Kinerja Kepala Sekolah Sebagai Supervisor dalam Membina Peningkatan Profesionalisme Guru di Madrasah Ibtidaiyah Raudlotul Hamdi Rembang Kecamatan Rembang Kabupaten Pasuruan

Authors

  • Juwairiyah Juwairiyah Institut Pesantren KH. Abdul Chalim, Mojokerto
  • Ashari Ashari Institut Pesantren KH. Abdul Chalim, Mojokerto

DOI:

https://doi.org/10.59059/tarim.v4i4.429

Keywords:

Principal, Supervisor, Teacher Professionalism

Abstract

This research uses a qualitative type of research, with a case study research design at MI Roudlotul Hamdi Rembang. Data collection was carried out using interviews, observation and documentation methods. Data analysis techniques through data collection, data reduction, data presentation and drawing conclusions. Data validity techniques, using source and theory triangulation.Based on research data, it was obtained: The performance of school principals in improving teacher professionalism includes developing teacher professionalism through Subject Teacher Conferences (MGMP). The supervision techniques used include class visits and class observations. The school principal as supervisor must be able to carry out various supervision and control to improve the performance of the teaching staff to the maximum.

 

 

References

Hartoni, Dkk. 2018. Implementasi Manajemen Sarana dan Prasarana Di Sekolah Menengah Kejuruan, Al-Idarah : Jurnal Kependidikan Islam, Vol. 8. No. 1.

Wahjosumidjo.2003. Kepemimpinan Kepala Sekolah, Jakarta, PT Raja Grafindo Persada

Santoso, Subhan Adi. dan Maulidyah Amalina Rizqi, M.M, Kiernja Pengawas Sekolah, Kepala Sekolah dan Guru pada Pendidikan, Yogyakarta: CV. Budi Utama.

Sulistyorini. 2009. Hubungan antara Keterampilan Manajerial, Jakarta: Rineka Cipta.

Elger, D.(2007). Theory of performance, Faculty Development Series.

Rafid, R. (2020). Kinerja kepala sekolah dalam meningkatkan mutu Tenaga Pendidik di SMA Negeri 1 Latambaga, Kabupaten Kolaka, Sulawesi Tenggara. Indonesia Journal of Sosiologi, Education, and Development.

Hartati Sukirman, dkk. 1999. Administrasi dan Supervisi Pendidikan. FIP IKIP Yogyakarta.

Djamarah, Syaiful Bahri. 2010. Guru dan Anak Didik dalam Interaksi Edukatif: Suatu Pendekatan Teoretis Psikologis, Jakarta: Rineka Cipta.

Supardi. 2014. Kinerja Guru, Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.

Moleong, Lexy J. 2007. Metodelogi Penelitian Kualitatif, Bandung : PT. Remaja Rosdakarya.

Nawawi, Hadari. 1999. Organisasi Sekolahdan Pengelolaan Kelas Sebagai Lembaga Pendidikan (Jakarta: CV. Haji Masagung.

Moh Fu’ad, M.Pd, Kepala Madrasah, Wawancara, Rembang, Hari Kamis, Tanggal 17 Mei 2022, Pukul 08.00 WIB

Moh Fu’ad, M.Pd, Kepala Madrasah, Wawancara, Rembang, Hari Kamis, Tanggal 17 Mei 2022, Pukul 08.10 WIB

Wawancara dengan Bapak Khoiron, S.Pd.I, tanggal 17 Mei 2022 di Kantor Guru MI Roudlotul Hamdi Rembang

Wawancara dengan Bapak Khoiron, S.Pd, tanggal 18 Mei 2022 di Kantor Guru MI Roudlotul Hamdi Rembang

Wawancara dengan Bapak Fuad, M.Pd, tanggal 18 Mei 2022 di Kantor Guru MI Roudlotul Hamdi Rembang

Wawancara dengan Bapak Qohar, S.Pd, tanggal 18 Mei 2022 di Kantor Guru MI Roudlotul Hamdi Rembang

Wawancara dengan Bapak Qohar, S.Pd, tanggal 18 Mei 2022 di Kantor Guru MI Roudlotul Hamdi Rembang

Downloads

Published

2023-09-15

How to Cite

Juwairiyah Juwairiyah, & Ashari Ashari. (2023). Kinerja Kepala Sekolah Sebagai Supervisor dalam Membina Peningkatan Profesionalisme Guru di Madrasah Ibtidaiyah Raudlotul Hamdi Rembang Kecamatan Rembang Kabupaten Pasuruan. Ta’rim: Jurnal Pendidikan Dan Anak Usia Dini, 4(4), 01–14. https://doi.org/10.59059/tarim.v4i4.429

Similar Articles

<< < 1 2 3 

You may also start an advanced similarity search for this article.