Pengaruh Keterampilan Pemberian Penguatan Terhadap Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam di SMAN 1 Sitiung
DOI:
https://doi.org/10.59059/tarim.v4i4.519Keywords:
Reinforcement Giving Skills, Student Learning MotivationAbstract
This research is motivated by the fact that there are still many cases or problems, namely the teacher does not appreciate students who have expressed their opinions so that these students lack confidence and enthusiasm in the learning process. This research is a correlational research with a tendency of quantitative data. The sample of this study was students of class X IPA SMA N 1 Sitiung, totaling 36 people, while the sampling technique used was random sampling. Before testing the hypothesis, the researcher first conducted a prerequisite test in the form of a normality test and homogeneity test. To then proceed to test the hypothesis using a simple linear regression test. From the results of this study, it shows the analysis and discussion of the research data from the results of testing the hypothesis from the coefficients table, the sig value is obtained. equal to 0.000 <0.05, so it can be concluded that the reinforcement skill variable (X) influences learning motivation (Y). it is known that t_count is 6.111 > t_table 2.035 so that it can be concluded that the variable of reinforcement skills (X) has a positive and significant effect on the variable of student learning motivation at SMA N 1 Sitiung by 52.3%. so it can be categorized as low
References
Abdul Majid& Dian Andayani, pembelajaran Agama Islam berplatform kompetensi,( Bandung: PT Anak muda Rosdakarya, 2006)
Ade ajaran sy, Alimir,” Motivasi mahasiswa iain Bukittinggi yang berlatar balik SMA dalam memilah prodi PAI” harian multi patuh ilmu, Vol 1 nomor. 3 tahun 2022
Arifmiboy, Micro Teaching( Ponorogo: Wade Goup, 2019)
Daniah Alfani, Supriadi, Jasmienti, Arifmiboy,“ Akibat Aktivitas Ekstra Kurikuler Tahfizh Angkatan laut(AL) Quran kepada Hasil BelajarAngkatan laut(AL) Quran Hadist Di Kategori vii Mts Muhammadiyah Tamiang Akhir Gading” Harian riset pembelajaran serta bahasa, vol. 1, Nomor. 1( Januari 2023), perihal 72
Chairul Anwar, Teori- Teori Pembelajaran( Yogyakarta: Ircisod, 2017)
Fitriani. Abd Samad,“ Aplikasi Metode Pemberian Reinforcement( Penguatan) Buat Tingkatkan Hasil BelajarFisika Pada Peserta Ajar Kategori Viii. A Smp Pgri Bajeng Kabupaten Gowa”. Harian Pembelajaran Fisika, Vol. 2 Nomor. 3( Mei 2014)
Hasibuan, J. J, Dip. Ed, Serta Moedjiono. 2008. Cara BelajarMengajar.( Bandung: Anak muda Rosdakarya).
Hurul Aini, Nengah Suandi,“ Pemberian Penguatan( Reinforcement) Lisan Serta Nonverbal Guru Dalam Penataran Bahasa Indonesia Di Kategori Viii Mtsn Seririt”. Harian Pembelajaran Bahasa Serta Kesusastraan Indonesia, Vol. 7 Nomor. 2( 2017)
J. J Hasibuan Serta Moedjiono, Cara BelajarMengajar,( Bandung: Anak muda Rodakarya, 2012)
Johni Dimyati, Metodologi Riset Pembelajaran Serta Aplikasinya Pada Pendidikan
Anak Umur Dini,( Jakarta: Prenada Alat Group, 2013)
Meter. Burhan Bungin, Tata cara Riset Kuantitatif,( Jakarta: Emas, 2005)
Abang Roro Diah Ajaran kekal,“ Keahlian Bawah Mengajar Di Sekolah Bawah”. Harian Pembelajaran Sekolah Bawah, Vol. 2 Nomor. 2( Maret 2018)
Moh. Uzer Usman, Jadi Guru Handal( Bandung: Anak muda Rosdakarya, 2007)
Moh. Uzer Usman, Jadi Guru Handal,( Bandung: Anak muda Rosdakarya, 2008)
Moh. Uzer Usman, Jadi Guru Proesional( Bandung: Anak muda Rosdakarya, 2007)
Mulyasa, Jadi Guru Handal( Bandung: Pt Anak muda Rosdakarya, 2016)
Mulyati, Yeti, Dkk. 2007. Keahlian Dalam BelajarMengajar.( Jakarta: Universitas Terbuka.)
Muri Yusuf, Tata cara Riset Kuntitatif, Kualitatif, Serta Riset Kombinasi. ( Jakarta: Prenadamedia Group, 2014)
Muslich Ansori Serta Sri Iswati, Metodologi Riset Kuantitatif,( Surabaya: Airlangga University Press, 2017)
Pemantauan Dini 07 April 2022 Di Sma N 1 Sitiung
Ramayulis, Metodologi Pembelajaran Agama Islam,( Jakarta, Kalam Agung, 2005.)
Reny Dwi Wahyuni,“ Ikatan Antara Penguatan Serta Motivasi BelajarMatematika Anak didik Kategori V Sekolah Bawah Segugus Ii Nanggulan Kulon Progo”. Junal Pembelajaran Sekolah Bawah, Vol. 15 Nomor. 5( Mei 2016)
Sambas Ali Muhidin, Dkk, Analisa Hubungan Regresi Serta Rute Pada Riset,( Bandung: Pustaka Loyal, 2009)
Sardiman, Inovasi Serta Motivasi BelajarMengajar( Jakarta: Rajawali Pers, 2014)
Sofyan Siregar, Statistik Parametrik Buat Riset Kuantitatif,( Jakarta: Pt Alam Aksara, 2014)
Sugiyono, Tata cara Riset( Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, Serta R% D), Bandung: Alfabeta, 2015
Sugiyono, Tata cara Riset Kuantitatif, Kualitatif Serta R&D,( Bandung: Alfabeta, Desember 2014)
Sugiyono, Tata cara Riset Kuantitatif, Kualitatif, Serta R&D,( Bandung: Alfabeta, 2011)
Sugiyono, Metodepenelitiankuantitatifkualitatif Serta R& D,( Bandung: Alfabeta. 2012),
Cet Ke- 12 Suharsimi Arikunto, Manajemen Riset,( Jakarta, Rineka Membuat, 2016)
Suharsimi. Arikunto, Manajemen Riset,( Jakarta: Rineka Membuat, 2016)
Syaiful Bahri Djamarah, Guru Serta Anak Ajar Dalam Interaksi Edukatif( Jakarta: Pt Rineka Membuat, 2017)
UharSuharsaputra, Meter. Pd, Tata cara Riset Kuantitatif, Kualitatif Serta Aksi,( Bandung: Pt Refika Aditama, 2012)
Wedra aprison, syawaludin,“ Perbandingan Motivasi BelajarBahasa Arab Mahasiswa PAI”, Harian Pembelajaran Serta Pengarahan, Vol. 4 nomor. 6 tahun 2022.
Wina Sanjaya, Strategi Penataran Mengarah Standar Cara Pembelajaran,( Jakarta: Emas, 2010)
Wjs. Powerdaminta, Kamus Biasa Bahasa Indonesia.( Jakarta: Gedung Pustaka, 1976)
Zainal Asril, Meter. Pd, Micro Teaching Di Sertai Dengan Prinsip Pengalaman Alun- alun,( Jakarta: Rajawali Pres, 2012)
Zainal Asril, Microteaching( Jakarta: Pt Raja Grafindo Persada, 2015)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Ta'rim: Jurnal Pendidikan dan Anak Usia Dini
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.