Peran Guru dalam Mengembangkan Literasi pada Anak Usia Dini Kelompok B TK Irama Jaya Ulapato A Kecamatan Telaga Biru Kabupaten Gorontalo

Authors

  • Nurhasana Nurhasana Universitas Negeri Gorontalo
  • Irvin Novita Arifin Universitas Negeri Gorontalo
  • Rapi Us Djuko Universitas Negeri Gorontalo

DOI:

https://doi.org/10.59059/tarim.v6i3.2778

Keywords:

Enjoyable Learning Environment, Kindergarten Education, Literacy Development, Storytelling Activity, Teacher's Role

Abstract

This study aims to investigate the role of teachers in developing literacy among early childhood learners at TK Irama Jaya Ulapato A, located in Telaga Biru District, Gorontalo Regency. The research employs a qualitative approach with a descriptive method. The subjects of the study are the teachers at TK Irama Jaya Ulapato A. Data collection techniques include observation, interviews, and documentation. The findings indicate that teachers play a significant role in fostering literacy in early childhood, particularly through storytelling activities. In its implementation, teachers act as motivators by giving praise to children who are able to answer questions as a form of positive reinforcement. As facilitators, teachers provide learning materials such as storybooks used during the learning process. Furthermore, teachers also serve as evaluators, conducting direct assessments of the children’s understanding related to literacy activities. Lastly, teachers function as class managers, creating an enjoyable learning environment and engaging activities that help increase children's interest in learning and improve their literacy skills.

References

Abidin, Y., et al. (Eds.). (2018). Pembelajaran literasi: Strategi meningkatkan kemampuan literasi matematika, sains, membaca, dan menulis. Jakarta: Bumi Aksara.

Amariana, A. (2012). Keterlibatan orang tua dalam perkembangan literasi anak usia dini [Skripsi tidak dipublikasikan]. Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Aulinda, I. F. (2020). Menanamkan budaya literasi pada anak usia dini di era digital. Tematik: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(2). https://doi.org/10.26858/tematik.v6i2.15550

Balowa, C. D. (2023). Deskripsi kemampuan bahasa ekspresif anak usia 4–5 tahun di TK Al-Ikhlas Soguo. Sjece: Early Childhood Education Journal, 3(1), 1–9. https://doi.org/10.37411/sjece.v3i1.1095

Cahyani, I. R. (2016). Peran orang tua dan guru dalam mengembangkan literasi dini (early literacy) di Kabupaten Sidoarjo [Skripsi tidak dipublikasikan]. Universitas Airlangga.

Cahyani, I. R. (2016). Peran orang tua dan guru dalam mengembangkan literasi dini (early literacy) di Kabupaten Sidoarjo. Universitas Airlangga. https://repository.unair.ac.id/54655/

Hadi, S. (2016). Pemeriksaan keabsahan data penelitian kualitatif pada skripsi. Jurnal Ilmu Pendidikan, 22(1), 74–79.

Khairi, H. (2018). Karakteristik perkembangan anak usia dini dari 0–6 tahun.

Kiron, A. (2017). Peran guru dan peserta didik dalam proses pembelajaran berbasis multikultural. Al-Murabbi: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(1), 70–80.

Malawi, I., et al. (Eds.). (2017). Pembelajaran literasi berbasis sastra lokal. Solo: Media Grafika.

Mudyahardjo, R. (2012). Pengantar pendidikan: Sebuah studi awal tentang dasar-dasar pendidikan pada umumnya dan pendidikan Indonesia. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.

Nurhayani, N., & Nurhafizah, N. (2022). Media dan metode pengembangan literasi anak usia dini di Kuttab Al Huffazh Payakumbuh. Jurnal Basicedu, 6(6), 9333–9343. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i6.3598

Priyama, K. H., et al. (2020). Peran orang tua dalam pengembangan literasi dini pada anak. Widya Kumara: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(2), 30–39.

Rahmah, F., Amalia Kotrunnada, S., & Mulyadi, S. (2023). Penanganan speech delay pada anak usia dini melalui terapi wicara. As-Sibyan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 8(1), 99–110. https://doi.org/10.32678/assibyan.v8i1.8279

Rahmawati, F., & Nawangsari, N. A. F. (2022). Pengaruh metode bottom-up processes reading dengan media kartu terhadap kemampuan literasi awal anak usia dini. Jurnal Ilmu Psikologi dan Kesehatan (SIKONTAN), 1(2), 73–82. https://doi.org/10.54443/sikontan.v1i2.364

Redaksi, T. (2018). Himpunan lengkap Undang-undang Republik Indonesia tentang guru dan dosen. Yogyakarta: Laksana.

Rohl, M. (2020). Literacy learning in the early years. New York: Routledge.

Sari, D. Y. (2017). Peran guru dalam menumbuhkan literasi melalui bermain pada anak usia dini. Golden Age: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(2). https://doi.org/10.29313/ga.v1i2.3316

Setiyaningsih, G., & Syamsudin, A. (2018). Pengembangan media big book untuk meningkatkan kemampuan literasi anak usia 5–6 tahun. Jurnal Sains, 9(1), 19–28. https://doi.org/10.24246/j.js.2019.v9.i1.p19-28

Sugiyono. (2009). Metodologi penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Downloads

Published

2025-08-30

How to Cite

Nurhasana Nurhasana, Irvin Novita Arifin, & Rapi Us Djuko. (2025). Peran Guru dalam Mengembangkan Literasi pada Anak Usia Dini Kelompok B TK Irama Jaya Ulapato A Kecamatan Telaga Biru Kabupaten Gorontalo. Ta’rim: Jurnal Pendidikan Dan Anak Usia Dini, 6(3), 62–74. https://doi.org/10.59059/tarim.v6i3.2778