Penerapan Upacara Bendera dalam Menanamkan Rasa Percaya Diri Anak di TK Muslimat NU Bunga Harapan Lamongan

Authors

  • Rahmania Ainin Permata Rahmania Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya
  • Ilun Muallifah Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.59059/tarim.v5i4.1696

Keywords:

Implementation, Flag Ceremony, Instilling, Self-Confidence, Kindergarten

Abstract

This study discusses the implementation of flag ceremonies at Taman Kanak-Kanak Muslimat NU Bunga Harapan Lamongan and its impact on developing children's self-confidence. The flag ceremony is a formal ritual involving the raising of the national flag, conducted regularly in various educational institutions. This research employs a descriptive qualitative approach to depict the phenomena and social interactions within the ceremony activities. Data collection methods include observation, semi-structured interviews, and documentation. The findings indicate that engaging children as alternating officers during flag ceremonies can enhance their self-confidence. Children feel proud and happy when chosen by teachers to perform these roles, contributing to their character development and independence. Therefore, the application of flag ceremonies in educational settings positively influences children's personality formation

References

Anggy Giri Prawiyogi, T. L. (2021). Penggunaan Media Big Book untuk Menumbuhkan Minat Baca Siswa di Sekolah Dasar . JURNAL BASICEDU , 446-452 .

Bima Hudi Pratama, N. ,. (2020). PERANAN UPACARA BENDERA HARI SENIN TERHADAP PEMBINAAN KARAKTER DISIPLIN SISWA SMP . Jurnal Pancasila dan Kewarganegaraan , 102-108 .

Daniel Lombu, F. L. (2023). Membangun Rasa Percaya Diri Individu Dalam Komunikasi Interpersonal. Educativo: Jurnal Pendidikan, 241-251.

Eva Nurmalasari, F. ,. (2021). Hubungan Antara Kecerdasan Emosional dengan Kepercayaan Diri Anak Usia 5- 6 Tahun. Jurnal Pendidikan Tambusai , 7477-7483 .

Hanis Adira Lubis, P. H. (2024). Peran Kegiatan Upacara Bendera Dalam Menanamkan Nilai Nasionalisme Pada Anak Usia Dini Di Ra Darussalam . Ta’rim: Jurnal Pendidikan dan Anak Usia Dini , 133-137 .

Humaida, R. (2022). Strategi Mengembangkan Rasa Percaya Diri Pada Anak Usia Dini. Kindergarten: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Indonesia, 55-69.

Jayanti, A. D. (2016). PELAKSANAAN UPACARA BENDERA DI SEKOLAH SATUAN PENDIDIKAN KERJASAMA (SPK) SEBAGAI UPAYA PENGUATAN JIWA NASIONALISME PADA SISWA (Studi Kasus di SMA Semesta Billingual Boarding School Semarang). Semarang: UNIVERSITAS NEGERI SEMARANG .

Lili Mulyani, N. F. (2021). Peran Orang Tua dalam Menumbuhkan Kepercayaan Diri Anak Usia Dini. Tarbawy : Jurnal Pendidikan Islam , 47-54.

Macarau, Vivilia Vivone Vriska. (2022). “Peran Orangtua dalam Upaya Menumbuhkan Rasa Percaya Diri Anak Usia Dini.” Journal of Christian Education and Leadership, Vol. 3, No. 2, hal.: 153–167.

Madrisah, A. A. (2020). MENGEMBANGKAN RASA PERCAYA DIRI ANAK USIA DINI DENGAN METODE BERMAIN PERAN MAKRO DI PAUD BUNGONG TANJUNG KABUPATEN ACEH BESAR . Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Guru Anak Usia Dini, 10-21 .

Nurmalasari. Eva, Febrialismanto, Daviq Chairilsyah. (2021). “Hubungan Antara Kecerdasan Emosional dengan Kepercayaan Diri Anak Usia 5-6 Tahun.” Jurnal Pendidikan Tambusai, Vol. 5, No. 3, hal. 7477-7483. https://doi.org/10.31004/jptam.v5i3.2173.

Purwadi. (2021). MENUMBUHKEMBANGKAN RASAPERCAYA DIRI PESERTA DIDIK. JurnalIlmiah MitraSwaraGanesha, 23-37.

Samyati. (2020). UPAYA PENINGKATAN KARAKTER NASIONALISME ANAK KELUARGA PETANI MELALUI KEGIATAN UPACARA BENDERA DI PAUD TARBIYATUSSHIBYAN IGIRKLANCENG KABUPATEN BREBES . semarang: UNIVERSITAS NEGERI SEMARANG .

Thafa Nazla, N. F. (2020). PENGEMBANGAN KEPERCAYAAN DIRI MELALUI METODE SHOW AND TELL PADA ANAK . Jurnal AUDHI, 31-35.

Triwid Syafarotun Najah, R. N. (2023). PENANAMAN SIKAP NASIONALISME MELALUI PELATIHAN PASKIBRA DAN UPACARA BENDERA 17 AGUSTUS DESA TAHAI JAYA . Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan , 2373 - 2379 .

Downloads

Published

2024-10-29

How to Cite

Rahmania Ainin Permata Rahmania, & Ilun Muallifah. (2024). Penerapan Upacara Bendera dalam Menanamkan Rasa Percaya Diri Anak di TK Muslimat NU Bunga Harapan Lamongan. Ta’rim: Jurnal Pendidikan Dan Anak Usia Dini, 5(4), 218–226. https://doi.org/10.59059/tarim.v5i4.1696