Sikap Positif Bahasa Indonesia Sebagai Jati Diri Bangsa
DOI:
https://doi.org/10.59059/tarim.v3i4.29Keywords:
Language attitude, Indonesian, ProudAbstract
In Law Number 24 of 2009 Article 25 it is stated that the Indonesian language is a national identity, national pride, a means of unity as an ethnic group, as well as a means of communication between regions and between regional cultures. Therefore, as an Indonesian language user, you should be proud to use Indonesian. However, in the context of higher education, most students do not really have a positive linguistic attitude. Awareness of feeling loyal, proud to own, and maintain the Indonesian language seems to be lacking. This is because students tend to be more confident when using a foreign language compared to their own country's language. A positive attitude in Indonesian can be shown in the form of language loyalty, language pride, and awareness of language norms.
References
Arifin, E. Z., & Tasai, S. A. (1995). Cermat berbahasa Indonesia untuk perguruan
tinggi. Akademika Pressindo.
Chaer, Abdul. 2003. Linguistik Umum. Jakarta: Rinekta Cipta.
Garvin, P.L. dan Mathiot, M. (1968). “The urbanization of the guarani language: a
problem in language and culture”. Dalam Fishman (ed.). (1968). Reading in the
Sociology of Language. Den Haag-Paris: Mouton.
Hadis Turmudi, S. H. (2022). Buku Ajar PENDIDIKAN PANCASILA DI PERGURUAN
TINGGI. Penerbit Lakeisha.
Kriyantono, R., & Sos, S. (2015). Public relations, issue & crisis management:
pendekatan critical public relation, etnografi kritis & kualitatif. Kencana.
Moeliono, A.M. (1985). Pengembangan dan pembinaan bahasa ancangan alternatif di
dalam perencanaan bahasa. Disertasi. Universitas Indonesia. Jakarta :
Djambatan.
Bahasa, P. (2008). Tesaurus Bahasa Indonesia. Jakarta: Pusat Bahasa, Depertemen Pendidikan Nasional.
Christin, N. (2021). Bangga Menggunakan Bahasa Indonesia sebagai Wujud Bela Negara. Available at: https://yoursay.suara.com/news/2021/01/09/102738/bangga-menggunakan-bahasa-indonesia-sebagai-wujud-bela-negara, diakses tanggal 7 Oktober 2022.
Daffa, A. (2021). Aku Bangga Menggunakan Bahasa Indonesia. Available at: https://www.viva.co.id/vstory/sastra-vstory/1338559-aku-bangga-menggunakan-bahasa-indonesia, diakses tanggal 5 Oktober 2022.
Herliani, Y., Isnaini, H., & Puspitasari, P. (2020). Penyuluhan Pentingnya Literasi di
Masa Pandemik pada Siswa SMK Profita Bandung Tahun Ajaran 2020/2021.
Community Development Journal, Vol. 1 No. 3, 277-283.
Isnaini, H. (2017). Memburu "Cinta" dengan Mantra: Analisis Puisi Mantra Orang
Jawa
Karya Sapardi Djoko Damono dan Mantra Lisan. Semantik, 3(2), 158-177.
Isnaini, H. (2022). Komunikasi Tokoh Pingkan dalam Merepresentasikan Konsep “Modern Meisje” Pada Novel Hujan Bulan Juni MUKASI: Jurnal Ilmu Komunikasi Volume 1, Nomor 2, 164-172 doi:https://doi.org/10.54259/mukasi.v1i2.867
Isnaini, H., & Herliani, Y. (2020). Penyuluhan Pembelajaran Menulis Puisi Berbasis
Karakter di SMK Profita Kota Bandung Tahun Ajaran 2019-2020. Community
Development Journal, Vol. 1 No. 2, 78-83.
Johannes, I. K. (2019). Kausa yang Halal dan Kedudukan Bahasa Indonesia dalam Hukum Perjanjian. Sinar Grafika.
Lestari, D., Helviani, & Isnaini, H. (2018). Representasi Nilai-Nilai Karakter pada Tokoh Ibu dalam Cerita Rakyat "Timun Mas". Parole: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, Volume 1, Nomor 6, 911-918.
Mustika, I., & Isnaini, H. (2021). Konsep Cinta pada Puisi-Puisi Karya Sapardi Djoko Damono: Analisis Semiotika Carles Sanders Pierce. Jurnal Al-Azhar Indonesia Seri Humaniora, Vol. 6 No. 1 Maret 2021, 1-10.
Rukni, S. (2013). Bahasa Indonesia Sebagai Jati Diri Bangsa.
Jurnal Ilmiah Buana Sastra. http://hdl.handle.net/11617/3483.
Supini, P., Sudradjat, R. T., & Isnaini, H. (2021). Pembelajaran Menulis Teks Drama dengan Menggunakan Metode Picture and Picture. Parole: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, IKIP Siliwangi, Vol. 4 No. 1, 16-23.