Metode Perkembangan Agama dan Moral bagi Anak Usia Dini di TK Witri 1 Kota Bengkulu

Authors

  • Jumi Alia Tini Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu
  • Tri Adi Ningsih Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu
  • Yolanda Maisah Dora Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu
  • Vira Feriza Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu

DOI:

https://doi.org/10.59059/tarim.v6i3.2828

Keywords:

Early Childhood, Kindergarten, Moral Values, Religious Values, Teacher Role Models

Abstract

This study examines methods of religious and moral development for early childhood at Witri 1 Kindergarten in Bengkulu City. The main objective of this study is to understand how teachers instill religious and moral values through learning activities that are integrated with children's daily lives. This study uses a qualitative descriptive approach with observation, interview, and documentation techniques. The results show that religious values are developed through the habit of praying, greeting others, and simple worship practices appropriate to the children's stage of development. Meanwhile, moral values are developed through the habit of polite behavior, honesty, cooperation, and responsibility in learning and playing activities. Teachers act as role models by setting positive examples and utilizing storytelling, singing, and educational games to reinforce children's understanding. The study concludes that habituation, role modeling, and contextual activities are effective strategies in shaping the religious and moral development of early childhood. The conducive learning environment at TKWitri 1 supports the development of religious and moral character in children from an early age.

References

Amini, K. G., Rahmah, Z. N., & Defiani, N. A. (2023). Metode pengembangan serta penerapan nilai moral dan nilai-nilai agama bagi anak usia dini. Religion: Jurnal Agama, Sosial, dan Budaya, 2(4), 802–816.

Dewi, M. S. (2017). Proses pembiasaan dan peran orang terdekat anak sebagai upaya penanaman nilai agama dan moral pada anak usia dini. SELING: Jurnal Program Studi PGRA, 3(1).

Hidayati, N. (2024). Mengembangkan nilai agama dan moral anak usia dini melalui metode pembiasaan. Tarbiyah: Jurnal Pendidikan Islam, 3(1), 138–142. https://doi.org/10.35878/tintaemas.v3i1.1178

Karima, N. C., Ashilah, S. H., Kinasih, A. S., Taufiq, P. H., & Hasnah, L. (2022). Pentingnya penanaman nilai agama dan moral terhadap anak usia dini. Yinyang: Jurnal Studi Islam Gender dan Anak, 17(2), 273–292. https://doi.org/10.24090/yinyang.v17i2.6482

Kartini, K., Darmiyanti, A., & Riana, N. (2022). Metode mendongeng kisah nabi dalam penanaman moral anak usia dini. As-Sibyan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(1), 13–28. https://doi.org/10.32678/assibyan.v7i1.9833

Monica, S., & Sipayung, S. A. B. (2024). Aspek-aspek yang mempengaruhi penerimaan nilai-nilai agama dan moral pada anak usia dini. Ability: Journal of Education and Social Analysis, 13–25. https://doi.org/10.51178/jesa.v5i3.2033

Mukarromah, A. (2022). Pendidikan dan moral pada anak usia dini. Journal of Science and Education Research, 1(1), 15–21. https://doi.org/10.62759/jser.v1i1.3

Nurachadijat, K., & Selvia, M. (2023). Peran lembaga pendidikan anak usia dini dalam implementasi kurikulum dan metode belajar pada anak usia dini. Jurnal Inovasi, Evaluasi dan Pengembangan Pembelajaran (JIEPP), 3(2), 57–66. https://doi.org/10.54371/jiepp.v3i2.284

Oktarina, A., & Latipah, E. (2021). Perkembangan agama anak usia dini (usia 0–6 tahun) beserta stimulasinya. Paudia, 10(1), 137–149. https://doi.org/10.26877/paudia.v10i1.7983

Rahiem, M. (2023). Persepsi orang tua tentang konsep dan capaian perkembangan moral dan agama anak usia dini. Murhum: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 57–73. https://doi.org/10.37985/murhum.v4i1.160

Rahman, M. H., Lubis, S. I. A., & Anggraini, D. (2023). Penanaman nilai agama dan moral anak usia dini dalam pengasuhan etnis Jawa dan Melayu. Tahta Media.

Safitri, L. N. (2019). Pengembangan nilai agama dan moral melalui metode bercerita pada anak. Golden Age: Jurnal Ilmiah Tumbuh Kembang Anak Usia Dini, 4(1), 85–96. https://doi.org/10.14421/jga.2019.41-08

Safitri, N., Kuswanto, C. W., & Alamsyah, Y. A. (2019). Metode penanaman nilai-nilai agama dan moral anak usia dini. Journal of Early Childhood Education (JECE), 1(2), 29–44.

Salasiah, S. (2021). Penanaman nilai-nilai agama dan moral pada anak usia dini melalui kegiatan rutinitas. E-Chief Journal, 1(1), 12–17. https://doi.org/10.20527/e-chief.v1i1.3372

Setiawati, D., Rachmayani, I., & Jaelani, A. K. (2022). Pemetaan metode pembelajaran yang diterapkan guru dalam mengembangkan nilai agama dan moral pada anak usia 5–6 tahun. Journal of Classroom Action Research, 4(4).

Sinurat, J., Daulay, M. I., Hasibuan, A. K. H., Setiawati, E., Rahmawati, Y., Meliani, F., Widiastuti, B. R., Wahyuni, R. S., Putnarubun, A., & Anggraini, D. D. (2022). Pengembangan moral dan keagamaan anak usia dini.

Susetya, P. D., & Zulkarnaen, Z. (2022). Faktor yang mempengaruhi perkembangan nilai agama dan moral pada anak usia dini. Pedagogi: Jurnal Anak Usia Dini dan Pendidikan Anak Usia Dini, 8(1), 98–108. https://doi.org/10.30651/pedagogi.v8i1.12284

Syamsudin, A. (2012). Pengembangan nilai-nilai agama dan moral pada anak usia dini. Jurnal Pendidikan Anak, 1(2). https://doi.org/10.21831/jpa.v1i2.3018

Downloads

Published

2025-08-31

How to Cite

Jumi Alia Tini, Tri Adi Ningsih, Yolanda Maisah Dora, & Vira Feriza. (2025). Metode Perkembangan Agama dan Moral bagi Anak Usia Dini di TK Witri 1 Kota Bengkulu. Ta’rim: Jurnal Pendidikan Dan Anak Usia Dini, 6(3), 102–110. https://doi.org/10.59059/tarim.v6i3.2828

Similar Articles

<< < 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.