Harmoni dalam Keberagaman: Toleransi dan Kerukunan Antar Umat Beragama Berdasarkan Al-Qur’an dan Hadits
DOI:
https://doi.org/10.59059/perspektif.v2i4.1870Keywords:
Communication, Tolerance, ReligionAbstract
Religious tolerance and harmony are key elements in creating harmony in a diverse society, such as in Indonesia, where various religions and cultures coexist. In the perspective of the Qur'an and Hadith, tolerance is an important foundation that provides direction for mutual respect and appreciation of differences. This journal examines the importance of applying the values of tolerance in daily life and its implications for more harmonious social relationships. Special focus was given to SMPN 2 Sumberasih, a school with a majority of Muslim students and a small number of non-Muslim students. Through teaching and instilling the values of religious tolerance from an early age, this school plays a role in shaping students who are more peaceful, respectful, and harmonious. The results of this research are expected to be a positive contribution in developing a more tolerant generation in the future., this research provides insight into the importance of religious harmony values education in schools as one of the efforts to build social cohesion in a multicultural environment.
References
Alfi, M., & others. (2024). Perbedaan Penetapan Awal Bulan Ramadhan dan Syawal Menurut Pandangan Masyarakat Desa Laden Kec. Pamekasan Kab. Pamekasan. INSTITUT AGAMA ISLAM NEGERI MADURA.
Arifianto, Y. A. (2024). Teologi Kontekstual untuk Perdamaian: Merespons Konflik Sosial dan Agama dalam Masyarakat Multikultural di Era Kemajuan Teknologi Digital. Teokristi: Jurnal Teologi Kontekstual Dan Pelayanan Kristiani, 4(2), 110–120.
Aziz, R. M. (2022). BAB 4 METODOLOGI ISLAM DAN PENGETAHUAN. Islam Dan Ilmu Pengetahuan, 48.
Bhoki, H., & Are, T. (2024). MERANCANG PENDIDIKAN BERBASIS EKOLOGI DI SEKOLAH DEMI PELESTARIAN IBU BUMI. CV. Ruang Tentor.
Daroini, M. M. (2024). Inkorporasi Nilai-Nilai Pendidikan AL-Ghazali dalam Kitab Ayyuhal Walad dan Nilai-Nilai Pendidikan dalam Kurukulum Merdeka (Study Kasus Nilai-Nilai Profil Pelajar Rahmatan Lil Alamin dan Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila). IAIN Ponorogo.
Dwi, L. (2024). BIMBINGAN AGAMA DALAM MENINGKATKAN TOLERANSI ANTAR UMAT ISLAM DAN HINDU DESA SRIWIJAYA MATARAM KECAMATAN BANDAR MATARAM KABUPATEN LAMPUNG TENGAH. UIN RADEN INTAN LAMPUNG.
Emlita, N. S., Ameiliana, S. D., Ningtyas, E. P. N., Rahmah, N. A., Anhary, A. P., & Kusumastuti, E. (2024). Peran Da’i Dalam Membangun Pemahaman Agama Dan Toleransi Dalam Masyarakat. Aksiologi: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial.
Fathoni, T. (2024). Peran Teori Sosial Émile Durkheim Dalam Pengembangan Pendidikan Agama Islam (Perspektif Solidaritas Sosial Dan Integrasi Masyarakat). AL-MIKRAJ Jurnal Studi Islam Dan Humaniora (E-ISSN 2745-4584), 5(01), 1654–1668.
Guritno, B. (2024). 2 Pusaka Nabi Jilid 1. Penerbit PT Kodogu Trainer Indonesia, 1–131.
Imronudin, I. (2020). Pendidikan Inter-Religius Perspektif Al-Qur ‘an. Institut PTIQ Jakarta.
Kaaffah, S., Fajrussalam, H., Rahmania, A., Ningsih, J., Rhamadan, M. K., & Mulyanti, P. (2022). Menumbuhkan sikap toleransi antar agama di lingkungan multikultural kepada anak sesuai ajaran agama Islam. JPG: Jurnal Pendidikan Guru, 3(4), 289–314.
LIDDIA, W. (2024). STRATEGI GURU PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DALAM MENANAMKAN NILAI NILAI TOLERANSI BERBASIS MULTIKULTURAL MELALUI INTERAKSI SOSIAL DI SMKN 2 BANDARLAMPUNG. UIN RADEN INTAN LAMPUNG.
Nainggolan, M., Gaol, R. A. M. L., Sinabutar, N. K., Hizkia, B., Sembiring, D. C., Sitanggang, W. P., Siregar, M. A. B., RajaGukguk, N. J., & Sinaga, Y. D. (2024). Analisis Tingkat Kerukunan Antar Umat Beragama di Universitas Negeri Medan. Journal on Education, 6(4), 20428–20436.
Ni’mah, L. (2021). toleransi beragama menurut m. quraish shihab dalam tafsir al-mishbah. IAIN PONOROGO.
Noor, H. (2021). Analisis Sejarah Kebudayaan Islam Berbasis Multikultural. CV. El Publisher.
Nurcholish, A. (2015). Peace Education & Pendidikan Perdamaian Gus Dur. Elex Media Komputindo.
Nurhamidah, M., Afifulloh, M., & Cahyanto, B. (2024). STRATEGI GURU DALAM MEMBENTUK KARAKTER PEDULI SOSIAL SISWA PADA PEMBELAJARAN IPAS DI MADRASAH IBTIDAIYAH. JPMI: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 6(3), 35–45.
Rahardi, A., Halim, W., & Syahuri, T. (2024). ANALISIS YURIDIS SYARAT PENDIRIAN RUMAH IBADAT DI INDONESIA: PERSPEKTIF HAK ATAS BERAGAMA. Jurnal BATAVIA, 1(6), 301–312.
Ridho, F. (2023). Toleransi Dan Ukhuwah:“Membangun Harmoni Dalam Masyarakat Multikultural.” UInScof, 1(2), 1256–1268.
SENA, A. S. (2024). KEBERAGAMAAN SISWA/SISWI MUSLIM DI SEKOLAH BERBASIS KRISTEN (Studi Kasus Di SMA Lentera Harapan Jati Agung Lampung Selatan). UIN Raden Intan Lampung.
Sholikhah, T. F., & Mustofa, A. (2024). INTERNALISASI NILAI-NILAI TOLERANSI DALAM MEWUJUDKAN KERUKUNAN ANTAR UMAT BERAGAMA DI WONOSALAM DI KHUSUSKAN DI DUSUN PENGAJARAN DESA GALENDOWO. STIT Al Urwatul Wutsqo.
Soetomo, S. M. A. (2024). Profesionalisme Guru dalam Implementasi Kurikulum Merdeka di SMA Dr. Soetomo. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(2), 18689–18698. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/jptam.v8i2.15121
Sofa, A. R., Mundir, H., & Ubaidillah, H. (2024). Learning Islamic Religious Education Based on Spiritual and Emotional Intelligence to Build the Morals of Zainul Hasan Genggong Islamic University Students. International Journal of Educational Narratives, 2(1), 42–47.
Umam, L. K. (2021). Pendidikan Toleransi Sasak Muslim Bali Hindu di Kota Mataram. Penerbit A-Empat.
Widiana, E., Muta Ali, A., & others. (2023). DINAMIKA PEMAHAMAN TERHADAP DOKTRIN DAN PRAKTIK KEAGAMAAN KOMUNITAS SAKSI-SAKSI YEHUWA (STUDI KASUS KOMUNITAS SAKSI-SAKSI YEHUWA DI PURWOKERTO). Universitas Islam Negeri Profesor Kiai Haji Saifuddin Zuhri Purwokerto.
Wijaya, C. (2024). Moderasi Beragama: Konsep, Strategi dan Implikasinya dalam Pendidikan Agama Islam. umsu press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Perspektif : Jurnal Pendidikan dan Ilmu Bahasa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.