Penerapan Program Ekstrakurikuler Bahasa Inggris sebagai Bahasa Asing Permulaan pada anak usia 4-5 tahun di Tk Muslimat NU 200 Kureksari
DOI:
https://doi.org/10.59059/tarim.v5i4.1688Keywords:
Extracurricular program, English, early childhood, initial foreign languageAbstract
This research aims to explore the implementation of an English extracurricular program as an initial foreign language for children aged 4-5 years at TK Muslimat NU 200 Kureksari. Through this program, it is expected that children can be introduced to English in a fun, interactive, and developmentally appropriate manner. This study uses a qualitative method with a case study approach. Data were collected through observation, interviews, and document analysis. The results of the research show that the English extracurricular program is capable of improving children's language skills, although several challenges in its implementation remain, especially related to teaching methods and limited time.
References
Bialystok, E. (2001). Bilingualism in Development: Language, Literacy, and Cognition. Cambridge University Press.
Brewster, J., Ellis, G., & Girard, D. (2002). The Primary English Teacher's Guide. Penguin Books.
Cameron, L. (2001). Teaching Languages to Young Learners. Cambridge University Press.
Chomsky, N. (1959). On Certain Formal Properties of Grammars. Information and Control, 2(2), 137-167.
Crystal, D. (t.t.). English as a global language, Second edition.
Faruk, A., & Lestari, W. (2020). Integrasi Budaya Lokal dalam Pembelajaran Bahasa Inggris: Suatu Tinjauan. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 5(2), 142-158.
Fitriati, S. W., Adisti, A. R., Tri Hapsari, C., & Farida, A. N. (2023). Peningkatan Kompetensi Mengajar Bahasa Inggris Guru-Guru PAUD Melalui Pelatihan Pembelajaran dan Sumber Belajar Interaktif. Jurnal Inovasi Pengabdian Masyarakat Pendidikan, 4(1), 224–237. https://doi.org/10.33369/jurnalinovasi.v4i1.31239
Harun, C. A. (2014). PEMBELAJARAN BAHASA INGGRIS BAGI ANAK USIA DINI VERSUS BUDAYA LOKAL. Cakrawala Dini: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), Article 2. https://doi.org/10.17509/cd.v5i2.10499
Johnson, J. S., & Newport, E. L. (1989). Critical Period Effects in Second Language Learning: The Age Factor. Language Learning, 39(1), 16-22.
Lai, M. J., & Hwang, G. J. (2016). Seamless flipped learning: a mobile technology enhanced learning experience. Educational Technology & Society, 19(2), 75-87.
Lightbown, P. M., & Spada, N. (2013). How Languages are Learned. Oxford University Press.
Maduwu, B., & Pd, S. (2016). PENTINGNYA PEMBELAJARAN BAHASA INGGRIS DI SEKOLAH.
Mardia, R., & Putri, S. H. (2024). UPAYA MENINGKATKAN KOSA KATA BAHASA INGGRIS MELALUI PENGUNAAN MEDIA FLASH CARD PADA ANAK USIA 5-6 TAHUN DI RA AL-MUAWANAH. Al-Marifah | Journal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 5(1), Article 1. https://doi.org/10.70143/almarifah.v5i1.338
Mukti, A., & Rahmadani, N. (2021). Penggunaan Teknologi dalam Pembelajaran Bahasa Inggris untuk Anak Usia Dini. Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran, 7(1), 88-98.
Nasution, F., Siregar, A., Arini, T., & Zhani, V. U. (2023). PERMASALAHAN PERKEMBANGAN BAHASA ANAK USIA DINI. JURNAL PENDIDIKAN DAN KEGURUAN, 1(5), Article 5.
Novianti, R., & Pratiwi, N. (2024). Stimulasi Membaca Permulaan pada Anak Usia Dini dengan Menggunakan Flash Card Digital. Jurnal Ilmiah Potensia, 9(1), Article 1. https://doi.org/10.33369/jip.9.1.60-67
Nursyifa, R., & Andayani, A. (2021). Peran Orang Tua dalam Pembelajaran Berbasis Teknologi pada Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 29-38.
Piaget, J. (1954). The Construction of Reality in the Child. Basic Books.
Pinter, A. (2006). Teaching Young Language Learners. Oxford University Press.
Suryani, D. (2021). Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran Bahasa Inggris: Mengapa Penting? Jurnal Pendidikan dan Karakter, 8(1), 12-20.
Suyanto, H. (2022). Dampak Pembelajaran Bahasa Inggris di Usia Dini terhadap Kesiapan Karir Anak. Jurnal Pendidikan dan Pemberdayaan Masyarakat, 6(1), 90-105.
Syafii, M., & Widiastuti, N. (2022). Analisis Keterampilan Guru dalam Menggunakan Teknologi Pendidikan. Jurnal Pendidikan dan Teknologi, 3(1), 50-62.
Vygotsky, L. S., & Cole, M. (1978). Mind in Society: Development of Higher Psychological Processes. Harvard University Press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ta'rim: Jurnal Pendidikan dan Anak Usia Dini
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.