Kinerja Kepala Sekolah Sebagai Supervisor dalam Membina Peningkatan Profesionalisme Guru di Madrasah Ibtidaiyah Raudlotul Hamdi Rembang Kecamatan Rembang Kabupaten Pasuruan
DOI:
https://doi.org/10.59059/tarim.v4i4.429Keywords:
Principal, Supervisor, Teacher ProfessionalismAbstract
This research uses a qualitative type of research, with a case study research design at MI Roudlotul Hamdi Rembang. Data collection was carried out using interviews, observation and documentation methods. Data analysis techniques through data collection, data reduction, data presentation and drawing conclusions. Data validity techniques, using source and theory triangulation.Based on research data, it was obtained: The performance of school principals in improving teacher professionalism includes developing teacher professionalism through Subject Teacher Conferences (MGMP). The supervision techniques used include class visits and class observations. The school principal as supervisor must be able to carry out various supervision and control to improve the performance of the teaching staff to the maximum.
References
Hartoni, Dkk. 2018. Implementasi Manajemen Sarana dan Prasarana Di Sekolah Menengah Kejuruan, Al-Idarah : Jurnal Kependidikan Islam, Vol. 8. No. 1.
Wahjosumidjo.2003. Kepemimpinan Kepala Sekolah, Jakarta, PT Raja Grafindo Persada
Santoso, Subhan Adi. dan Maulidyah Amalina Rizqi, M.M, Kiernja Pengawas Sekolah, Kepala Sekolah dan Guru pada Pendidikan, Yogyakarta: CV. Budi Utama.
Sulistyorini. 2009. Hubungan antara Keterampilan Manajerial, Jakarta: Rineka Cipta.
Elger, D.(2007). Theory of performance, Faculty Development Series.
Rafid, R. (2020). Kinerja kepala sekolah dalam meningkatkan mutu Tenaga Pendidik di SMA Negeri 1 Latambaga, Kabupaten Kolaka, Sulawesi Tenggara. Indonesia Journal of Sosiologi, Education, and Development.
Hartati Sukirman, dkk. 1999. Administrasi dan Supervisi Pendidikan. FIP IKIP Yogyakarta.
Djamarah, Syaiful Bahri. 2010. Guru dan Anak Didik dalam Interaksi Edukatif: Suatu Pendekatan Teoretis Psikologis, Jakarta: Rineka Cipta.
Supardi. 2014. Kinerja Guru, Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.
Moleong, Lexy J. 2007. Metodelogi Penelitian Kualitatif, Bandung : PT. Remaja Rosdakarya.
Nawawi, Hadari. 1999. Organisasi Sekolahdan Pengelolaan Kelas Sebagai Lembaga Pendidikan (Jakarta: CV. Haji Masagung.
Moh Fu’ad, M.Pd, Kepala Madrasah, Wawancara, Rembang, Hari Kamis, Tanggal 17 Mei 2022, Pukul 08.00 WIB
Moh Fu’ad, M.Pd, Kepala Madrasah, Wawancara, Rembang, Hari Kamis, Tanggal 17 Mei 2022, Pukul 08.10 WIB
Wawancara dengan Bapak Khoiron, S.Pd.I, tanggal 17 Mei 2022 di Kantor Guru MI Roudlotul Hamdi Rembang
Wawancara dengan Bapak Khoiron, S.Pd, tanggal 18 Mei 2022 di Kantor Guru MI Roudlotul Hamdi Rembang
Wawancara dengan Bapak Fuad, M.Pd, tanggal 18 Mei 2022 di Kantor Guru MI Roudlotul Hamdi Rembang
Wawancara dengan Bapak Qohar, S.Pd, tanggal 18 Mei 2022 di Kantor Guru MI Roudlotul Hamdi Rembang
Wawancara dengan Bapak Qohar, S.Pd, tanggal 18 Mei 2022 di Kantor Guru MI Roudlotul Hamdi Rembang
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Ta'rim: Jurnal Pendidikan dan Anak Usia Dini
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.