(1). https://jurnal.lp2msasbabel.ac.id/index.php/susISSN

Ekawati, R., & Susanti, D. (2022). Analisis persiapan guru dalam melaksanakan sistem Muhammadiyah Kota Padang. Jurnal Media Ilmu, 1, 33–39.

Haniza Pitaloka, M. A. (2022). Pembelajaran berdiferensiasi dalam kurikulum merdeka. Jurnal Pendidikan, 1, 22-29.

Jannah, S. L. N., & Suciptaningsih, O. A. (2023). Analisis pengembangan kurikulum operasional sekolah berbasis lingkungan dan akhlak pada kurikulum merdeka. Retrieved from http://jiip.stkipyapisdompu.ac.id

Rachman, T. N. R. (2022). Pemanfaatan lingkungan sebagai media pembelajaran untuk meningkatkan aktivitas belajar siswa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 3(1), 29–43.

Sugiono. (2012). Metode penelitian kualitatif dan R & D. Alfabeta.

Suwartiningsih, S. (2021). Penerapan pembelajaran berdiferensiasi untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPA pokok bahasan tanah dan keberlangsungan kehidupan di kelas IXb semester genap SMPN 4 Monta tahun pelajaran 2020/2021. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 1(2), 80–94. https://doi.org/10.53299/jppi.v1i2.39

Tirtayasa, A. (2019). Media pembelajaran dalam proses belajar mengajar. Jurnal Pendidikan, 2(1), 470–477.

Published

2024-06-08

How to Cite

Sukma Laila Nur Jannah, Hery Setiyawan, & Rizky Widyaningrum. (2024). Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi pada Materi Norma dan Adat Istiadat untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik. Perspektif : Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Bahasa, 2(2), 183–190. https://doi.org/10.59059/perspektif.v2i2.1300

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.