Pengembangan Modul Pembelajaran pada Pembuatan Macam-macam Kampuh di Fase E SMK Negeri 1 Sooko Mojokerto
DOI:
https://doi.org/10.59059/perspektif.v3i2.2457Keywords:
ADDIE, Campuh, Development, Learning_ModuleAbstract
Learning in phase E of SMK Negeri 1 Sooko Mojokerto contains elements of Basic Sewing Techniques (TDM), namely students can make various kinds of seam allowances. The obstacles experienced by students are that students find it difficult to create various kinds of seam allowances, because the practice made is more than 3 kinds and students often forget the process of making it, even the value obtained is still below the achievement of learning objectives (KKTP). One thing that can encourage students in learning in the classroom is that educators provide media in the form of learning modules aimed at learning guidelines that can be used by students. This research method uses R&D by implementing ADDIE which can have 5 stages including analysis, design, development, implementation and evaluation. The findings from the results of this learning module are based on the validator of materials and media which get an average of 3.48 which is declared feasible. The learning outcomes of students after implementing the module are achieved classically around 91% declared complete.
References
Basri, H. (2015). Paradigma Baru Sistem Pembelajaran. Bandung: Pustaka Setia.
Departemen Pendidikan Nasional. (2008). Teknik Penyusunan Modul. Jakarta: Direktorat Pembinaan Sekolah Menengah Kejuruan Ditjen Depdiknas.
Fatmawati, D. (2014). Pengembangan Modul Pembelajaran Pembuatan Busana Sekolah Anak Perempuan Untuk Siswa Kelas XI Busana Butik di SMK 4 Yogyakarta. Skripsi tidak diterbitkan. Yogyakarta: PPs Universitas Negeri Yogyakarta.
Farkhatun. (2022). Pengembangan Modul Aplikasi Ibis Paint X Untuk Meningkatkan Kompetensi Dan Kreativitas Dalam Pembuatan Desain Busana Pesta. Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia, (online), 7(1), 106-107. https: //i-rpp.com/index.php/jpp/article/download/1343/371371815
Kunandar. (2013). Penilaian Autentik (Penilaian Hasil Belajar Peserta Didik Berdasarkan Kurikulum 2013). Jakarta: PT. RajaGrafindo.
Narita. (2020). Pengembangan modul pembuatan kontruksi pola dasar busana wanita kelas X di SMK PP Assyafiyah. Journal Fashion and Fashion Education, 9(1), 111-115. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/ffe/article/view/41135
Nasution, S. (2017). Berbagai Pendekatan Dalam Proses Belajar dan Mengajar. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Prastowo, Andi. (2014). Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Yogyakarta: Diva Press.
Prihartono, D.A. (2015). Penerapan Media Pembelajaran Berbasis Modul Kewirausahaan di SMK Probolinggo. Jurnal Kebijakan Dan Pengembangan Pendidikan, (online), 3(1), 26-30. https://ejournal.umm.ac.id/
Puspitasari, A.D. (2019). Penerapan Media Fisika Menggunakan Modul Cetak dan Modul Elektronik pada Siswa SMA. Jurnal Pendidikan Fisika, 7(1), 17-25. https://journal.uin-alauddin.ac.id/index.php/PendidikanFisika/article/view/7155
Roesminingsih & Susarno, L. H. (2018). Teori dan Praktek Pendidikan. Surabaya: Lembaga Pengkajian dan Pengembangan Ilmu Pendidikan.
Sudjana, N. (2013). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT Remaja Rodakarya.
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Susanto, A. (2013). Teori Belajar dan Mengajar Di Sekolah Dasar, Edisi Pertama. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Tjiptiany, E. N., As’ri, A. R., & Muksar, M. (2016). Pengembangan Modul Pembelajaran Matematika dengan Pendekatan Inkuiri untuk Membantu Siswa SMA Kelas X dalam Memahami Materi Peluang. Jurnal Pendidikan, 1(10), 1938-1942. http://journal.um.ac.id/index.php/jptpp/article/view/6973/3071
Triwiyanto, T. (2014). Pengantar Pendidikan. Jakarta: PT. Bumi. Aksara.
Yaelasari, M. dan Yuni. A, V . (2022). Implementasi kurikulum Merdeka Pada Cara Belajar Siswa Untuk Semua Mata Pelajaran (Studi Kasus Pembelajaran Tatap Muka di SMK INFOKOM Bogor). Jurnal Pendidikan Indonesia, 3(7), 584-591. doi:10.36418/japendi.v3i7.1041
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Perspektif : Jurnal Pendidikan dan Ilmu Bahasa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.